Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)?

Bra! Det pratas generellt för lite om beredskap i termer av fysisk (och mental) hälsa. :slight_smile:

5 gillningar

Har också en hel del torkade bönor (för att vi använder det, och som en del av ett matlager jag liksom mest har ifall matpriserna skulle gå upp) men jag tänker att vid en kris med elavbrott, begränsad vattentillgång eller liknande under en tid så kräver det ganska mycket vatten och tillagningstid att blötlägga och koka bönor. Så jag har köpt rejält med baljväxter på tetra av det skälet också. Håller ju även det för evigt typ. Inte som en kritik mot din plan bara utan en reflektion som slagit mig nyligen.

2 gillningar

Fick många fina svar förra veckan när jag skrev om hur jag kände mig lite stressad över vår bristande prepping efter en tung privat situation där det inte var fokus.
Har ägnat senaste veckan åt att successivt kolla igenom hur våra förberedelser ser ut och grunden är god, har fyllt på och bättrat lite. Vatten under kontroll, batterier för ficklampa och radio finns, det finns ett tält och sovsäckar (hade inte varit min topp-prio men insåg att det finns i preppingförrådet i alla fall, så nu har jag koll på var de finns). Har laddat upp med krossade tomater, bönor i tetrapack, massa pasta, tortillabröd, jordnötssmör, en del olja. Sånt vi ändå använder men som också har lång hållbarhet. Ska köpa på mig mer nästa gång jag handlar, känns skönt att sansat ha tänkt igenom vilka produkter vi använder och nu mest fylla på förråden. Ska kolla sprit till spritköket också, såg det inte men är rätt övertygad om att vi har.

Men det största är det mentala, att jag har påmint mig om att jag har klarat många svåra omställningar i mitt liv. VIssa mycket plötsligt. Tänker på det som att jag odlar förmågan att se mig om vad jag har och hitta trygga strategier och riktningar för det, och den egenskapen har man ju med sig överallt.

5 gillningar

Är bekväm av mig, så mitt lager av bönor i tetror är större än de torkade. :grinning: roterar varor, och preppar bara det jag äter normalt.

2 gillningar

Tittade igenom skafferiet för att se vad jag har i konservburkar.
Upptäckte att jag inte “roterat” på burkarna då jag har krossade tomater som gått ut 2015. De låg längst in.
En ordentlig genomgång kommer behövas.

Raderat av användare

Inte idag men igår… Jag veckohandlade och slängde ner extra ris, havregryn och mjöl när jag ändå var på gång. Pastahyllorna var tömda på allt utom finsorterna, så nog bunkrar folk alltid.

Jag var på lantstället idag, så lite proviant, mediciner, ljus och brädspel packades upp. Vi inventerade lite också, så det behövs fyllas på med ved, grillkol, gasol och vatten.

Mitt nya sovtäcke kom hem också, ett lite rymligare och som går att öppna vid fotänden. Kommer nog användas även vid normala campingturer, men skönt med ett lite varmare om vi behöver sova länge i svalare rum.

Skrev också ut en lista på min stads trygghetspunkter, visste knappt att det fanns. Men vet nu var jag kan hämta vatten, ladda telefon och få annan hjälp vid längre strömavbrott.

2 gillningar

Bra tips! Troligtvis (och förhoppningsvis) har man mer nytta av att veta var dessa finns än skyddsrum.

(Googlade nu själv efter trygghetspunkter, men… sådant har vi tydligen inte i Göteborg :sweat_smile:)

1 gillning

Oj, men det kanske kommer får vi hoppas.

I mitt kvarter finns inget skyddsrum, lite ironiskt då jag bor i en gammal militärbyggnad. Men skulle nog söka mig ner i husets källare om det blev aktuellt. Men hoppas verkligen vi slipper det. :pensive:

Så sjukt att mänskligheten aldrig lär sig av historien.

Inte Malmö heller… eller så har jag kass google-fu. Kanske beror på att jag duck-duck-go:ade? :duck:

2 gillningar

Känns som det är viktigt för alla städer, speciellt de större!

Strömavbrott och andra akuta händelser är inte helt ovanliga i fredstid, så det kanske dags att se till att alla städer får trygghetspunkter.

Har vi några journalister här inne så kan det vara ett viktigt ämne att skriva om! Verkar som många städer och kommuner behöver förbereda sig bättre. Även om inte Ryssen kommer, så kommer klimatförändringarna ge större behov av säkerhet tänker jag. :thinking:

1 gillning

Jag ökar “min” beredskap genom att prata med mina yngre vänner och kollegor om krigshotet. Jag säger att om JAG var dem hade jag börjat jogga och göra sit ups och armhävningar så jag inte hade varit helt otränad om jag blir inkallade. Lite svart humor i det hela men samtidigt en stor gnutta sanning. Själv minns jag hotet från Soviet som barn men dem som är 20-25 nu skulle jag säga har inte upplevt något allvarligt hot och kan behövas skakas om, något jag gärna gör :wink: Själv har jag en krigsplacering så det är intressanta tider om det blir skarpt läge.

Hallå!

Aktiverar tråden igen för att beredskap och preppning kan vara som pensionsparande, som skapar ångest för visa.

Har precis fått hem min första krislåda efter en lång väntan: SmartaSaker - Köp smarta saker & prylar online | SmartaSaker

Tycker att krislådan från smartare saker är ett bra sätt att komma igång med sin beredskap och förhoppningsvis skapa ett intresse för er.

Vill även tipsa podden Beredskap av P4: Spotify

Ha de fint :slight_smile:

5 gillningar

Intressant och aktuellt ämne (tyvärr)
Själv har jag köpt en etanolkamin just på grund av vinterns kommande elpriser… :unamused:
Jag köpte denna för ett mycket bra pris och hitills är jag galet nöjd! Etanolkamin
Den kan enligt hemsidan tyvärr inte användas som primär värmekälla, men det beror ju på hur varmt/kallt man vill ha det hemma nu i vinter. :rofl:
Tusen tack för alla grymma tips också! :smiley:

2 gillningar

Chansen för en “säkrare” placering, längre från fronten, är kanske större om man inte är vältränad?

1 gillning

Min erfarenhet är precis tvärt om. När jag mönstrade slog dem ned hårt på alla som försökte hitta på ursäkter :slightly_smiling_face:

Kanske viss skillnad i en krigssituation. Det är nog större chans att bli placerad i ett bergrum någonstans om man är i dålig fysisk form och inte kan tillföra något på “slagfältet”.

Om det var som förr att arméerna möttes på ett fält vore det kanske smart att först skicka fram de otränade och spara på “eliten” men den typen av krig är sällan aktuellt nu.

Ni som bunkrar vatten, häller ni vara upp kranvatten i en dunk? Eller tillsätter klorpiller?

Införskaffade 2x25 liters dunkar. Mest för att ha något att hämta från utskänkningsställe eller sjön, men jag kan ju lika gärna ha vatten i dom.

Skulle det bli nödvändigt att ta av det, ska man då koka först även om det inte luktar? Kan ju också vara brist på gas och el så det vill man ju undvika i onödan.

Gör man rent dem ordentligt.
Så håller vanligt kranvatten några månader men börjar ganska snabbt lukta och smaka dåligt även om det i sig inte är dåligt.