Jag ser inte att byta duschhuvud till energispar är med. De gör at vatten konsumtionen går från 12 liter till 7 liter. Alltså sto skillnad. Sparar man pengar både på mindre ström till varmt vattnet och VA avgiften då man gör av med mindre vatten.
Själv tycker jag energispar duschhuvud är skönare att duscha med än vanlig. S
Då vatten strålarna är mindre men tätare win win
Förstår hur du menar men vet inte om jag håller med till 100%. Det som hindrar mot fuktskador är tätskiktet och på våta sidan tätskiktet får det absolut inte förekomma organiskt material och kan därmed inte mögla. Har du ett läckage genom tätskicktet kan inte golvvärmen inte hindra läckaget och heller inte hinna torka upp det som läcker ut i bjälklaget under tätskicktet eftersom fukten ändå inte kan ta vägen någonstans. Man skulle till och med kunna argumentera för att den varma miljön i bjälklaget påskyndar mögelprocessen. (Killgissning
)
Det finns ett antal branchregler ex BBV och Bygga F som behandlar fuktsäkerhet i våtrum. Mig veterligen så finns inga rekommendationer på golvvärme för att minimera risk fuktskador men desto mer information om hur tätskicktet ska utföras och även konstruktionerna bakom.
Det som möjligen skulle kunna påverkas är mögelpåväxt på synliga fogar där organiskt material/smuts ansamlas och som du säger torkar långsammare med avstängd golvvärme. Men det kan avhjälpas med mer regelbunden städning. 
Jag har en lite nördig ide som jag tänkte prova i vinter.
Köpa cellplast (500 mm) och masonit (2.4 mm) och sen limma cellplasten på den utskurna masonitskivan så att jag lagom kan trycka in den i fönstersmygen på natten när det ändå är mörkt (en variant av att dra för tjocka gardiner…fast på speed:)). Här ska sparas och testas…haha! Jag vet vad jag har för förbrukning årligen, blir spännande att se skillnaden och om jag tjänar in materialåtgången vs priset för kWh.
Era inspel på en sån idé vore kul:)
//Tomas
De där me cellplast funkar bra… Jag använde de för över 20 år sen när jag renovera gamla fönster …
Gött…det blir att gå till snickerboa och sätta igång då:)
Jag monterade just en fönsterfilm på fönstren i en stuga hemma. Det är gamla delningsbara fönster med två glas i. Man känner nästan hur vinden drar igenom när det blåser.
Resultatet blev bra! Man tänker inte så mycket på det, och monteringen var ganska enkel. Jag skulle nog inte sätta det i fönstret man är allra närmast och kollar ut genom mest, men i sovrummet, hall, tvättstuga, källare funkar det.
Det ska bli spännande om vi märker någon skillnad.
Det var någon i detta forum som berättade om filmen i någon tråd, men minns inte vem tyvärr. Tesa isolerande fönsterfilm | Clas Ohlson
Eller använd bubbelplast på dina fönster… 
Tror du att det har samma u-värde?
Vi har i stället satt skivor av polykarbonat mellan bågarna. Vi gjorde det dock inte för energibesparing utan för att försvåra inbrott genom att någon slår sönder glaset. Var ett krav från försäkringsbolaget när jag hade viss verksamhet hemma.
Är kanske mycket dyrare i dag men när vi gjorde det så var det inte så farligt dyrt.
Kan du utveckla?
Ät rejält med protein, det är termogent, d v s hjälper dig att hålla dig varm. (Och har en rad andra positiva hälsoeffekter.)
Minst 1 g per kg kroppsvikt och dygn, och gärna 1,5 till 2.
Här hemma kan maten efter tillagning och servering på bordet stå flera dagar i kylen. Ofta bara med lite folie eller lock över kastruller och byttor. Skall den ner i matlådor får den stå framme till den svalnat innan den åker in i frysen. Skall vi äta direkt inom några dagar efter tillagning lägger vi upp den på tallrik direkt från kylen och micrar.
För övrigt gäller alltid titta/lukta/smaka innan och vi är nog lite försiktigare runt månadsskiftet juli/augusti eftersom det sägs att man kan bli sjuk annars.
Själv har jag bara varit sjuk en gång på 4 år (förkylning) och övriga i familjen har kanske haft 1-2 förkylningar per år, annars inga andra sjukdomar alls. Ingen Covid heller hos någon av oss.
Kanske stämmer att vi är alldeles för renliga i samhället idag och att “lite skit rensar magen”…
Ett tips i trådens anda oxå (om det inte redan sagts) men när jag t.ex kokat potatis häller jag ut kokvattnet direkt i diskhon med proppen isatt. Varför släppa ut varmvatten direkt i avloppet innan det avgett värmen till omgivningen först?
Ja! Jag har inte provat det själv, men jag funderar på det till de tvåglasfönster jag har.
https://www.builditsolar.com/Projects/Conservation/bubblewrap.htm
Men du kanske bara ska köpa flera sådana till varje person i huset… ![]()
Exakt. Känns som det är helt bortglömt nuförtiden. De flesta verkar mest titta på “bäst före” datum och slänger när det gått ut. Men det är ju lite som att slänga elektronik för att garantin gått ut
Det är ju bara vad tillverkaren av maten (och elektroniken) garanterar.
Vänjer man sig vid att använda ögon, lukt och smak för att bedöma ätlighet på paketerade varor så gör man det även lätt för egen tillagad mat ![]()
Ideer ovan är insamlade i första inlägget. Lägger detta för min egen skull så jag vet hur långt jag gått igenom svaren 
Jag har gasspis, och även fast jag inte räknat på det så kokar jag numera upp vatten på den ist för vattenkokare. (I en gammal kockums vattenkittel förresten, så malmöit jag är! Loppisfyndad, så klart.
)
Det jag börjat göra senaste året är att koka upp och fylla vattnet i en termos, så jag inte kokar upp ‘onödigt mycket’ som sen får svalna igen, utan jag nyttjar allt, för den kan jag fylla på min tekopp under dagen med hjälp av vattnet från termosen.
Ja, jättebra att du koker upp och fyller termos
Speciellt eftersom överbliven gas som inte förbrukas i Sverige kan gå från Danmark till resten av EU istället, som garanterat behöver den. Naturgasen i södra Sverige kommer från Danmark som är anslutet till det Europeiska nätet. Gasnätet - WEUM.
Ett direkt försvar mot Putins gaskrig! ![]()
Snåltips ala carte: Titta på SVT på TV via antenn drar 120W, slår jag över till chromecast och tittar live på svtplay så drar allt 80W.