Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

Jag undrar om det även gäller för en induktionshäll av modernare snitt.

Jag testade och vår vattenkokare hade ca 85% verkningsgrad innan de första riktiga ångbubblorna kom.
En vattenkokare väger förvisso mindre än en kastrull, men man måste jämföra värmekapaciteterna.

Skillnaden är stor så det gäller även där men det är klart att en äldre spis drar mer.

1 gillning

Mm, energimyndigheten rekommenderar det så då lär det vara genomtänkt. Jag lägger till. Hittade också en annna intressant siffra.

Använder vattenkokare men inte tänkt på att det var elsmart :slight_smile:

Kanske hänger ihop med att kastruller har mer massa som ska värmas upp och kanske även mer yttervägg som leder bort värme (i och för sig då till rummet) mm

Jo, det är sådana saker och det finns också friktion mellan platta och kastrull. Vattenkokaren stänger också av sig när den är klar, åtminstone om den fungerar normalt.

1 gillning

Man lär sig något nytt varje dag! Tack :slight_smile:

Om hela befolkningen hade gjort hälften av ovanstående så tror jag vi skulle snart vara hemma med mer normala priser :joy:

Det räcker långt med att svenska hushållen sänker inomhustemperaturen i vinter och minimerar tiden i duschen.

2 gillningar

Jag tänkte tipsa om att titta i sin energideklaration och överväga åtgärder som finns rekommenderade där, men efter att ha tittat i min egen vet jag inte om det är ett så bra råd :sweat_smile:.

Eller ja, förslaget om att sänka temperaturen är ju jättebra i sig, men jag hade hoppats på något lite mer anpassat till just mitt hus. YMMV.

1 gillning

Vi har drygt 30 kubik med pooltak som värms av luft/vatten värmepump. Det går definitivt mer än 1000 kWh på en säsong.

Spabadet vårt ligger på 2500 kWh per år. Håller 38 grader och med 2h filtercykel.

Stor besparing på poolen är en enkelt timer som kö pumpen nödvändigt antal timmar. Vi kör 12h per dygn. Fungerar i allt utom värsta värmeböljorna då man måste köra mer för att slippa problem.

Jag har inte läst allt det som skrivits, så jag postar bara dessa länkar och tänker att om deras innehåll är nytt kommer det läggas till överst.

Jag tror (?) att vi börja nå vägs ände. Det närmar sig runt 70 tips (inkl. att det är flera på en del punkter). Jag har gått igenom tråden igen så jag ska ha med det allra allra mesta.

Stort tack till alla som bidragit med ideer, spjärn och info. Sjukt imponerande så mycket vi kan tillsammans! Tyvärr kan man bara nämna 20 pers så ett ad hoc urval @Leena @SNS @Thomas86 @Esko @Anonym @Pellepennan @angaudlinn @Stefan17 @Tjocke @MPJ @s1m0n @Ballongpinne @Anonym @Richard-x @S_H @Luspank @7NT @HerrM @Arabesk @savecake och @ alla jag som inte fick plats!

Som SNS skrev.

Det känns som det är rätt mycket i våra egna händer att sänka elkonsumtionen och indirekt elpriset! Gör vi mer än att sänka temperaturen och minska duschtiden så tror jag snart att åtminstone elkrisen kunde vara löst för Sveriges del. Inte nog med det! Vi skulle dessutom bidra med att försvara oss i det energikrig som Putin för mot oss!

Med våra kära folkvalda, i min mening, inte bara på läktaren utan med direkt kontraproduktivt valfläsk (ingen nämnd, ingen glömd), så får vi väl hoppas på tillnyktring efter valet med lite konkreta förslag för att sänka förbrukningen. Om inte så får vi medborgare ta saken i egna händer och fixa det med bland annat listan i denna tråden. Vi kan! :slight_smile:

Själv är jag ganska upprörd :joy: För vår lägenhet i Sverige (bor mest utomlands) så fick vi en elräkning på på hela 3 kr förra månaden (Brf, gemensamhetsavtal). Va f*n! Trodde jag pluggat ur allt. Kontroll nästa gång! Där vi bor mestadels av tiden (östra Europa) så kommer vi att ha extremt mycket nytta av listan. Jag trodde vi hade bra koll men det är definitivt mer att göra med apdyr el och naturgas för uppvärmning. Det senare känns extra speciellt viktigt m.h.t. ett visst grannland. Nu är det bara att genomföra! Tack :slight_smile:

PS: Om det kommer det fler förslag så adderar jag såklart dem men kanske inte lika intensivt som senaste dagarna.

10 gillningar

Har du 110V uttag i badrummet? Kan ligga en adapter i väggen som drar lite ström

1 gillning

Nope! Det enda jag kan komma på är i så fall porttelefonen. Får skanna av nästa gång :slight_smile:

1 gillning

Vi låter maten stå kvar på bordet ett tag innan resterna hamnar i kylen. Ibland blir det 15 minuter, ibland flera timmar. Sen händer det att resterna blir kvar i kylen flera dagar upp till en vecka innan de äts. Inga matförgiftningar eller andra magsjukor trots stor familj som gjort så under många år.
Det är klart att storkök som lagar mat åt många människor behöver strikta rutiner, men i hemmakök tror jag att nedkylningsrekommendationerna är rätt hysteriska i onödan.
Samma sak med att man ska duscha varje dag, tvätta underkläder i minst 60 grader efter en dags användning etc. Inte leder det till ohälsa om man är mindre noga/ mer sparsam med hygienen. Man kan lukta bättre eller sämre kanske, men man kan nog dra ner nivån rätt rejält innan hälsorisker tillkommer. Tvärtom: större risk för eksem och andra hudbesvär av att duscha varje dag än att göra det mer sällan.

6 gillningar

Samma här. Maten har trots allt varit upphettad så de flesta bakterier har dött. Den kan stå framme 1-2 timmar innan den är sval nog att ställa in i kylen. Om jag orkar så portionerar jag upp i plastpåsar och fryser in när den kylts ner ordentligt i kylen, samma dag eller dagen efter. Men det händer att den är kvar i kylen 2-3 dagar innan jag fryser ner. Jag har aldrig haft problem med att maten blir dålig. Så länge maten inte åker in och ut ur kylskåpet och står framme i flera omgångar är det lugnt enligt mina erfarenheter.

3 gillningar

Jag duschar varje dag eftersom jag tar en löptur varje dag året runt. Men jag använder minimalt med tvål/schampo. Jag använder oparfymerat schampo för att inte irritera hårbotten. Duschar väldigt snabbt, ett par minuter bara, vattnet avstängt under schamponering.

Blir inte uttorkad eftersom jag undviker lotion. Skippar man sånt så återfuktar huden sig själv. Jag är nästan 60 år och använder inte lotion alls, behövs inte.

Hej. Först och främst tack för en väldigt intressant tråd. Kul att så många andra engagerar sig. Jag läste någonstans att om vi sänkte vår totala förbrukning i Sverige med 5% så kommer elpriset sänkas avsevärt. 5% borde inte vara särkilt svårt, inte ens om du bor i hyresrätt. Själv har vi sänkt förbrukningen med 30% genom att stänga av golvvärmen i badrummen, inte använda AC och köra fulla maskiner. Sen kör vi alltid diskmaskinen på natten och har timpris via Tibber. Just golvvärmen i badrummen kan jag inte se att ni avhandlat. Läste att en elburen golvvärme drar 150-300kwh /kvm och år. Således en av dem allra största förbrukarna i huset. Tipset blir således, om du har fjärrvärme och kan koppla in en stor vattenburen handdukstork så borde det spara enorma mängder energi. I värsta fall, köp innetofflor och bit ihop lite när du är på toaletten. :rofl:. Sist men inte minst, snålspolande duschmunstycke är inte att förringa. Har en fru som älskar att duscha länge, så munstycket fick dubbel effekt. Halverad vattenmängd och kraftigt förkortad duschtid då det inte är lika skönt att duscha länge :see_no_evil::cold_face::blush:.

Skämt o sidor, länkar duschmunstycket nedan. Ska vara Hansgrohes mest snålspolande om jag läst rätt. Rekommenderas starkt.

3 gillningar

Helt rätt! Sveby har gjort studier som visar på att “normal” årsförbrukning för ett “normalt” badrum är ca 1000 kWh/år. Såvida man inte bor i en bostad med direktverkande el som uppvärmning är golvvärmen en av de absolut största elanvändarna. Beroende på din styrpanel kan man sänka detta betydligt genom sänkt golv temp och ha schema för när värmen ska vara på. Om man inte kör hardcore och bara stänger av och sätter på badtofflorna. :sweat_smile:

För alla husägare med krypgrund/torpargrund med avfuktare vill jag slå ett slag för isolering och tätning mot markfukt. En vanlig sorptionsavfuktare drar ca 900 W. Utan plast eller med slarvigt utlagd plast och utan isolering kommer avfuktaren gå i stort sett hela tiden och förbrukar då närmare 8000 kWh/år. Med bra markisolering och plast som sluter tätt mot pelare, grundmur mm kan drifttiden reduceras med ca 50%. Sannolikt kan avfuktaren stängas av helt de kalla och torra månaderna på året och spara ännu mera. Men då behövs en fuktkvotsmätare (finns med blåtandsavläsning och loggning för dryga 1000-lappen) för att hålla koll så att RF (relativ luftfuktighet) inte går över 70%

Vi har 2 badrum med golvvärme och krypgrund med avfuktare. Räknar med en besparing på minst 5000 kWh/år med endast ovanstående åtgärder.

Sist men inte minst fundera på komplementsbyggnaderna på tomten. Behöver det vara 15 grader i attefallaren när den inte används, behöver all utebelysning vara tänd…

Vad ni gör, håll inte på och fippla med temperaturerna i varmvatten beredaren. Det spar marginellt med energi och Legionella kan utvecklas till en mycket allvarlig sjukdom. Stillastående vatten ska vara min 60°C är det lägre som i många moderna värmepumpar så ska temperaturen regelbundet höjas till över 65°C. Fritidshus som används veckovis eller månadsvis ska inte stänga av VVB. Undantaget är om stugan stängs för säsongen men då kan VVB med fördel tappas ur.

3 gillningar

Det finns dock andra aspekter förutom komfort att ta hänsyn till, t.ex. att golvvärmen hjälper badrummet att torka upp snabbare vilket minskar risken för mögel och fuktskador, det kan bli dyrt i längden att stänga av golvvärmen helt. Gissar att det är störst problem i äldre hus med dålig ventilation.

3 gillningar

Det finns ett mer stålspolande i deras sortiment på 5,2 l/min.
Jag kör högtrycksläget på den som är tillräcklig kraftigt så vattnet studsar bort från huden, så jag skruvar ner vattenflöden ytterliggare via blandaren. Det blir oehört effektivt.

1 gillning

Nu måste jag lägga in ett inlägg kring livsmedelshygien.
Att du inte blivit sjuk innebär att du kan din livsmedelshygien, dvs du tvättar händerna, håller rått kött och grönsaker separerade vid tillagning etc. (Använder inte samma skärbräda eller kniv för den råa kycklingen som salladen till exempel)

Precis som du säger är några timmar i rumstemperatur inte farligt, men det beror på hur man hanterat maten.
Vissa bakterier tillväxer och det är mängden bakterier man blir sjuk av, andra bildar toxin, gift, när de förökar sig och det är toxinet man blir sjuk av. Är det dålig hantering av livsmedel, och toxinbildande bakterier kommer i, man kyler inte ner maten fort utan tänker att man kokar allt sedan när det ska ätas så blir det inte bra. Toxiner försvinner inte vid uppvärmning.

Så, längre tid i rumstemperatur behöver absolut inte vara något problem, men det beror på :slight_smile:
Tvätta händerna, håll en god livsmedelshygien så är det oftast inga problem.

2 gillningar