Jag är inte jurist men kan inte heller förstå hur man väljer en byrå framför ett bolag. Dom flesta bolagsjurister jag jobbat med är mycket mer harmoniska än deras motsvarigheter på byråer.
Avseende skatteeffekten på inkomster så delar jag din uppfattning fullt ut. Lönen växer men skillnaden i min upplevelse blir marginell. Vi tjänar tillsammans runt 150k i månaden men i praktiken så känns våra inkomster relativt låga. Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att köpa hus för 12-13 miljoner.
Det är väldigt nytt än så länge, men det känns bra!
Gick från 44k och förväntade mig inte mer än kanske 52k vid byte av jobb. Väsentligt högre tjänstepension fick jag dessutom Jobbet är i Stockholm och hos ett amerikanskt bolag. Branschen är ganska nischad så utelämnar gärna den
Folk köper såna hus mha förmögenheter från annat håll än lönearbete. Lön beskattas så hårt att man inte kan jobba sig rik i Sverige… ISK däremot är jättebra, hoppas den får fortsätta finnas kvar.
Nej. Ovanligt bra lön, absolut, men ”absurd” är inte rätt ord. Vidare är det knappast erfarenhet som sätter lönen utan det handlar om vilken tjänst du har och vad du presterar. Med ett par år från en top tier managementkonsultfirma har man ofta mer att ge än många med mer erfarenhet från industrin. Dessutom troligen en riktigt stabil utbildning i ryggen.
Jag anställde en pojkvasker på späda 27 år för inte så länge sen. Gossen fick 82’ i fast månadslön. Lätt värt att betala för talang. (Han hade tre år på McKinsey i ryggen och en civ ing i Ind Ek från Chalmers).
Alla är nya ledare någon gång och man får väl hoppas att man tittar på lämplighet och inte ålder.
@Anonym 3 första åren på en konsultfirma är i princip bara att sammanställa material i olika format. Visst, du får möjligheten att jobba nära väldigt mycket erfarenhet men du får å andra sidan nästan aldrig göra något på riktigt eller på djupet (bortom ppt).
Gossen jag anställde har gjort lite mer än sammanställa material.
Liksom jag själv under mina första karriärår.
Men visst kommer han bli bättre med några år till.
Endast 25k innan skatt… men jag är delägare i företaget och senaste åren har jag fått dryga 200k i utdelning varje år. Motsvarande bruttolön är cirka 44k.
Plus att lärarlönerna är högre i Stockholm än i många andra delar av landet. Jag är också lärare, men inte i Stockholm, inte i ma/no, men på gymnasiet och har varit det i 21 år. Tjänar strax under 39.
Avundsjuk mycket?
Varför skulle högre ålder betyda att man per automatik är mer lämpad för ett jobb och därmed ha högre lön?
Finns en del på mitt jobb som är ungefär i den åldern, och inte är de sämre än mig på vad vi gör även om jag är mer än 10 år äldre.
Skulle tycka det var märkligt och nästan genant om de fick mycket mindre i lön än mig (vilket de inte får).
Fullt medveten om att det är en hög lön för en person i min ålder och med de år i arbetslivet jag har. De problem jag ställs inför är dock oftast av allmän karaktär och kräver sällan spetskompetens inom ett visst område (som givetvis är en funktion av hur många år man jobbat). I de fall spetskompetens är nödvändigt finns det alltid ett gäng kollegor som mer än gärna ställer upp. Vill tro att jag därför gör mig förtjänt av lönen
Hej! Då kommer jag här (en av ganska få kvinnor på det här forumet ser det ut som?) Eller hur många kvinnor är det procentuellt i forumet tro?
Tidigare var jag chef inom HR och tjänade 41 000 på privat bolag med 10 års erfarenhet. Jag är nog snarare utgiftsjagare än lönejagare. (Man blir rik på att minska sina utgifter sa en klok person till mig en gång.)
Tjänar inte en krona i dagsläget (lever på sparade pengar sen några månader tillbaka) och har heller inga bidrag eftersom jag varit egenkonsult ett år, men tvingats lägga det på is pga svårt att få in uppdrag. Jag har nu bestämt att byta bana helt. Ska till våren söka in till en treårig utbildning inom Systemutveckling (helt på distans) och tar då CSN lån kommande år. Hoppas kunna vara på resande fot under dessa år också.
Tacksam för min FIRE resa hittills som gör att jag klarar mig en tid utan lön iaf då jag i dagsläget redan är 75 % ekonomiskt oberoende vid 35 års ålder. Tror inte man ska vara så rädd för att byta karriär nån gång i livet.