Vad har du i lön?

Sen lär väl även en obskyr strateginisse kunna jobba 80%, borde vara ett attraktivt sätt för både arbetsgivare och dig att bumpa nettotimlön. Bygger förstås på att man faktiskt kan jobba 80%

Jag jobbar sällan mer än 30 timmar idag, fast det är det ingen som vet :joy:

Haha, men dåså. Något inspirerad av en bekant som var sugen på att förlänga helgerna på nyrenoverade landstället som sedermera klev in hos chefen och upplyste om att han klarar sina arbetsuppgifter på fyra dagar och framöver inte kommer jobba fredagar. Lönen skulle förstås behållas eftersom utfört jobb i grunden var detsamma. Om du pushar det klarar du ditt på tre - då har 153’ plus bonus ingenting!

1 gillning

Det är klart intressant att fråga sig hur mycket man faktiskt jobbar för den lön man har. Jag har egentligen ett guldläge idag med i princip full frihet att lägga upp mina dagar, jobbar fullt remote och reser väldigt lite. Sällan att jag behöver jobba ens en vanlig heltidsvecka eftersom jag faktiskt är rätt snabb när jag lägger manken till. Timlönen blir rätt hög då.
Jag har en kompis som är partner på en av de stora managementkonsultfirmorna. Han tjänar lite mer än mig, men jobbar nog ungefär tre gånger så mycket.

6 gillningar

Det enklaste sättet att dubbla sin lön är att jobba hälften så mycket :grinning:

13 gillningar

Är partner synonymt med delägare? Eller vad står det för?

Nja, det är det väl egentligen men i det här fallet är det en stor amerikansk firma som erbjuder seniora anställda att köpa in sig till en väldigt liten del i bolaget. Detta ger i sin tur högre bonus/utdelning men såklart även en inlåsningseffekt.

2 gillningar

Om du tackar ja lär det bli runt 2 milj i årsinkomst, upp från runt 1,2 milj. Till vilken ålder tänker du fortsätta jobba?

Lite oklart, men kanske 50-55 som anställd. Max.
Men.den ökade inkomsten netto är ju tyvärr inte i närheten av vad bruttosiffran ger sken av.

Dagens i-landsproblem.

1 gillning

Ålder: 40
Yrke: kommunikatör
År inom yrket: 6
Plats: småstad i mellansverige
Bruttolön: 18.600 kr
Jobbar deltid 50%

3 gillningar

Tack vare L blir det ändå minst 50% efter skatt. Tacka Nyamko Sabuni :grinning_face: min vän hämtar hem ca 75-80 vid 156k grundlön. Men med kvartals bonus kan det rulla in 500k var 3e månad efter skatt. De 5% gör en del ändå. Och med kollektivavtal som sagt nästan 30% på pensionskontot. Jag tycker det är värt att överväga det nya kontraktet :grinning_face:

Men som sagt, det gäller ju först och främst att man känner en viss långsiktighet i det och att man är beredd att axla ansvaret :grinning_face:

Alltid lättast att stå vid sidlinjen och Hejja på :grin:

3 gillningar

Det är lätt. Be frugan att kavla upp ärmarna, stretcha och käka lite dextrosol. Sen kör ni hela vägen in i kaklet :+1:

Vi andra köper popcorn och sen får vi önska att vi hade samma erbjudande :wink:

1 gillning

33 år
Civ. Ingenjör industriell ekonomi
Jobbar som projektledare

Anställd som konsult så pengar hamnar på “mitt” konto som jag får välja hur jag vill spendera, som lön etc. Kan ta ut ungefär 72000 i månaden.

4 gillningar

Hade jag blivit erbjuden den lönen som anställd hade jag antagligen slutat vara egenkonsult. Som det ser ut just nu så har jag ut mer netto per månad än en lön på 153’. Men samtidigt, som anställd behöver jag inte jaga nya uppdrag hela tiden så det hade varit lite bekvämare.

2 gillningar

Jag tjänar 400.000 kr per år efter 30 år i yrket. Inga förmåner. 25 dagars semester. Men jag trivs med det jag gör om dagarna. Siktar också på möjlig exit vid 55 års ålder.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/

5 gillningar

Vad menar du? Att avskaffa värnskatten är den största marginalskattesänkningen som skett i mannaminne. Finns inget parti vad jag vet som gjort så mycket som L för att sänka marginalskatten. I alliansen var det omöjligt att avskaffa värnskatten för att Kd och C höll emot.

2 gillningar

Jag har ca 55% i marginalskatt, inga 50% för mig :scream: :thinking:

1 gillning

Får uppdatera denna då mitt senaste inlägg i tråden inte alls stämmer längre (Jo mycket kan hända på ett halvår)

Ålder: 35år
Yrke: Verksamhetsutveckling främst inom tillverkningsindustrin
Erfarenhet: 13 år
Utbildning: Natur på gymnasiet och två år på högskola inom byggnadsutformning

Anställningsform: Konsult eget AB
Lön: 60k-70k /mån

Jobbar 22-25 timmar per vecka och vill absolut inte jobba mer.

10 gillningar

du tänker korrekt, delägare :slight_smile:

Vet båda företagen om att du har en naken Peter Griffin som profilbild? bra med en trygg fallskärm tänker jag…