Vad har du gjort för din beredskap idag (i det lilla)?

Bra lista!

Kan tips om att den här podden som är både underhållande och informativ:
I väntan på katastrofen | Podcast on Spotify

4 gillningar

Bra lista! Kompletterar med att på papper skriva ned viktiga telefonnummer, till myndigheter och sina närmaste. Att sedan förvara i plånbok eller motsvarande.
Inte säkert ens egna mobil fungerar och numera har vi ju inga telefonnummer i huvudet.

3 gillningar

Den kan man beställa hem som fysisk bok (finns att tillgå som pdf, men hela poängen OM jag behöver den lär ju vara att jag behöver den fysiskt…) genom att maila fmv-fmcl-fbf @ mil.se och uppge att du vill köpa boken ”Handbok Överlevnad (Armén)” med förrådsnummer: M7732-472091

Skriv namn, leverans- och ev annan fakturaadress och uppge fullständigt personnummer så kommer det ett svarsmail med en offert att granska, sen skickar de bok och faktura. Köpte min 2017, kostade 250 kr tror jag.

7 gillningar

Har du inte foldern, beställ eller skriv ut. Civilsamhället är en viktig nyckel i allvarliga händelser, hur bra gemene medborgare är förberedd. Här kan man läsa om vad man förväntas att ha hemma, och annan information som är bra att veta.

5 gillningar

Tagit reda på var närmasta skyddsrum finns.

4 gillningar

Har laddat ner kartor i google map appen, så de finns tillgängliga offline.

Skrivit en telefonlista till min krislåda.

Lagt in överlevnadshandboken i min ipad.

Laddat alla mina powerbanks.

Beställt en sovsäck.

2 gillningar

Har nu lyckats övertala päronen att beställa diverse utrustning som tillhör normal krisberedskap men som de aldrig fått tummen ur att ordna. Så det känns bra i alla fall!

Som tidigare nämnt så är det oftast hos anhöriga, bekanta och grannar som beredskapen brister. Snarare än hos preppers. Även om jag inte ser mig som sådan utan snarare pessimist.

Oavsett hur situationen i just Ukraina slutar ser jag absolut höjda risker för cyberattacker och angrepp mot elnät etc. Det behöver inte bli överdrivet illa för att man ska ha användning av sin krisberedskap.

1 gillning

Jag måste fråga dig som är expert; Kan man äta kakaopasta som gått ut enligt bäst-före-datumet? Jag tycker mig inte känna någon skillnad i smak även om den gick ut för två år sedan. Vad är det som egentligen händer när datumet passerat?

Det som kan hända med choklad är att smaken mattas av och till slut att kakaofettet härsknar. Men härsket fett smakar riktigt illa, så det märks tydligt. Sen kan det vara andra saker i kakaopastan som blir sämre, men gissar att det inte är ägg i?

Men mest troligt är att det smakar mindre och mängden näringsämnen minskar. Men om det saknas animaliskt innehåll och det är en torr vara så håller den länge. Likaså om det är en generös mängd socker i, då håller det ännu längre. :blush:

Innehållet är 100% ekologiskt kakaopasta (Theobroma cacao) enligt förpackningen. Dvs. bara mald kakaoböna om jag förstått det rätt? Den är ju väldigt bitter men det är väl så det brukar smaka antar jag.

Ah, det är kakaomassa. Den är rätt så fet, men den också rostad, så bör hålla sig ok. Bitter är den i sin natur, men jag misstänker att den kan få lite knepig eftersmak om den härsknat.

Kan kolla med några av mina chokladkompisar som håller på med bean to bar, de bör veta mer.

Edit: Har pratat med en nördig vän, denne håller med mig, så länge den inte smakar illa, så bör den vara ok att äta. Men kan med fördel förvaras i kyl eller frys. La in texten så här, då det är lite offtopic.

2 gillningar

Vilken typ av choklad (länk uppskattas) är att föredra enligt dig och din nördige vän?

Jag är friluftare/komfort-camper och har redan topp- och underquilt som jag och sambon kan dela på, vilka jag normalt har till min hammock. Barnen har varsin sovsäck och flytväst i bilen.

I sommarstugan har vi ännu inte hunnit dra in vatten så det känns rimligt att börja rotera 40-60 liter i bilen/hemma och 100-ish liter i stugan.

I förrgår efter statsministerns tal till nationen så kände jag att det var dags att förberedda torrvaror i god tid innan alla andra gör detsamma så jag beställde pasta och krossade tomater, linser, böner, etc. för två veckor. Tips: använd koden nykund15 på matsmart.

Jag har redan en gasolbrännare men den är för liten så jag ögar ett lite större Primuskök. Tack för tips och klargörelse om gasflaskor.
Jag har redan lite erfarenhet i att starta och laga mat framför öppen eld. Spritkök finns också tillgänglig i nödsituation.

Jag ser inga större behov av portabla batterier med 230v-kapacitet och känner att mina vardagliga 5- och 10k-batterier räcker gott och väl för mig och sambon att ladda laptop och telefoner med.

Jag kommer hämta ut nya ögondroppar (glaukom) och ibuprofen i helgen, så det finns tillgängligt i en månad iallafall.
Utöver detta så kollar jag efter en vevradio och en solcellsladdare. Ni med erfarenhet får gärna tipsa om bra modeller av solcellsladdare, även gärna i en överkomlig storlek som i framtiden kan tas med på längre vandringar.

3 gillningar

Vilken typ av choklad gillar du? Vill du köpa pellets (chokladknappar), chokladkakor eller praliner?

Mitt favoritchokladmärke är Felchlin, som jag gör chokladkakor och annat gott av. Min favoritsort bland deras utbud är Maracaibo, både 38% mjölkchokladen och 65% mörka chokladen. Men gillar även Felchlins vita choklad och karamellchoklad.

Men choklad är lite som vin, kaffe eller öl, alla har olika smakpreferenser. Så jag rekommenderar att beställa hem smakprov på olika sorter. Då får man hem chokladpellets, önskas chokladkakor så kan jag ta det i ett separat inlägg i chokladtråden.

Både aso.se och jag tror även mrchocolate.se erbjuder smakprov på deras chokladsorter om man kontaktar dom.

2 gillningar

För egen del så har jag 230V backup i form flera enheter från EcoFlow (River Pro, River Mini och Delta Pro). Det är mycket i livet som fungerar dåligt utan ström och många områden i Sverige har varit förskonade från längre grid-down scenarion. Vid ett långvarigt strömavbrott så kan vi ladda upp dessa med solpaneler och / eller ett elverk från Honda (EU22i).

När det blir dags för att skaffa en elbil så kommer vi att välja en med V2X-funktionalitet för extra resiliens.

1 gillning

Tack för ett utförligt svar!
Jag är i nuläget mindre intresserad av smarrig choklad för bakning, etc. och tänker mer fältranson, alltså högt “mindre onyttigt” kaloriinnehåll som är enkelt att trycka i sig vid behov. Hittade en del på generalprepper och röda stjärnan (jag är osäker på symboliken. är det pro-sovjetskt?).
Men jag tar absolut det du skrivit och sparar till när det blir läge att njuta av den typen av choklad igen!

1 gillning

@fitur mitt tips (om du inte är allergisk) är nötkräm. Absolut bästa nödmaten när man är ute på vinterfjäll!

2 gillningar

Titta efter mörka chokladkakor, gärna med nötter i, men som nödproviant funkar nog det mesta. Även om mörk choklad oftast har lite bättre sammansättning (mindre socker och tillsatser).

Så köp hem choklad du tycker om, så kan du äta den sen även om krisen inte kommer hit. :heart:

Jag kommer kanske börja tillverka någon typ av preppbar, tänker att allt överskott skänks till en bra Ukraina stöttare. Men ska klura lite till! Blir det av dyker dessa upp i chokladtråden.

3 gillningar

Lagade min trasiga hälsena för 5 veckor sedan. Min prepping just nu är träning för att komma igång igen. Samt köpa torkade bönor och jordnötssmör, fokus på lagringståliga proteiner.

3 gillningar

Köpte hem Nutella (900 grams) med prepping som ursäkt.
Men handen på hjärtat så lär den gå åt relativt snart :see_no_evil:

4 gillningar