Köpte tvåpack Lotus Torky på Rusta till kampanjpris. Trippel glädje eftersom jag har aktier i både Essity och Rusta. Känslan!
Båda aktierna gick för övrigt upp idag.
Byggde om barnens lilla picknickbord som de har växt ur till ett blombord som vi har ‘behövt’, använde sparad fasadfärg som sjunger på sista versen till att snygga till den.
Fortsätter måla och beställt batterier till solcellerna.
Återstår att se om det gör något gott för ekonomin men nu har ju priserna blivit så det finns en chans att räkna hem dem.
La in ganska mycket pengar som blev kvar från junilönen på Avanza idag. Åkte och badade och betalade inträdet med friskvårdsbidraget.
Fler spartips från Småland… ![]()
Har alltid en gammal plattång liggande i kökslådan för att avsluta en tub av något slag när det är dags. Denna vecka levererade en till synes färdigklämd tub kaviar och en dito majonäs 4 extra mackor kavring med skivade kokta ägg en delikat frukost till mig och hustrun!
Funkar lika bra med tandkrämstuber etc. You’l be amazed!
![]()
Åh, underbart! Gillar den typen av återbruk ![]()
Har idag lagt sista penseldragen på gäststugan där jag gjort allt själv från grunden, i lösvirke. Jaja, det saknas nån list och hängrännor är väl optional
Materialkostnad drygt 90k, tänker att jag hade fått plussa på minst 100k (kanske 150?) på att leja ut det.
Jag brukar kavla ut det sista ur kaviar och tandkrämstuber med vår mortelstöt som är tung och gjord av sten. Funkar också bra.
Sådant kompletterar man vid en eventuell försäljning av bostaden ![]()
Precis så ![]()
Bytt batteri i en blåtandshögtalare som nu har nytt liv.
Dryga hundralappen för ett nytt batteri, 300 för en elektronikavbitare för en sån saknade jag ju, oklart mängd pengar för en lödkolv som blev använd för första gången, troligen runt 400 för det var utförsäljning när jag fick för mig att jag behövde en batteridriven istället för min gamla och den kostar runt 900 nu.
Helt klart lönsamt istället för att köpa en ny högtalare för ca 1200 ![]()
På temat också bytt batteri själv i några klockor, verktygen för det lönade sig direkt jämfört med att lämna in, batterierna kostar typ en tjuga.
![]()
Om man ger sig på en sådan “operation” är väl sannolikheten väldigt stor att man kommer att göra det igen flera gånger och då blir inköpskostnaderna för verktyg etc. med tiden försumbara.
Ja, absolut. Det är lite investering i både verktyg och att våga sig på det.
Att våga löda själv fick mig att laga min värmepump för en tjuga (exkl lödkolv etc) istället för att köpa en ny så jag ser det som att jag har typ 150k att shoppa grejer för innan jag går back ![]()
Beklagade mig lite att hissen är så liten till min fysioterapeut idag. Fick då veta att det finns en bakdörr in till parkeringshuset intill, med stor hiss.
Så jag kan åka med brumbrum nästan gratis till min rehab hädanefter, i stället för att knöla och betala för resor med färdtjänsten. ![]()
Vi som lyssnat på RT vet att “bättre lön” oftast har störrre impact men många bäcker små kan hjälpa med. Dela era räkna exempel. Sedan får vi alla värdera dem. Vi har ju individuella preferenser.
Här är några av mina:
Raka håret själv, spara frisör
30 år x 20 gånger per år, har i genomsnitt kostat sedan 1990 talet, säg 200 om jag klippt mig billigt 600 tillfällen x 200= 120,000! Förvånande mycket och jag behöver inte dra av priset av 2-3 rakapparater i sammanhanget, eller elen för de märksinte och klippningarna hade likat gärna kunnat kosta 300. Med lite avkastning kanske 200,000 på ISK bara på den, för mig, lilla grejen. Sparar dessutom massor av tid och slipper boka tid mm.
Nykterist = Spara på alkoholhaltiga drycker.
Finns många case men jag tar detta: 30 årx 50 veckor x Vinflaska för 200 = 1500 x 200 = 300,000 dvs kanske 600 K på ISK till
Bara dessa 2 blir ca 2 år tidigare pension (jag vet att många inte kommer tycka det är värt det och att det inte är rätt skäl att bli nykterisk, men som jag sa- det handlar om preferenser. Vi gör bara mattedelen här…
Nån annan kan ta snus, röka, sluta dricka 5öl på fredagen etc…
Matlåda som kostar en hundring mindre än en utelunch blir med tvåhundra jobbluncher om året 1,2 M på 30 år (med TS avkastning).
Att bo någonstans med 5 %-enheter lägre inkomstskatt ger 1,5 M efter 30 år med en beskattningsbar årsinkomst på 500 k.
EDIT: Detta inlägg flyttades från en annan tråd och bör ej tolkas som en del av denna.
Det verkar lite artificiellt att räkna ut vad man har sparat genom att inte göra vissa saker.
Vad jag däremot kan säga är att om jag hade druckit, rökt, spelat och ätit snabbmat sedan jag var tonåring, hade jag förmodligen inte haft råd att vara arbets och skuldfri i tio år nu – och att jag kanske hadde drabbats av någon kronisk sjukdom på grund av antingen alkohol, tobak, snabbmat eller en kombination av dessa.
Fick reda att pga ett undantag så kan man göra återköp på sitt pendlar-årskort så man kan ta del av den statliga halva-priset-kampanjen på månadskort. Så har ringt kundtjänst som la upp ett ärende och (om jag inte missförstod grovt) så kommer jag få resterande dagar på årskortet återbetalda och sen kunna spara omkring 4k totalt. Tack valfläsk!
Det här gjorde jag för ungefär en månad sedan. Initialt gjorde de en miss, så jag behövde höra av mig igen och påminna. Eftersom ärendet fanns registrerat sedan första datumet fick jag pengarna tillbaka från detta. Men eftersom de missade att slutföra återköpet åkte jag gratis i drygt två veckor ![]()
Inte köpt ny MTB Scott Sparc RC SL som jag villhöver från årets REA. ![]()
![]()
(än).