Dela med dig av dagens “kap” till lekhinken!
Vad tror du är/kommer vara en bra affär just idag?
OBS! Ingen smutskastning på varandra här, alla “dåliga” tips/råd är godkända och ska inte ses som finansiell rådgivning till någon annan! Alla är ansvariga för sina egna investeringar.
Bara kul att få höra era köp/tankar angående sin “lekhink”
Jag köpte enskilda aktier i New Wave här om dagen när de låg på ”lokal bottennivå”. Jag hade tänkt sätta pengarna i en indexfond egentligen.
Kruxet med indexfond är bara att ”köpa allt”. Jag menar då att du får både det bra och det dåliga. Det ligger förstås en riskspridning i det, särskilt långsiktigt. Just här och nu kändes det dock vettigt att köpa ”något bara bra” till reapris. Jag slipper helst risken kopplat till ”det dåliga” på marknaden just här och nu. Då kan jag stå ut med lite ”annan högre risk” istället.
Senaste köp var Unity Software. Tycker aktien är hårt pressad. Gillar att bolagets plattformar ligger till grund för spel som spelas av miljarder spelare. Vi får se om de kan värka fram lite bättre siffror nu också.
Jag sitter med i ”Tesla-träsket” sen ett antal månader tillbaka inte med några stora summor. Sen ligger det kvar lite kinnevik och Investor. Nu har jag köpt min första räntefond oxå, räknas egentligen inte till ”Lekhink” direkt men jag ser det som en ”instegsperiod” och köper bara ett par tusenlappar till att börja med för att ”känna efter” var jag vill ta det vidare…
annars är ju läkemedelsindustrin väldigt spännande på aktiemarknaden även om jag aldrig skulle våga satsa några större summor där
Köpte Surgical Science Sweden tre dagar innan rapporten. So far ett bra utfall! Tillverkar simulatorer för träning inom det medicinska fältet, känns som en oerhört nyttig produkt. Kan bli lite mer köp på månadsbasis framöver.
Vet inte hur det går i framtiden och är inga stora summor (är ju lekhink så har bara några tiotal tusen) men tror det kan bli roligt
Mina tidigare köp i den har mer än betalat sig själva och jag tror fortfarande på utdelning under 2024, dock närmare 15% med utveckling+utdelning jämförbar med index
Den senaste tiden av frakt-index över $2000 och utdelningar över 30% har varit nice men tror inte det är hållbart.