Cellplast borde väl funka med? Jag har 3 st takfönster på övervåningen och då jag har lagt den våningen i malpåse över vintern så kan det ju vara smart att stoppa in en skiva cellplast underifrån, för min del gör det inget om det blir mörkare i de rummen.
Alltså, jag vet ju inte - vilket jag också sa.
Dock kan jag meddela att det går väldigt snabbt, snabbare än vattenkokare.
Men absolut - det finns garanterat folk här i forumet som kan meddela exakt hur det skiljer sig i energiåtgång etc… ![]()
Så länge du kan skapa en luftbuffert borde det fungera.
Kan det verkligen stämma? Vi hade gas i många år i England och en vattenkokare gick betydligt mycket snabbare. Du får köra ett litet race och sätta på 1 liter vatten samtidigt och kolla
. Kanske beror på om man har en gammal vattenkokare dock.
Det beror antagligen på att det är mycket mer energi som används. Det finns ju gasspisplattor med en motsvarande effekt på 7000 W, klart att vattnet kokar snabbare då än i en vattenkokare med en effekt på 2000 W…
Med en gasspis så är det endast runt 40% av energin som hamnar i vattnet, resten värmer upp köket. I en vattenkokare är siffran närmare 90%.
Stor risk för kondensutfällning och förstörda fönster+smyg på insidan.
Med en elektrisk vattenkokare sker ju energiförlusten främst i kraftverket, så det där låter som en konstig jämförelse.
Ja, tanken har slagit mig när jag läst på. Nu har jag mekanisk ventilation (utblås och insug från innertaket) och tänker att det ska vara en positiv faktor gällande kondens.
Jag får testa med ett fönster och kolla om kondens kommer att bli ett problem.
Tack för kommentar👍
Ja, jämförelsen kräver såklart att elen produceras på ett mer effektivt sätt än att motsvarande gas eldas och görs om till elektricitet.
Får man fråga, hur många fönster pratar vi om? Angående kondens så borde detta inte orsaka kondens om det byggs tight mot fönsternisch. Det är fukten i rumsluften som orsakar kondens på kalla ytor. Men det är ju bara att prova och se.
Isåfall kan man fundera på att sätta luckorna på utsidan?
Bra idé med att sätta utifrån, lite mer jobb bara. 4 vanliga fönster och 2 lite större. Är bara tänkt att användas nattetid. På dagen vill jag ha solinstrålningen.
Min tanke är att det blir ett litet övermått så att cellplasten sitter tajt till fönstersmygen.
Nu har jag utvärderat fönsterplatsen och det är en stor skillnad i klimatet inne! Tidigare när man duschade och bastade (vedeldad
) så immade alla fönster i stugan igen, nu så är det ingen imma/kondens, inte ens i badrummet.
Temperaturen är mycket jämnare, på natten sjunker tempen bara någon grad inne trots att det är under 10°C på natten. Solinstrålningen räcker än för att hålla jämn temp under dygnet.
Härligt. Skulle varit intressant att ha mätt yttemperaturen på fönstret före och efter vid likartat väder.
Att tänka på om någon funderar på att sätta en sådan film fastän man har treglas isolerfönster är att det i såfall INTE får sättas på insidan fönstret. Görs det finns risk att solens strålar sommartid studsar och förstör isolerglasets gasinkapsling.
Finns ett ordspråk som passar i det fallet.
Snål spar och fan tar… 
Har man treglas-isolerfönster bör man inte behöva något extra, många såna glas har bättre u-värde än väggarna på huset ![]()
Gamla klassiska engelglas verkar bli bättre!
Ja, jag är lite ledsen att jag inte har det, men avsaknad av kondens är en tydlig indikation.
Den är jag dock tveksam till, då måste det vara riktigt gamla hus utan ordentlig isolering. U-värde på svanenmärkta energiglas ligger på 0.9, att jämföra med U-värde på yttervägg som bör ligga på runt 0.15 enligt dagens normal standard.
Har man endast 10cm isolering ger det ett u-värde på 0.4 vilket fortfarande är mer än dubbelt så bra mot ett energi glas.
Är det inte det ena så är det det andra som kärringen sa (gammalt talesätt):
jaha, och frågan är ju hur många har uppsikt över tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare om de körs dagtid 
Visst inte bra att sova om det börjar brinna men hur många gånger har man inte haft maskiner som inte gått klart när man lagt sig.
Känns lite som risk-hypokondri i min mening 
Du vet väl att vi män behöver sitta i tvättstugan under hela tvättprogrammet för att övervaka maskinen.
Eco-programmen kanske är så långa för att ge våra fruar lite extra egentid
.
Vi avråder från att man kör hushållsmaskiner och laddare på nätterna eftersom man ska ha uppsikt över maskinerna när man använder dem. Vi ser ju att apparater som används när de är obevakade leder till större brandspridning och värre resultat med dödsfall och förstörda bostäder, säger brandingenjör Mathias Wikland på Södertörns brandförsvarsförbund.
Ja då vet man vad som väntar 

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Avfuktare och krypgrund