25 år, tog examen i juni som civilingenjör i datateknik. Jobbar som it-konsult nu och får 37k.
Undersköterska Norge natt.
Med dagens valutakurs, 74 000kr/månad brutto.
Får man fråga hur många års erfarenhet (samt typ av erfarenhet) du hade innan du hoppade på som “strateginisse”? 
Ca 15 år, blandad bakgrund som managementkonsult, linjechef, jobb inom R&D, Operations, BusDev, Finans/M&A och general management i industrin. Civilingenjör och civ ek.
Lat men smart ![]()
Det låter galet! Kan bara säga grattis (även om du inte ens vill byta jobb)
Du bör förhandla till dig både bonus/optioner och inte minst en bra fallskärm.
Även om allt skulle gå åt skogen och du behöver lämna så hittar du lätt ett nytt jobb om du har låt säga 24 månader på dig. (ej avräknat givetvis).
CXX kan ofta behöva jobba mindre än vanlig strateginisse, även om du såklart behöver vara tillgänglig och exponerad.
De erbjuder bonus upp till 50% av grundlönen samt optionsprogram vars detaljer är lite luddiga än så länge.
Någon traditionell fallskärm är inte aktuellt då det dikterad i bolagets stadgar att ledningsgruppen har 9 månader fast avgångsvederlag. Inte länge men bättre än inget.
Det blir att förhandla vidare…
9 månader sjukt snålt. Lycka till oavsett
Bättre sent än aldrig…
Fick precis besked om ny lön och den landar på 439000 om året och kan numera titulera mig Senior Service Tekniker.
Är väl inte helt nöjd med ökningen då det inte skett någon ändring på lönen sedan i Mars '21.
Men är väldigt tacksam att det blev en ökning över huvud taget, trots att världsläget är så som det är.
32 år
Jobbat som systemutvecklare i 10år, har en kandidat som systemvetare
50tkr i månaden
Har haft samma arbetsgivare hela tiden och mycket flexibelt och utvecklande jobb så jag är helt okej med att jag inte tjänar så mycket som jag skulle kunna göra. 
Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 3 års utbildning + 3 års jobb
Ålder: 26 år
Lön: 38 000Kr
Jag har varit med om att arbetsgivare varit mer kreativa än vad som krävs här för att möta en sådan situation. Men man måste ju vara beredd att ta den nya vägen också!
En nära vän har något liknande med bonus som kan överstiga grundlönen (så ibland över 100%) ssmt bil. Det har förekommit en högre inkomst efter skatt än vad Stefan Löfven hade före skatt. Ej Cxx. Ingen typ av fallskärm heller.
Det som var kanon på den nivån var ITP2 som du borde ha i så fall ? Tjänstepension på den här nivån är väldigt väldigt bra och slår ändå inte “i taket” med 30% på den största delen. Kolla tjänstepension och fundera igen … ![]()
Den måste iofs vara väldigt bra redan för dig.
Jag tycker det är roligare att formulera det så att förra året betalade jag såpass mycket i skatt att det räckte till Sauli Niinistös arvode. Förmodligen hade det samma gällt för din vän i förhållande till Stefan Löfvens lön.
Ja det stämmer, efter Stefans sista löneökning hade skatten täckt ca 120% eller liknande av bruttolönen. Det var ett mycket bättre sätt att räkna.
Kanske 1 statsminister och 1 kommunal politiker.
Jag ligger inom ITP1 och företaget matchar vad de kollektivavtalade nivåerna skulle ge, dvs kring 35’/mån. Hyfsat får man väl säga. Idag ligger jag runt 23’/mån så det blir ju ett tillskott.
28 år
Skåne
Byggingenjör Kandidatexamen
Jobbat i 5 år
40 000 kr/mån + bonus (25% av vinsten i bolaget fördelat på alla anställda)
Du har ju så du klarar dig ekonomiskt, ska du inte unna dig att åtminstone stämma av möjligheten till 10 dagar ytterligare semester? Trots allt ingen marginalskatt på mer ledig tid och i värsta fall får du väl ta ut den i samband med jobbyte
Grattis då går du över brytpunkten som medför lägre marginal skatt ![]()
Bra idé, de erbjuder dock 31 dagar redan.