Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

Det skulle jag direkt avråda eftersom man värmer upp det frysta med den varma maten som den är i kontakt med. Det blir en större tinad mängd och det tar ofta lång tid att få det fryst igen.

Jag har växt upp i en familj med speceriaffär och av egen erfarenhet så har det aldrig varit något problem med bakterier (varken för kunder eller privat) om man använder låg utomhus temperatur för att först kyla ner det (ofta 0C ute i stora delar av landet på vintern) och sedan lägga det i frysen.

Det går ibland t.o.m. snabbare att kyla ner mat utomhus än i frysen även om utomhustemperaturen är en bra bit över -18C om det är lite vind utomhus. Alfa värdet och luftfilmen närmast maten blir mycket tunnare med viss vind (ingen sådan i frysen) vilket gör att avkylningen blir väldigt effektiv. När det är nerkylt så lägger man det i frysen efter någon timme.

Såklart är det inte skillnaden mellan att förvara saker i kylen vid +8C eller utomhus vid samma temperatur så länge man ser till att man ser till att maten står i skugga. Däremot får man kanske se upp så den inte fryser helt under natten.

2 gillningar

Nej, inga bakterier i frysen. Det har jag väl inte skrivit heller? Anledningen att sprida ut matlådorna är för att de kyls ner snabbare då.
Använder alltid matlådor. Direkt från frys till micro när det är dags för uppvärmning.

Det är just för att undvika värma redan fryst mat som jag skrev att man ska sprida ut de varma matlådorna.
Med matlådor i glas påverkas inte redan fryst mat alltför mycket.
Respekterar dina erfarenheter, men för mig är det prio att maten ska vistas i temp 15-60 så kort tid det bara är möjligt. Då är det direkt till frysen som gäller.

För er med vattenburna element, skaffa Tado för att styra temperaturen. Sparat en hel del senaste året.

Det är helt okej, you do you. Andra, däribland jag, har testat andra metoder och de har inte gett oss någon matförgiftning. Tråden handlar om energieffektivisering, och jag tror att du kan se att din metod förbrukar mer el än övriga beskrivna metoder?

1 gillning

Jag har ett par frysklampar i frysen som jag lägger mellan frusen mat och det jag lägger in i frysen. Har inte mätt och undersökt men är säker på att det hjälper mot att annan mat tinas upp.

2 gillningar

Att använda vattenkokare och äggkokare istället för att koka vatten/ägg på spisen sparar energi.

2 gillningar

Följer allt du tagit upp på listan strikt och har hitintills i år 2022 och minskat förbrukning med 47% gentemot 2020. Det har blivit en sport
Bytt ut precis allt till lågenergi sedan januari 2021
Nu senast satte jag dubbel isolering på ssmtliga fönster ( 2 glas fönster, bor i brf, annars hade även dessa bytts över tid.

Tänk på att sk mörkläggningsgardiner hindrar värmen från elementen när ni drar för då gardiner oftast är från tak till golv. Genom att vika upp dem o lägga den frihängande delen på elementen
(ej och olje element utan endast vatten element, annars brandrisk) kommer värmen in i rummet istället för att enbart värma föntret

Bytte även precis värmepanna till ny till & frånlufts panna IVT, Ställt innertemperaturen på +18°c redan i juli, vänjer kropp o knopp redsn nu inför framtiden

Fler tips emottages tacksamt

Det borde prioriteras de som kan spara mest energi,
Tror personligen det hade givit mer positiv resultat än subventioner för extrem hög förbrukning

Trots besparingar i kWh har elkostnaden ökat
Har rörligt pris sedan 1 december 2021

3 gillningar

Det här måste du ha fått om bakfoten. Att lägga varm mat direkt från spisen in i frysen verkar vara helt tokigt. Jag har i alla år låtit mat kallna i köket eller ställt utomhus om det är svalare där, så det svalnat så mycket som möjligt innan jag sätter det i kylskåpet och först när det är kallt från kylskåpet är det dags för frysen. Jag har aldrig haft något problem med att mat blir dålig av detta.

6 gillningar

Ur ett hygieniskt perspektiv ska mat gå mellan olika stadier så snabbt som möjligt. I storkök har de särskilda kylskåp som bara används för att kyla ner tillagad mat utan att den ska värma upp mat i den vanliga kylen. Jag ställer mig därför frågande till om avsvalna (eller upptining) i rumstemperatur är en särskilt bra punkt att ha med på listan (mht hygien, inte energi)

Är det kallt ute är det ju jättebra att ställa ut maten där innan infrysning.

Annars om man kan tänka sig att slösa på dricksvatten för att spara energi kan man ju köra vattenbad både vid upptining och avkylning, då går det fortare än med rumsluften som medium.

2 gillningar

Jag tror man behöver definiera vad man menar när man säger ”svalna i rumstemperatur”, pratar vi om 15 minuter eller 2h?

Själv låter jag maten svalna i en 20-30 minuter i en behållare i rumstemperatur innan jag ställer in den i kyl eller frys, alternativet blir att hela kylen eller frysen värms upp några grader.

1 gillning

Ja, antal timmar/minuter låter jag vara osagt. Det handlar säkert om att minimera 15-60-gradersfönstret på maten som nämndes tidigare i tråden. Jag är själv inte särskilt hygienisk av mig och kan äta allt möjligt som stått framme över natten etc.

Men finns ju fler alternativ än rumstemperatur och kyl. Vattenbad exempelvis.

Men för att återgå närmre ämnet så tänker jag att (om man bor i villa med vattenburet värmesystem) det vore bättre att helt stänga elpatronen i radiatorkretsen i vinter och istället sköta det tillskott som eventuellt krävs genom att ha en elradiator med stickpropp i just det/de rummen man befinner sig i?

Vår luft-vattenvärmepump har lite svårt att orka med när det är nedåt 10 minusgrader.

Så här skriver Livsmedelsverket

Avsvalning av tillagad mat
Matrester eller mat som inte ska ätas direkt bör kylas snabbt och sedan ställas in i kylskåp eller frysas in. Så här kan du på några olika sätt snabbt kyla mat:

• Kallt vattenbad: Mat i volymer större än en halvliter kan med fördel svalna i ett kallt vattenbad. Byt vattnet ofta eller lägg i kylklampar för att hålla temperaturen i vattenbadet konstant kallt under hela avsvalningen.
  • Utomhus: Mat i volymer större än en halv liter kan även svalna ute om utetemperaturen är några plusgrader eller kallare.
  • Mindre behållare: Det går även bra att dela upp större volymer mat i mindre behållare så att den svalnar snabbt i rumstemperatur.

Jag kommer att uppdatera ovan på förenklat sett så vi inte tar några hygienrisker för att spara energi. Men känns lite som en storm i ett vattenglas :slight_smile:

Ett sido tips :slight_smile: De som är speciellt bekymrade över bakterier i mat bör se till att sätta datum på det som fryses in. Bakterier slutar inte växa bara för de är djupfrysta till -18C. De vara växer långsammare. Max 12 mån i frysen är mitt generella tips. Fet fisk/fett kött Max 6 mån.

2 gillningar

Jag håller med dig om precis allt, utom just det här. Vanliga patogener i livsmedel tillväxer inte i frysens -18 grader. Däremot kan vissa patogener (och inte minst eventuella redan producerade toxiner) överleva infrysning och börja tillväxa igen vid upptining.

Som tillägg: upphettning till ca 75 grader fimpar alla bakterier på 10 sekunder (30 minuter vid 63 grader, kycklingfanatiker :wink:) men toxinerna klarar upphettning.

Det många glömmer är att fett härsknar även i frysen, varför dina tips om tider är kloka. Fettrika livsmedel försämras ganska fort av härskningsprocessen, varför det till exempel fungerar rätt dåligt att frysa smör.

Men tveklöst storm i vattenglas.

4 gillningar

Du har rätt! Hittade denna pedagogiska bilden :slight_smile:

5 gillningar

Äggkokare är jag med på. Mindre vatten som behöver kokas upp än i kastrull.

Vattenkokare är jag dock inte säker på. Om jag kommer upp 1 l vatten i vattenkokare eller i kastrull med lock. Blir det verkligen någon större skillnad?

I nylagad varm mat lär det inte finnas så mycket bakterier. Kyler man maten långsamt utan lock och med exponering mot luft i rörelse ökar riskerna att bakterier landar där. Men normalt sett är riskerna minimala.

Tid på året har också betydelse. Augusti kallas rötmånaden av en anledning. På vintern är risken utan praktisk betydelse, skulle jag säga.

1 gillning

Självklart sköljer man av genomsvettiga träningskläder och hänger på dropptork innan de hamnar i tvättkorgen. Annars får man använda elstav för att få in dem i tvättmaskinen när det är dags.

Nägra få organismer kan metabolisera ner strax under nollan, beroende på hur mycket antifrys de har i kroppen. Men vid -18C har alla cellprocesser upphört och endast vanliga nedbrytningsprocesser av rent kemisk natur sker. Förr eller senare dör även bakterier i frysen. Men vid det laget är nog maten väl frystorkad :slight_smile:

2 gillningar

Detta är välkänt. Du kan hitta det i alla möjliga sammanställningar som experter listat i olika tidningar. Att koka vatten på spisen drar betydligt mer el än att använda vattenkokare.

1 gillning

Kanske inte så säkert om du har induktionshäll, eller?