För er som vill ha elkostnaden visualiserad lite enklare har jag nu byggt en kalkylator, för närvarande för elbilsladdning och duschning… har man timavtal är det bra att ha lite koll, hoppas den kan vara till hjälp för någon.
Nya uppdateringar på energiområden i hemmet kommer inom kort.
Kika in
(https://www.wattkollen.se)
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Tvätta händerna i kallvatten? Är det en energibesparing?
Slutat duscha på morgonen om jag har duschat kvällen före pga träning
Min ambition är att spara in fler morgonduschar 
Räcker gott med en tvättlapp. Speciellt nu när det är svalare och vi inte har värmen på i sovrummen. Var värre i somras när det var 27C …
Hej!
Här kommer ett par förslag till.
I moderna tv-apparater, minska styrkan av bakgrundsbelysningen! I vissa apparater kan detta minska effekten med ca 30% utan att försämra upplevelsen.
Om du har en dualband router (2,4 GHZ och 5 GHz), men din mobil, läsplatta eller bärbara dator använder bara 2,4 GHz, slå av 5GHz i routerinställningarna! Beroende på routern kan detta även minska risken för dataintrång.
För er med vattenburen värme mina förslag:
-
Inhandla stora ack.tankar och gräv ned dem utomhus eller placera i teknikrum eller källare. Lagra billig energi nattetid och kör vp på max effekt nattetid och använd dagtid. Investering cirka 20-50 000 kr beroende på förutsättningar. Öka flödet i systemet och höj verkningsgraden på vp.
-
Skaffa några vattenburna fläktkonvektorer som kan ge stor effekt med låg framledningstemp och utan värmeförluster in i väggen. Besparing jämfört med radiator minst 30% och i gammalt hus mycket mer pga sänkt framledningstemp. Investering från 5 ksek och uppåt per fläktkonvektor.
-
Kör med timer och nattsänkning. Ju mer off-tid som värmesystemet har desto mer besparing och det är stora summor vi talar om. Investering noll. Gäller alla hus.
-
Vp-beredare. Nu dyra men bra billiga grejer med mindre tankar kommer som kan spara 70-80% åtminstone och programmeras optimalt. En given vinnare för alla med långduschare hemma… Har tips på grejer som skall kosta 10 ksek i inköp med europeiskt ursprung. Gäller alla hus.
-
Isolera tak och alla kattvindar och väggar på kattvindarna. Investering från 5 ksek och uppåt. Alla tak minst 400 mm lösull. Alla luckor måste isoleras. Isolera elberedare med extra isolock på toppen. Kolla så att rören är isolerade i beredaren.
5.1 Dreva runt alla fönster. Sätt lister i alla dörrar. Investering cirka 5 ksek ink arbete.
- Köp bästa möjliga LL-vp och använd som huvudsaklig värme vid stora ytor snarare än gamla radiatorer som har mycket stora förluster. Tex Daikin Ururu Sarara med scop 5.9 och självrengörande. Dyr maskin men spar säkert 30% extra pga cop och självrengöring. Investering cirka 20-35 ksek med montage beroende på fabrikat.
Maximal uteffekt i värmesystemet gör att du kan värma upp huset snabbt på morgonen och ha värme avslagen på natten stora delar av året. Därför är pelletskamin och LL-vp utmärkt för att värma huset på 60 minuter vid behov på morgonen.
Känner en kille som sa till mig att hans oljepanna är perfekt för att ge en snabb energikick vid behov och sen stänga av och låta huset svalna långsamt. Idag är oljan dyr men LL och pellets och ved funkar perfekt till detta, syfte att kicka igång värmen snabbt på morgonen typ på nattaxa innan 6.00.
Några av mina tips. Säkert upprepning av många andra tips.
Fyll två enliters termosar med vatten på jobbet. Häll vattnet i pastakastrullen tillsammans med pasta, på med locket, koka upp och stäng av. Max effekt under 30 sek så har du fixat pastan. 
Ett tips till:
Skaffa plissegardiner med honeycomb profil.
Sägs kunna halvera fönstrets och altandörrens energiförluster beroende på modell.
Exempel: HOPPVALS Plissegardin, hvid, 110x155 cm - IKEA
U värde etc: Cellular Insulating Shades Energy Efficiency & R Value | SymphonyShades.com
Snacka om bra, avkastning för en villa med eldriven värme. Investering från cirka 250 kr per fönster.
Fläktkonvektor är verkligen en toppenide, har själv en Aermec UL36 sen 2011 i entrén med relativt öppen planlösning som jag är himla nöjd med då jag kunnat sänka framledningstempen rejält och även fått jämnare temperatur.
Finns säkert bättre idag?
Men varför vill man ha nattsänkning med dagens elpriser?
Jag kör natthöjning på min FLVP istället då elen är som billigast och höjer hustemp från 19 till 20 grader för att tillsvidare även kunna blockera kompressorn dagtid (eltillsats är blockerad ner till -7 sen tidigare års inställningar).
Ökar fläkten i FLVP vid natthöjning och sänker den automatiskt dagtid för att inte kyla ner huset.
Bor i elområde 4.
Varför inte bara trycka ned spagettin rakt ned i termosen. 
Detta är möjligen lite off topic (?) och kanske inte helt i trådens anda men jag gissar att fler än jag har tänkt tanken att tex ladda mobilen och datorn främst på jobbet. Hörde dock en historia om någon som fått en erinran eftersom hen laddat sin elsparkcykel på jobbet. Undrar därför om det är nån som fått besked om vad som gäller för elanvändning på jobbet??
Du behöver ladda en vanlig mobil 60-65 gånger för att slösa på 1kWh el. Vid 10kr/kWh sparar du alltså 17 öre per laddning 0-100%
Verkar som att man stänger av bastu på både sats och nordic wellness nu.
Undra när ens kontor ska sänka värmen? De kanske beordrar alla att jobba hemifrån, tänk vad alla datorer på ett stort kontor med plats för 200 drar
Försumbart jämfört med hyra, uppvärmning och lönekostnader
Du har helt rätti att med vattenburet system och stor acktank är det rätt att maxa värmeproduktion på natten. Men om man har ett snabbt system tex med fläktkonvektor kan man ju spara på värmedistribution på natten och ladda för vaken tid.
Min tanke var mest för dem med llvp som inte behöver köra på natten och elda för kråkorna utan det räcker bra med timer och uppstart vid 6.00.
Dåligt med utbud av moderna fläktkonvektorer i Sverige tycker jag men det blir väl ändring snart.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vad har du gjort rent konkret som kan inspirera andra? | Förberedelse inför den ekonomiska stormen
Nu ångrar man nästan allt sparande på elen när priset halverats (nä det har det inte alls, men…) Men bara nästan, däremot trevligt att se att priset i Sverige börjar jämna ut sig!
Är det någon som vet vilken effekt persienner som ligger mellan glasen (i treglasföster) har på isoleringsförmågan? Om de är nedfällda, vinklade eller ovinklade?
Att ladda elbilen på jobbet är vad vi alla borde göra.
https://news.stanford.edu/press/view/45245
Är ert verkligen lägre? Med skatter och allt bör väl priset landa på 4:50 eller så, precis som augustipriset? Men ja det är positivt att det inte är mycket högre trots att vi står utan två reaktorer just nu… Forsmark kommer väl online i början av nästa månad? Om inte någon sabotör tänker annorlunda, som han i Ringhals
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Forumlek | Hur mycket kan du sänka din elförbrukning mot föregående år?
