Loggade in på alla ställen jag har tjänstepension för första gången o kollade runt lite…lärde mig nått nytt.
På Alecta fick man INTE ta ut tjänstepension vid 55år om man tänkt jobba mer än 8tim vecka. .kanske är så hos alla.
Nu surrar det också i tankarna om det är bäst att ta tjänstepensionen på så kort tid det bara går o då “slippa” ta så mycket från sparandet första åren. (Tänker FIRE innan 55år)
Eller om man skall ta den mellan 55-65 som jag tänkt…hmm…
Så det jag har gjort idag är att fått veta nått nytt o skapat lite nya frågor. . .
Lite extra tid så genomgång av min ekonomi de första 6 månaderna av 2025. Kunde göra små justeringar pga för pessimistisk budget inför året och kunde därför skicka in en extra amortering
Ibland glömmer man (iallafall jag) skillnaden räntesänkningarna gjort när jag tittar tillbaka ett år.
Själv säljer jag endast sticklingar när de inte riskerar att frysa under transporten.
Jag blöter hushållspapper och virar runt rötter/snittytan. Sätter en liten plastpåse över det och tejpar ihop längs stammen- om inte hela sticklingen ryms i påsen. In i ett laher bubbelplast, tejpa ihop. Väljer sedan ut en hård kartong i lagom storlek och tejpar fast sticklingen (obs ej tejpa på själva sticklingen! ) i kartongen. Fyller med material som inte riskerar att skada, typ bubbelplast.
Återbrukade lite spillvirke till en ny, lite större bordsskiva till vårt frukostbord bord på uteplatsen. När vi var klara, betraktade vi det tillsammans och utbrast båda två: -Det där kändes bättre än att betala 3 000 kr.
Så mycket man spenderade som ung på dessa svarta maskiner. Jag själv var helt tagen i hifi-klubben och deras sortiment. Kopparkablar och allt vad som nu gällde. 16-bitars sampling - vet inte hur många uttryck som fanns på den tiden. Mycket pengar spenderades…
Sålde ytterligare en bok på Bokbörsen och kollade hur mycket jag sålt för sen jag började för ca ett år sedan. Visade sig vara över 6000 kr! Win win - mer pengar i kassan och mer plats i källarförrådet.
Jag har äntligen börjat ändra mina "mat"vanor och sparar en hel del ex på att inte längre vara så “godisglad” , samt blivit bättre på att laga mat hemma istf beställa hem.
Tack vare min budgetkalkyl blir det tydligt vart pengarna tar vägen och vilka kategorier som är på tok för höga
Igår sålde jag ett kikarsikte som blivit över och fick in 2500, idag skrotade jag en gammal bil som stått alldeles för länge, fick en tusenlapp för det
Jag använder Klarna cashback och det kan ta ett tag innan köpet godkänts men jag har alltid fått mina pengar. I appen kan du gå in på “plånbok” och “Klarna saldo” och titta på dina transaktioner för där syns även cashback. Så cashbackpengarna hamnar på Klarna saldot