Har snart jobbat 4,5 år inom UX. Men innan det ca 3-4 år inom grafisk design. 2 årig eftergymnasial utbildning.
Oj, mäklaren bör inte plocka allt för många procent. Erbjuder inte bolaget “rörlig” lönemodell, procentsats på arvode?
Med arvoden kring 1200-1500 kr/h bör det finnas rejält med marginal.
Nope ett av bolagen som inte gör det, alltid samma lön. misstänker att det som “drar” ner min lön från snittet.
Som referens, jag tar ut högre lön än dig( förmånsbil exkluderad) och mitt arvode är inte ens hälften av ditt.
Ahh okaj, Spontant låter det “rimligt”.
Men om du vill gå upp i lön så Byt bolag eller starta eget och konsulta själv 
Tar ut lön som i eget bolag? Gillar min trygghet men vill inte heller bli underbetald.
Jag har anställning hos konsultbolaget men har en rörlig lönemodell, procentuell del av arvode. Sedan har jag ett bruttolönekonto varifrån jag betalar ut lön ifrån. Jag som konsult täcker samtliga kostnader, arbetsgivaravgift, skatt eventuell förmånsbil, telefon osv.
Hört den modellen från flertal bolag. Vad tar du ut och vad gör du?
När jag har en tryggare ekonomi i hemmet ser jag nog över att lyfta problemet till chef alt acceptera annat erbjudande.
Förstår att du gillar “tryggheten”, det vill även bolaget att du ska känna
Men hur mycket är det värt, 30 000 kr/månaden?
Jag jobbar med ett mindre bra betalt yrke, mekanisk konstruktion. Har fastnat lite på ett uppdrag med relativt lågt arvode men finns stora friheter.
Ah okej. Hade vart intressant att jämföra med andra UXare i liknande situation. Ligger jämnt med kollegor i övre skiktet. så misstänker det är arbetsgivaren och lönemodellen.
Ja jag har lite dålig koll på arvodesnivå för UX:are i storstad men stämmer 1200-1500 kr/h (detta låter högt) så skulle jag säga att du är kraftigt underbetald. Skulle arvodet ligga kring 600-750 kr/h så skulle det låta som en rimlig lönenivå.
Oj, intressant. Jag jobbar också inom mekanisk konstruktion och tycker det känns svårt att bli egen eller gå till något motsvarande vad du gör. Kanske frågar dig lite mer grejer framöver om det är OK för dig?
Jag har jobbat inom branschen alldeles för länge. Den lönen du har är väldigt hög från ett 040-perspektiv. Här är timlönerna pressade och börjar på 700 och går upp till 1200 beroende på krav och expertis som efterfrågas. Som konsult med fast månadslön kommer man in som nyanställd UX-designer runt 35k i stan.
Helt okej, har testat lite olika upplägg 
Ålder: 35år
Yrkestitel: Detaljkonstruktör el
Erfarenhet: 12år
Utbildning: Elkonstruktör på YH 1år
Anställningsform: Underkonsult via eget AB
Lön: Brytgräns
Förmåner: Allt som skatteverket godkänner
Om det stämmer att företaget fakturerar 1200 - 1500 kr/h för dig så tycker jag verkligen att du ska kolla upp detta. Som helt egenkonsult med det timpriset och hög beläggning (~90%) så finns det ett löne-/utdelningsutrymme som i runda slängar motsvarar en lön som anställd på 140 000 kr - 170 000 kr / mån…
Håller med!
Själv håller jag på att gå över till rörlig lön (del av faktureringen), straxt över 60%. Fakturerar runt 900 i timmen. Cirka 30 år gammal.
Garanteras en grundlön (30’) om jag står utan uppdrag.
För mig är det ett stort steg att gå över till rörlig lön, ser det som ett steg mot att gå över till eget AB.
Ålder: 24
Yrkestitel: IT-konsult
Erfarenhet: 3 år
Utbildning: BSc Industriell Ekonomi
Lön: 53000 kr fast lön
Frugan
Ålder: 23
Yrkestitel: bemannings-SSK
Utbildning: SSK
Lön: 55-60000 kr beroende på hur mycket hon jobbar
Inspireras av alla som hänger här och vill förbättra sin privatekonomi!
Lön: 135000 plus 12% bonus plus 5% avsatt till pensionsförsäkring
Yrke: Områdeschef på teknologiföretag
Ålder: 53
Yrkeserfarenhet: 31 år
Utbildning: gymnasium
Bor och jobbar i USA. Lönen är ganska bra men har som sagt många år i branschen. Min ingångslön för 31 år sen på företaget jag jobbade för då var 10000 kr. Önskar att man kunde tjänat mer tidigare i livet så kanske man varit pensionerad redan. Men satsar på pension vid 55.
Frugan jobbar deltid som konsult och tjänar ungefär 45000.