Vad innebär det att överlåta en tjänstepension till att vara privatägd?

Låt oss säga att en person har varit anställd i 25 år på ett privat företag, och har en ansenlig summa sparad i en tjnstepension via t.ex. Danica/Futur eller något annat vanligt förekommande bolag.

Personen i fråga säger upp sig och har inte för avsikt att jobba mer i hela sitt liv. Denne önskar även att tjänstepensionen av olika anledningar ska flyttas från Danica/Futur till t.ex. Avanza. Detta kan endast göras genom att “överlåta försäkringen till att bli privat ägd”.

Vad innebär detta med “privat ägd” egentligen? Jag antar att det inte innebär att tjänstepensionen likvideras och kan spenderas eller placeras hur som helst bara för att den är privat? Pengarna är väl fortfarande “villkorade” kring de vanliga reglerna som innebär att man endast får röra pengarna och dess avkastning förrän tidigast vid 55 års ålder? Det har varit svårt att hitta/få något lättbegripligt svar kring detta.

Har hittat några trådar kring liknande ämnen men ingen som enkelt förklarar detta med “privat ägd” tjänstepension.

1 gillning

När en tjänstepension blir “privatägd” innebär det att du tar över rollen som försäkringstagare från din tidigare arbetsgivare. Detta förändrar inte de grundläggande villkoren för försäkringen, såsom utbetalningsvillkor och skatteregler. En sådan överföring kan innebära att pensionskapitalet blir en del av din privata förmögenhet, vilket kan påverka saker som bodelning.

3 gillningar

Kan tillägga att jag gjort detta hos Nordnet, den ser identisk ut med alla andra tjänstepensioner förutom att letar man sig in under avtalen så är det inte en arbetsgivare som står som försäkringstagare utan en själv.

Den viktigaste aspekten är väl kanske att om du står som ägare kommer den ingå i eventuell bodelning som privat tjänstepension (om ni inte sätter upp äktenskapsförord som säger annat).

I övrigt inget särskilt.

3 gillningar

En relaterad fråga:
Jag har problem med att flytta en tjänstepension pga att företaget jag jobbade på hör hemma i ett annat land, och personen som måste skriva på papper för att tillåta flytten svarar inte på förfrågan. Jag har försökt själv, via f.d. kollegor och via Avanza, men han går helt enkelt inte att få tag på. Han har väl bättre saker för sig, kan man tro…
Om jag skulle vilja överlåta tjänstepensionen till att bli privatägd av mig så antar jag att jag har samma problem, eller behöver inte företaget som äger försäkringen skriva under en sådan överlåtelse?

Tacksam för svar, nu är det mer tydligt vad detta egentligen innebär. Äktenskapsförord finns redan där “all enskild egendom” är var och ens…