Vad har du i lön?

Haha!

Absolut tacksam och försöker vara snäll o allt, men misstänker också att jag är ett typiskt exempel på en s.k. ‘insecure over-achiever’… Därför lätt att dras med i jämförelser med andra som tjänar ännu bättre (eller har stora arv eller nåt de kan investera som jag inte har) och känna att man är efter eller aldrig kommer att komma ikapp. Kan verkligen känna och skriva under på den klassiska "Comparison is the thief of joy"

Absolut inte Audi - köpte förra året en 3 år gammal bensinbil i budgetsegmentet, såklart :wink:

9 gillningar

Ärligt talat, den lönen innan 30 är sjukt imponerande. Var stolt över det men förbli ödmjuk. Kanske du kan börja skänka pengar till något du tror på. O att du med sådan lön känner att du inte kommer hinna ifatt är nästan patologiskt om du ursäktar :sweat_smile:

3 gillningar

Jag är själv gammal I-are och började karriären som managementkonsult. Otroligt lärorikt såklart, men också något av det jobbigaste i mitt yrkesliv. Att som glad ingenjör komma ut och debitera ohemula summor till en kund med noll erfarenhet är inte lätt.
Kör industrikneg sedan en tid tillbaka och det går ju faktiskt att tjäna någorlunda pengar här också.
Dessutom hinner man träffa både sin fru och barnen. :joy:

3 gillningar

Kul, jag läser industriell ekonomi nu och är intresserad av supply chain, lean, Har valt strategi och innovation som master :+1:

Hur diskuteras lean och generellt new public management i ditt skrå? Är ju överlag något som tros ligga bakom väldigt många problem i samhället, som att migrationsverket får en betydligt mindre budget men ska göra betydligt mer jobb pga ”effektiviseringar” eller med ett annat ord ”magi”.

Detta blir OT sorry

2 gillningar

65 000 kr
Chef över mjukvaruutvecklarna på SaaS/Tech-bolag i Stockholm
6 v sem, 39 h/v, ingen obekväm arbetstid, inga karensdagar, halvdagar före röda dagar.
40 år, högskoleingenjör datateknik

3 gillningar

40 år, undersköterska och städare. 42 000

6 gillningar

New public management är inget jag har hört talas om tidigare. Vad gäller lean och den offentliga sektorn så tas det upp en del om detta. Är inte speciellt insatt i hur migrationsverket jobbar men ett bra exempel är sjukvården som troligtvis kan bli appliserat på migrationsverket också.

Om en kvinna känner att hon har ont i bröstet och kontaktar sjukvården så kan det skillja sig avsevärt mycket tid på privat sjukvård och allmän sjukvård. Det tas up ett exempel i litteraturen att det tar 8 timmar för privat sjukvård och 8 veckor för allmän, detta på grund av att den offentliga jobbar på olika “öar” som de måste skicka vidare patienten mellan medans på den privata sektorn så jobbar man mer som en enhet.

Tror jag tråkar ut folk här om jag fortsätter babla på, men det finns generellt mycket effektiviseringar att göra och om det är magi det vet jag inte riktigt. Gäller att kolla vart förbättringar behövs (flaskhalsar) och försöka att få med så många innom orginisationen att komma med lösningar.

1 gillning

34 år
Oslo
Elektriker på järnvägen. 7 år i branschen
52000 - 55000 NOK / mån

2 gillningar

Denna är ju faktiskt bara relevant om du bor och lever på svenska sidan. Om inte så är det ju rejält mycket dyrare att leva jämfört med i Sverige.

Är det en Bra lön för en elektriker i Norge? Väldigt bra om vi ser till Sverige. Utbildning?

31 år, pilot, 39.000/månad. Ett års erfarenhet, efter 5 års utbildning. Snittar kanske 3000kr extra i månaden pga tillägg. Jag har inte den högsta lönen, men minst 8 veckor ledigt per år, jobbar nästan aldrig helg och är ledig varannan fredag.

3 gillningar

Jo, det ær sant det du sæger. Jag pendlade mellan Norge och Sverige under ca 5 år men trøttnade till slut på det och valde att flytta permanent till Norge.

Tænkte ændå att jag skulle bidra med info om det eventuellt er någon annan på forumet som har nytta av det.

Jo, det ær faktiskt ganska høgt før att vara i Norge.
Ska tillæggas att jag har tagit två extra kurser genom firman som ger ca 3000 nok/mån.

Inte helt sæker på vad en “vanlig” installationselektriker har i Norge men nær jag jobbade som det før 7-8 år sen var det runt 41 000 nok/mån.

Jag har bara en 3-årig gymnasieutbildning samt de två kurserna jag næmnde som tog totalt 4 månader. Firman betalade før de kurserna.

2 gillningar

IT - Göteborg
Ingen utbildning utöver en 1 årig YH samt webkurerser och certifieringar
12 år erfarenhets
60K+

Otroligt bra lön, grattis!

Har du lust att vidareutveckla exakt vad du jobbar med, begreppet IT är ju väldigt brett… :slight_smile:

/H

Skala är inte anpassad till enskildföretagare. ska jag placera mig här så hamnar jag på ca 31-32 månad brutto.
Jag har kontantuttag på ca 480 tusen år, men resultat hänvisar att jag har en lön pendlande år till år mellan 365-390 tusen, dvs baserad sgi osv.
Dessa 480 är efter alla skatter är betalda, dvs netto. ut över detta brukar det finnas lite sjukersättning från FK på 8-10 tusen(netto) som inte är med räknade i 480 per år.
Man kan säga min lön är inte det som står på pappret, utan en helt annan.

Drift, övervakning av virtuella miljöer, främst windows servrar. Vi använder t.ex Vmware, Azure, SQL databaser (vi har experter när det blir för komplext) och mycket annat men mest kopplat till windows.

Mitt team hanterar många frågor vi får från IT kollegor som jobbar lokalt runt om i värden. Antingen pga vi har mer erfarenhet eller nödvändig behörighet.

Lön kan skilja enormt mycket även om man gör ungefär samma sak som någon annan beroende på företag och hur mycket man har mage att begära.

Tur är den absolut viktigaste faktorn, man skall föröka jobba så central som möjligt inom IT avdelningen. Det är där spetskompetensen finns och denna skall man lära sig så mycket man kan av.

Alltid fakturera om möjligt, jag är inte anställd av bolaget där jag sitter utan av ett konsultbolag som betalar ut min lön. Min lön är troligen lägre än vad den kunnat vara då första timpenningen jag sa accepterades.

Det är rätt lätt att räkna ut vad din lön skulle varit om du tagit ut all vinst som vanlig lön.
T.ex fakturerar du 1 500 000:- per år så blir din årslön ca 850 000:-

Inga betydande andra kostnader i bolaget
Brutto lön
fakturerad summa ex moms

Nu är aldrig ett enskilt bolag så lätt räknat, man expansionsfonder, periodiseringsfonder, man kan medvetet har utelämnat vissa avdrag tidigare år, gå tillbaka plocka upp dessa lämnade avdrag(sista nämnda går inte med ett AB) man sköter avskrivningar och inköp efter planering för resultat.
Utelämnade avdrag kan man göra medvetet, man kanske ska vara föräldraledig, höjer sgi, plockar tillbaka avdrag något år efter.
Många redovisningskonsulter kan intyga att att det tar lång tid att förstå att skattepliktig inkomst och kontantuttag inte har med varandra o göra.(enskiltföretag) uttag påverkar inte resultatet , likvida medel minskar men intäkter, kostnader o resultat påverkas inte, dvs den skattepliktiga inkomsten.