Är du konsult eller fast anställd? oavsett vilket är ju din lön riktigt bra. Det märks att löner förr var helt annorlunda, speciellt på mindre orter långt från storstäderna. Har inte ens kommit upp i 50" (48"), 22 år i branschen, systemutvecklare varav senaste 15 år som konsult. Är då en av de bäst avlönade konsulterna. Har fått erbjudande från andra konsultfirmor, men de orkar inte komma så mycket över 50" för enbart systemutvecklar-uppdrag, då de ofta betalar så dåligt och lönsamheten blir mycket bättre med yngre konsulter som tjänar typ 32".
Har funderat på att antingen starta eget eller lämna branschen helt. Beror lite på vilka intressanta uppdrag som dyker upp. En gammal kund hörde av sig och undrade om jag ville ta över att förvalta ett gammalt sönderbyggt ASP/COM+/VB6-system de hade för produktionsstyrning. Aldrig i livet sa jag.
Allt har ett pris! 10.000kr/h så gör du det i 6 månader så kan du gå i pension sen.
Förövrigt gällande det här så vet jag inte riktigt om jag håller med. Jag bodde i en mindre stad (50.000 invånare) och hade liknande lön efter 8 år på samma bolag 2019, sen sa jag dock upp mig och startade eget istället och gick ner i lön pga skattetaket.
Jag gick in på en lön på 21k/mån 2012 och slutade runt 50 strecket 2019. Jag vet att jag var underbetald när jag började, men jag fick jobbet klart innan utbildningen var slut och utan provanställning, så jag tackade och tog emot. Fullföljde dock utbildningen innan jag började jobba.
Det var ett konsultbolag med nischad branch, men allt gick ut på att sälja timmar i princip.
Men 50k/månad med 10 års erfarenhet låter helt rimligt i mina öron.
Sanning med modifikation. En anställd kostar inte så mycket mer om man tjänar 32 eller 50, sett ifrån att konsultbolaget mest troligt kan höja timpriset för dig från 700 till 1000+ om du har 10 års erfarenhet.
Jag ser detta väldigt tydligt när jag letar uppdrag, jag har ibland tagit för min erfarenhet, underbetalda jobb för att det verkade roligt. När de i själva verket letade efter relativt juniora utvecklare med bara 3-4 års erfarenhet kontra mina 10+ år.
Jag är fast anställd. Startade med 21tkr i månaden för tio år sen så det har hänt en hel del. Arbetar i Uppsala och har ett stort ansvar på jobbet. Vill man ta sig en bit upp på lönetrappan är det mycket enklare om man kan tillföra expertis i mer än själva kodknackandet . Detta är nog en utmaning som konsult att tydliggöra att man kan “så mycket mer” än det är för fast anställda.
Konsulter häromkring bör nog kunna ta 1000kr/h om inte mer med 10års erfarenhet och rätt tekniker i bagaget. Baserat på tidigare erfarenhet jag har av arbete med konsulter.
Svårt att bedöma skillnad men skulle förvänta mig högre arvode för utvecklare än 1000 om det är inom programutveckling som har stort behov eller brist. När jag konsulta så tog vi 1500 per timma 2016 för alla som hade bra erfarenhet och expertis inom några områden. Det var inte mycket kodning involverat. Antager detta gäller fortsatt för efterfrågade saker idag som AWS eller Kubernetes?
Eller är det så stora skillnader mellan Sthlm/Malmö/Gbg och resten?
Det är ju helt avhängigt bransch och hur tjänsten är strukturerad, om den är en liten del av ett större team (typ admin inom M&A) eller om den är förknippad med mer ansvar. Tyvärr är väl allt mellan 40’-100’/mån möjligt.
Ibland kan faktiskt Ratsit vara ett alternativ.
Det är enorma skillnader om det är sådana timpriser du är van vid. I Skåne kryper priserna ned under 1000 nu för seniora fullstack-utvecklare. Mer nischade kompetenser med konkurrens inom fältet ligger under 900. Samma mönster för scrum masters, som på vissa håll ligger under 800. Produktägare ligger i ett band mellan 900-1100 just nu. Inflationen går upp och timpriserna pressas.
Timpriser mot kund skiljer sig också ganska mycket beroende på var konsulten kommer ifrån (Anställningsform etc, inte geografiskt), större konsultbolag har en tendens att kunna trycka upp priserna 5-15% mer än vad någon i min sits som egenkonsult kan som går genom en konsultmäklare.
Men ja, som jag förstått det och hört mig för så senaste åren ihop med covid har priserna gått ner något nu när en betydlig del tillåts jobba remote, det finns ingen anledning för ett företag i Stockholm att betala “Stockholms-priser” för någon som sitter ute i skogen i norrland 100% remote.
Sen finns det ju företag som kräver att man är på plats, då går priserna upp något.
Senaste året har jag sett uppdrag som legat allt mellan 700-1400/h som senior utvecklare där i regel de lägre betalda varit 99-100% remote eller uppe i Norrland och de högre betalda i någon storstad där kravet varit att man är på plats, både i Sverige men även i Norge.
Yes, såklart stor varians - men det är ändå en indikation. Tjänar runt 60 nu som konsult och vill ju såklart inte gå ned. Ratsit kan nog vara en god idé så man iallafall inte trollar bort sig.
Så kanske det fungerar på vissa ställen, men inte i de regioner och kunder jag jobbat kring. Tvärtom får vi klagomål från kunder (multinationella bolag) om att våra konsulter är för kompetenta och att man vill sänka priserna ytterligare från redan löjligt låga priser, hårt förhandlade.
Om jag ska vara lite krass skiter kunderna i exakt hur lång erfarenhet du har för de allra flesta uppdrag. Antingen vill de ha en kodknackare och tar vem som helst bara denne har kunskap inom det som ska kodas, eller är man på jakt efter en specifik person. Timpriserna ligger i min erfarenhet mellan 600-850 + moms utanför storstäderna. Har även fått bekräftat från chefer att seniora konsulter med höga löner mest är till besvär då de tär på marginalerna och att det sällan går att höja priserna i samma utsträckning som löner höjs. Exempelvis, min lön var 32000 när jag började som konsult med 7 års erfarenhet, nu 15 år senare har jag 49000 kr, timpriserna låg kring 6-700 spänn då, och ligger runt 750-800 kr nu.
Variationer finns givetvis, men någon större spridning finns det inte.
Som lite kuriosa kan ju nämnas att jag jobbade som systemledare runt 2005 köpte jag in programmerarkonsulter som kostade runt 1500 kr/timme. Antingen blev vi grundlurade eller var prisläget ett helt annat då, detta var förvisso i Sthlm.
Ja klart, vill man ha en kodapa som bara ska följa instruktioner så är det ju betydligt billigare. Vill man ha en systemutvecklare som faktiskt jobbar innovativt och hjälper till att göra produkten bättre blir det dyrare då denna personen har mer kunskap än någon som bara skriver koden.
Skillnaden på en kodapa och systemutvecklare/arkitekt är ju betydlig. I mitt tycke är en bra systemutvecklare till viss del arkitekt också, även om det inte är uttalat.
Jag skulle säga att mitt jobb innebär ca 50% kodning, resten sitta och tycka i olika möten, agera scrum master, kravinsamlare, hjälpa till med support, leda utvecklingsarbetet i teknikprojekt. Likande uppdrag har jag gjort sen kanske 10 år tillbaka, man kommer in som utvecklare, sen när kunden märker att man är duktig och driven får man mer och mer ansvar. Allt detta vet givetvis min konsultchef om, men det gör ingen som helst skillnad för timpriserna, som det är oerhörd fokus och prispress på. Hade det funnits bättre betalda uppdrag hade man givetvis lyft ur mig från dessa uppdrag.
Fick nyss höra att ett annat bolag ska ta över det uppdrag jag sitter i nu, de gör jobbet (programmeringsdelen) för 150 kr mindre per timme. Sådant priskrig är det i Småland. Kanske ska flytta till Malmö eller Uppsala där timpriserna verkar mer mänskliga.
Det här är ju rena slaveriet. Så billigt är det ju inte ens med utvecklare i Indien.
Jag jobbar hellre på Ica och har dubbelt så bra betalt som det där (Räknat lönemässigt ut i hand) än att säljer mig själv för dom summorna.
EDIT: Läste fel! Läste att dom TAR 150kr/h. Inte 150kr/h mindre Sorry!
Skönt att läsa det du skriver, då jag har liknande erfarenheter. I samband med dotcom-kraschen satt jag och gjorde frontend-web mot stora börsbolag. Då fakturerade bolaget 2000 SEK ex moms per timme för det jobbet. Helt andra tider nu. En del enklare kontrakt kan lösas med mindre senioritet till liknande kvalité. Mer krävande uppdrag blir helt enkelt mycket billigare om man anlitar en erfaren och senior konsult direkt, då den kan göra jobbet mycket snabbare och till bättre kvalité. Det gäller att hitta de kunderna helt enkelt.
Angående lön. Har idag signat nytt kontrakt. Fick upp lönen 10% trots prispress och att jag är senior konsult.
Min poäng är att det inte på något sätt är självklart att en systemutvecklare med 15 års erfarenhet är dyrare för kund än en kodapa med 2 års erfarenhet. Ofta efterfrågar kunden kompetensen “systemutveckling”, och priset är redan på förhand uppgjort, speciellt om det är avrop via ramavtal. Sen går man efter kompetens, finns det exakt rätt kompetens på bänken levererar man denne, finns det inte rätt kompetens kanske det blir en förhandling om kanske 1 månad för halva priset om denne ska lära sig java/unix om det var en .NET-programmerare man hade på bänken. Jag skulle säga att det är ytterst sällan de kunder vi har (både små och stora bolag, myndigheter, regioner) är villiga att betala extra för mer erfarenhet och ett saftigt cv. Skulle så vara fallet är det ofta småsummor det handlar om, säg 690 kr för en kodapa och 750 för en seniorutvecklare. Skulle vi tacka nej finns det andra som kan vara villiga att gå in med en egen kodapa för 550 kr, även om de med största sannolikhet går med förlust.
Nej såklart, detta har jag märkt själv också. Jag har haft kunder och sett uppdrag där dom efterfrågat folk med 2-3 års erfarenhet där jag med 10+ års erfarenhet har tagit jobbet ändå för det verkade som ett roligt uppdrag, och på så vis varit underbetald.
Om dom däremot specifikt efterfrågar någon med 10+ års erfarenhet som jag nu råkar ha, så kommer jag höja priset. Jag har tackat nej till ett gäng uppdrag senaste halvåret för dom begärt 10+ års erfarenhet och “bara” ville betala 700-850kr/h. Problemet jag ser här är att när dom letar efter någon med lång erfarenhet kommer det oftast med mer ansvar, vilket jag inte är villig att lägga tid och energi på om det är för dåligt betalt.
Sen har jag å andra sidan för 1.5 år sen tagit ett uppdrag för 750/h där dom ville ha en utvecklare med 3-4 års erfarenhet, uppdraget verkade (och var!) väldigt roligt och ångrar inte att jag tog det, även om jag vet att jag kunde fått bättre betalt någon annanstans. Men ihop med att dom sökte en junior utvecklare försvann även en stor del av ansvaret.
Jag tycker förvisso det är kul att ta ansvar över det jag gör och helheten av det teamet jag jobbar med levererar och gör det gärna, men om det är uttryckt från början att jag ska ha det ansvaret ska jag ha betalt för det.
Är det inte uttryckt i kontraktet gör jag det ändå för jag tycker det är roligt, men då är det inte förväntat att jag ska göra det och kan samtidigt helt skita i det om jag tycker det blir för stökigt.