694kwh här med laddhybrid på 13kwh… legat på 1000 tidigare så ska bli intressant att se om man lyckas hålla nere det
Det är sjukt vad de tar i skatter o annat skit. Istället för att ge ut bidrag kan ju de besluta om att stoppa all moms o skatt. 290öre i månaden per kWh är mycket men hade ändå varit överkomligt
Om du inte har induktionsspis…
Det spelar ingen roll. Induktionshäll är bättre än vanlig spis men fortfarande betydligt sämre än vattenkokare.
Rengör kylrören bakom kyl och frys. 30% att spara per år. I mitt fall cirka 200 kwh… Enkla pengar.
Det verkar inte som att skillnaden har någon praktisk (eller ekonomisk) betydelse.
Kanske öppet mål för många, men att ställa in sin värmepump ordentligt kan nog spara en hel del.
Vi har bergvärme och är förstagångs husboende sen ett par månader. Vi reagerade på att huset hade ganska hög förbrukning trots det, men det är stort och har spa-bad. Vi har själva justerat ner värmekurvan rejält, men hade service för att kolla pumpen nu med (så man vet om något är på svaj innan vintern
). Nu justerade vi mer tillsammans, ex ställde vi om uppvärmning av vattnet, inte en sänkning men någon justering i när det börjar värme samt att vi ställde om gradminuter. Den som är haj löser det ju säkert själv, det kommer vi göra nu när vi förstår den bättre.
Energiförbrukningen gick ner, så nu ligger vi enligt Greenely på eller nära topp 20 hushållen och då har vi ändå ett spa-bad igång!
Godel skickade idag ut lite tips till sina kunder och försöker dra igång kampanjen #skruvaner. Jag tänker att jag iaf kan dela den här bilden som jag tyckte var ganska vettig:
Översta gula lappen är kanske något man skulle laminera och sätta upp på duschväggen.
Alla med långduschande tonåringar (eller andra familjemedlemmar) får installera dusch med myntinkast som en del campingar fortfarande kör med 
Jädrans bra idé! ![]()
![]()
Mycket av det skriver är ju mer spartips i vardagen så som matlådor, storkok duscha mindre mm. Det är jättebra såklart men här kommer ett tips.
SLUTA KÖP BILLIG SKIT FRÅN WISH ELLER ZALANDO OCH SLUTA RETURNERA HÄLFTEN AV DET NI KÖPER.
Tack. Ni som svarar mig nu och skriver att jag inte förstår att det är mer effektivt med näthandel kanske inte förstår att eran retur behandlas i Bulgarien för att sedan exporteras tillbaka till ehandelsbolaget samt att mycket för helt enkelt kasseras.
Jag ser hellre att ni då istället duschar en minut längre, unna er.
Väl rutet, Jonte.
Va är wish å zalando??
Ja, det är sån häringa onlineshopping förstår du. Populärt bland fruntimmer. 
Börja returnera allt du köper.
Haha vaa?..
Det har jag redan slutat med och inte bara av miljöskäl utan även för att Kina indirekt stödjer Putins vidrigheter i Ukraina. Ett bättre tips för både miljön, ekonomin och minskade möjligheter för Putin hade varit om Miljöpartiet inte suttit i regeringen som stödparti till Socialdemokraterna under de senaste 8 åren. Då hade vi haft 6 fossilfria kärnkraftsreaktorer till och ett helt annat läge!
Vi får väl se helt enkelt, min övertygelse är att det landet som satsar helhjärtat på förnybar fossilfri energi kommer att klara sig allra bäst i framtiden. Kärnkraften känns som en era som har passerats.
Brf med fjärrvärme.
- Bytt tätningslister där det behövs.
- Injustering av värmen samt maxbegränsning på termostater på 21-22. 5-10% besparing.
- Sänkt temperatur i källare och trapphus till 16. 5-10% besparing.
- Funderar på egain eller liknande för kunna sänka värmen under hög solinstrålning på vår/höst, modifierar utegivarens signal med hjälp av innegivare och väderprognos. Ca 5% besparing men främst mätbar data med dashboard till varje lägenhet.
- Närvarostyrd belysning led. Stor besparing.
- Sparsamma tips kan hjälpa att minska varmvattenförbrukningen, den är annars rätt svår att påverka.
- Kolla om ni har toaletter som står och rinner, dessa kan bytas packning på.