Vad har du i lön?

Går själv industriell ekonomi och har 1,5 år kvar av utbildningen. Har inriktat mig på innovation och strategisk affärsutveckling, har du något tips på hur jag kan Lyckas med en liknande löneutveckling när jag är klar?

Det är en bra lön du har för din ålder och erfarenhet, pusha inte lönen. Anser du dig vara värd mer betalt, bli egenkonsult!

1 gillning

30 år
Postnord, ca 10 års erfarenhet.
24000 i lön.
100% ångest.

Bonus bild:

25 gillningar

Vad gör du för att förändra din situation?
De flesta som tjänar bra och dessutom har jobb utan söndagsångest har utbildat sig eller på annat sätt planerat för en karriär där det krävts lite uppoffring för att komma till önskat läge.

1 gillning

22 år
Teknisk säljare inom industrin
Har egentligen ingen direkt erfarenhet, fick jobb som maskinkonstruktör efter gymnasiet och har jobbat upp mig till vart jag är idag.
31000kr brutto
Är absolut nöjd med min lön, gissar att den ligger en bit över snittet för min ålder…

1 gillning

minpension.se har nyligen haft lite problem med att samla in data till pensionsprognoser, det är möjligt att du inte fått dina riktiga värden om du använt sidan senaste veckorna. Upptäckte detta när jag provade att ange orimligt höga lönenivåer men den spottade ändå ut att jag skulle bli fattigast i Sverige.

Jag älskar mitt jobb och har inga problem med min lön egentligen, jag kan betala alla utgifter och investera några tusen varje månad. Det är min pension som jag oroar mig över. Det känns väldigt konstigt att jag kan jobba i 45 år i ett fysiskt krävande jobb och få ut runt 13000 brutto i pension. Medans någon som inte jobbat alls kan få ut runt 9000 i garantipension + bostadstillägg.

Då jag lider av ADHD och lite andra saker så är utbildning inget som intresserad mig, även om jag troligtvis skulle kunna öka min lön markant. Möjligtvis skulle yrkeshögskola vara ett alternativ.

13 gillningar

För lågt? Med fem års erfarenhet och kring 30 bast. Du tjänar mer än 99% av alla andra i din ålder. Och mer än 90% av hela svenska folket.

2 gillningar

Två saker främst:

1. (Känns lite dumt att säga, men…) Försök att eftersträva hög ingångslön initialt - det gör det lättare att hålla lönen hög senare om du vill byta jobb. Jag hade “turen” att hamna på ett av konsultföretagen som är löneledande i Sthlm, vilket gjorde att när jag nu bytte jobb (pga WLB) har jag samma lön, men jobbar mycket, mycket mindre…
  2. Var inte rädd för att byta jobb (det är enklare än folk tror) - får känslan av att folk inte vågar byta riktigt för man inte vet vad man får, men särskilt som ung ser jag inte varför man ska vara på samma ställe. Också enkelt numera att kolla upp lönenivåerna via t.ex. Ratsit, så man kan ganska enkelt skapa sig en uppfattning på lönenivåer på ett företag/roll redan innan första intervjun.

Hoppas det hjälpte :slight_smile:
Feel free att dm:a

2 gillningar

Lätt som en plätt.
Bara att skriva 2.0 på högskoleprovet så man kommer in på Handels eller civ ing IndEk på Chalmers, KTH eller möjligen LTH.
Sen bara att vara topp 10% bland de andra überstrebrarna så att man får typ bäst betyg.
Krydda med nåt sommarinternship i London efter B.Sc så är chansen hyfsad att du kommer på caseintervju hos McKinsey/BCG/Bain.
Stå ut på caseintervjun genom att vara en lagom avslappnad men tydlig skarp snubbe eller snubba, och saken är biff!
Du har nu ett jobb som kommer göra dig rik!

(Inte för lönen per se, utan för att med 90 timmars arbetsveckor finns inte tiden att sprätta pengar som pöbeln)

Ps. Om du inte kom in på IndEk el HHS, misströsta ej. Du kan alltid ta en dubbelexamen. T ex inom teknisk fysik (civ ing) och en ekonomexamen. Men se till att det blir från vettiga skolor. Annars är livet över.

:rofl:

9 gillningar

Rätt bra att hinna ta en civ ing (5 år) och en tekn dr (4 år?) och sen hinna skrämma upp lönen så ordentligt på bara ett par år i yrkeslivet.
Grattis.

Skrämma upp lönen haha träffande liknelse

Yrke: Category Manager (inköp)
Utbildning: Civilekonom
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 28 år
Plats: Stockholm
Lön: 58 500 kr/mån + 12-18% årsbonus

Jobbar på ett lager och tjänar 25 800kr brutto. Maxade min övertid för i år (200h) på senhösten och kan därmed inte jobba över mer. Tycker det är för lite och vet fortfarande inte vad jag vill göra av mitt liv. Sökte en del extrajobb i höstas men rönte ingen framgång. Har mest av allt lust att gå med i militären, samtidigt som jag vet att jag väldigt sannolikt skulle gå ned i lön som soldat. Hmmm…

1 gillning

Vilken inriktning i det militära intresserar dig?
Tänker att erfarenheten från militären kan vara nyttig i framtiden när du söker andra jobb.
Ex: Ingenjörregemente och anläggning/byggbranschen.

1 gillning

Tack för svaret!

Då träning, läsning och lärandet av främmande språk är mina största intressen är militärtolk, alternativt sjukvårdare (tror jag hade gillat det då biologi är intressant:p) de grenarna som intresserar mig mest.

Har gymmat i ca tre och halvt år och det senaste året även börjat implementera löpning och ryggmarscher och känner mig i väldigt god form. Är 176cm och väger 82kg. Det var länge sedan jag maxade i baslyften men jag tar 200kgx5 i marklyft, 170kgx5 i benböj och 110kgx5 i bänkpress. Springer även milen på under en timme.

Jag är som sagt även språkintresserad och har sedan gymnasiet läst flitigt på både svenska och engelska. Utöver de språken kan jag även franska och danska i princip flytande och kan läsa och uttrycka mig (om än inte särskilt vältaligt) på tyska. För ca 2 månader sedan började jag även med ryska men det kommer självfallet kräva rejält mycket tid innan jag kan använda det professionellt.

Rent spontant känns det som att jag har investerat min tid i att utöka mitt humankapital inom områden som generellt inte värdesätts särskilt högt på arbetsmarknaden, men om det finns något område så torde det vara försvarsmakten. Samtidigt är prospekten att gå ned i lön inte jättelockande heller… Vad tror du? Även om man tjänar mindre lär man ju lära sig en hel del nya saker, inte sant?:slight_smile:

Kan inte ge några träffsäkra livsråd på ett forum med begränsad information, men tycker det låter som att du är sugen. Skadar ju inte att ansöka :wink:
Har ingen koll på löneläget i FM, men du kan ju alltid ändra dig i framtiden om det inte känns bra.

Lycka till!

1 gillning

Wow! Jag är imponerad! Vilken industri i?

1 gillning

Snart 400 inlägg här. Vore skoj med en sammanfattning @janbolmeson med lite jmf mot andra källor. Hur ställer sig ditt forum mot andra källor.

2 gillningar

Har haft bra flyt, rätt plats vid rätt tillfälle. Globalt technology bolag. Global roll, utan personalansvar.