Det är svårt att få ner mat till rumstempartur, innan den läggs i frysen, särskilt större kompakta delar, att även mitten av delen går ner till den temperaturen.
Mat ska ju heller inte ligga framme för länge för att undvika bakterietillväxt.
Även om man får ner temperaturen till rumstempererad så är det en storkoksmängd som frysen ska ta från ca 20 grader till -18.
Ja, såg den. 10 tips och de har vi täckt in. Kanske de skulle marknadsföra det bättre. Typ nå ut till alla kanske? Borde vara rätt lätt eftersom de enligt egen utsago jobbar åt Regeringen - här.
10 tips känns lite klent. VI är redan uppe i 30 men visst de täcker nog det mesta viktigt.
Får se om MSB hänvisar till Energimyndigheten. Inte lätt med nästan 350 myndigheter i Sverige
Ja, eller snarare att jag tror mig förstå deras strategi. Ska Ebba bränga på om Magdapriser och samtidigt förklara hur stor skillnad det gör om vi alla sänker förbrukningen med 5 %? Ska Magda vattna ur sitt slagkraftiga miljardstöd med att be oss alla sänka temperaturen i vinter? Det är nog mången spinndoktor som sagt “viktigt, men vänta”, tror jag.
Mm, låt oss hoppas på att det är kalkylering snarare än bristande kompetens
Men man kan ju tycka att någon av dem borde se igenom det och profilera sig som anti-Putin med energibesparingar. L eller M skulle kunna profilera sig med det.
Kan man inte ställa ut kastrullen i kyla utomhus kan man fylla kallvatten i diskhon och ställa kastrullen i. Det blir i princip gratis snabb nedkylning. Man kan byta vatten efter ett tag vid behov.
Bra lista!
Jag vill passa på att slå ett slag för Ngenic.
Denna kostar förvisso ca 5000 kr så inte gratis men för alla som har värmepump kan detta spara mycket pengar och energi. Den styr innertemperaturen effektivt samtidigt som den flyttar uppvärmningen av vattnet till lågkastperioder (nattetid). Fantastiskt produkt (har ingen koppling till bolaget )
Jo, men mat som varit över 100C vid tillagning som läggs ner i ett rent kärl tror jag inte lider någon större risk för bakterietillväxt på några timmar utomhus i kallt väder för nerkylningen före det fryses.
Den här matgrejen blev ett lustigt sidospår. Att kyla utomhus under vinterhalvåret är ett strålande tips som vi ofta använder, luftomsättningen runt grytan är mycket bättre utomhus så redan under ca 15 grader blir det en betydande skillnad.
Jag tror att jag feltolkar vad du menar, men det här är värt att tänka på för alla (saxat från Livsmedelsverket, gäller förstås även frys):
Om du ställer in stora mängder varm mat i kylskåpet höjs temperaturen i hela kylen. Det förkortar hållbarheten på alla kylvaror som finns där vilket kan leda till att du måste slänga mat i onödan.
Och det drar förstås mycket mer ström, för att återknyta till trådens ämne.
Bakterier frodas mest i temperaturer 15-60 grader. Utomhus vid rejäla minusgrader absolut ett alternativ, aldrig kylskåp.
Från spisen ned i matlådan, sen direkt in i frysen. I frysen sprider man ut dessa matlådor ifrån varandra. Skilda hyllor osv.
Det kan väl inte spridas bakterier i frysen? Det är för kallt. Och jag stoppar aldrig matlådor i frysen utan fryser in i plastpåsar. Det tar mindre plats och går snabbare att tina upp, plus att det inte går en himla massa matlådor om man gör storkok. Har aldrig haft problem med bakterier i frysen, lägger plaspåsarna tillplattade ovanpå varandra.