Vad ingår i bufferthinken?

Hej!

Har börjat sparat sedan 2016. Lyssnat och läst i bloggen och fått nya ögon för ekonomi, men har svårt att greppa angående om de fyra hinkarna. Idag har jag flera konton både på SEB och Avanza.

På SEB har jag ett konto för mitt katt (ifall någon olycka skulle inträffa), hemkonto (avgifter för hemmet som inte sker ofta, inredning samt semester över från matkontot). Har även ett så kallat akutkonto där andra tänkbara förutsädda kostnader kan uppkomma (hälsa och tandvård).

På Avanza har jag ett ISK konto jag sparar varje månad, ett konto för kontantinsats för framtida bostad, konto för framtida köp av bil samt korta sparande för semester.

Min fråga är om något av ovannämnda konton räknas till bufferthinken eller om jag ska påbörja med ett buffertkonto? Skapade nämligen en buffertkonto i avanza som jag tänkt spara 2-3 månadslöner, men insåg efter att jag läst bloggen för andra gången tror jag att jag missförstått hinkmetoden.

Min följdfråga är även hur jag ska arbeta vidare med hinkmetoden. Har en mellanriskhink (ISK kontot), men vet inte om jag har en buffert hink utifrån alla mina konton. Tänkt öppna ett till ISK konto för pensionssparande också. Idag sparar jag ungefär 45 % av min lön till bostad, bil, semester och ISK.

Tack på förhand för svar samt för att ni orkat läsa den förvirrade frågan.

MVH

Hej Maria!

Du har egentligen redan upplägget av 4 hinkar, du tänker nog bara inte på det.

1. Bufferten är egentligen det sparande du har för oförutsedda avgifter, ditt konto för katt, hemkonto, inredning semester mm. Detta är just buffertkontot som nämns.
  2. Mellanrisk-portföljen är egentligen det du sparar till t.ex bostadsköp, ett konto för uppskjuten större konsumtion brukar jag kalla det.
  3. Sedan tycker jag att du ska starta ett passivt sparande på t.ex Avanza, där sätter du in minst 10% av din lön i en 100% exponering mot aktier. Detta ska vara då ett "pensionssparande" som ska få din framtida ekonomi att växa med tiden. Detta ska vara pengar du inte kommer behöva röra, så investera inte mer här än vad du har råd att förlora och som du verkligen inte behöver.
Du verkar ha koll på vad du gör, öronmärk kontona om du vill så har du ännu mera koll!

Fick en klarare bild av mina pengar nu. Ska ta dina råd angående punkt 3. Tack för svaret!

Jag har uppdaterat artikeln “Fyra-hinkar-principen” idag med just förslag på vad som kan och bör ingå i de olika hinkarna.

Snyggt med förslagen!

hink konto