Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

Lagt till om termostater ovan. Hoppas det duger :slight_smile:

Lagt till det mesta. En del var täckt men många bra små bäckar :slight_smile:

1 gillning

Mycket bra fråga. Jag googlade över lunchen men hittade inget perfekt.

En UK studie från 2011 konkluderade “For electricity, a 1% percent increase in its price results in a 0.20% drop in electricity consumption”.

Om samma förhållande gäller för den motsatta riktningen vet jag inte, och heller inte om UK är representativt för andra EU länder, men om 0.2% sänkning av konsumtionen ger 1% sänkning av priset så indikerar det att tex. konsumtion -5% => Pris -25%. Ganska rejält om man säger så och om det stämmer.

Jag kan tänka mig att vid topp-laster (kall vintermorgon när alla drar igång) så kan prisskillnaden bli markant om vi kan ta bort några procent på behovet. Det är ju den dyraste elproduktionen som dras igång när lasten är som högst. I Sverige Karlshamnsverket och i värsta fall import från EU. Drar man ner topp-lasten så undviker man den dyraste produktionen.

Hoppas någon annan hittar något tydligare svar :slight_smile:

2 gillningar

Taget! Uppdaterat ovan, inkl varmluftsugn infon :slight_smile:

Absolut! Så tänker vi med göra :slight_smile: Men jag tänker att denna tråden riktar sig till de som ändå måste vara på plats.

Tror vi kan vara oerhört säkra på att detta samband är allt annat än linjärt…

1 gillning

Jag är ingen expert i ämnet men har pluggat energiteknik på universitetet.

Som jag har förstått det är det så sparar man energi om man har elementen på ungefär samma effekt i hela huset (med undantag för rum som inte används så ofta och man kan ha lägre temperatur i). Detta eftersom inget element behöver jobba för fullt då, vilket minskar värmeförluster (t.ex jobbar ett element på 100% så försvinner massa energi ut ur huset genom anslutande vägg/golv som vätter mot fasaden. Lite samma resonemang på varför man inte ska stänga av eller minska värmen om man ska bort några dagar. Det är också dumt att minska temperaturen på natten, dels pga resonemang ovan och dels pga att elen är som billigast på natten.

1 gillning

Mm, absolut. En faktor 5 X låter dock rätt häftig.

Tänk om hushållen är 50% av Sveriges elförbrukning och om alla kunde sänka 10% dvs -5% på totala landet så skulle det betyda -25% på priset. Snacka om hjälp till självhjälp :slight_smile:

Jag är förvånad (jo, jag vet jag borde inte vara det) att inte våra politiker gått ut med direktiv till myndigheter för att spara energi.

  • Tex. att tillåta lägre temperaturer i bostäder, i allmänna lokaler, skolor, arbetsplatser.
  • Tex. instruktion till MSB att sammanställa tips & råd hur man kan spara energi (de kunde tagit väl valda delar av ovan). Jag skrev faktiskt till MSB och frågade om de har det på sin To Do men inget svar ännu.
  • Tex. direktiv till företag att ha dörrar till butiker stängda och inte ha reklamskyltar och butiks-ljus på efter stängningsdax.

Istället pratar de bara om att subventionera konsumtionen, vilket är helt kontraproduktivt. Visst, en del hushåll kommer absolut att behöva det, men det kan ju inte vara det enda som kluras ut i Riksdagen.

1 gillning

Inte ett direkt svar på frågan, men Svenska Kraftnät gick ut med information för en vecka sedan. Man skriver bland annat detta om risk för bortkoppling av delar av södra Sverige, vilket sporrade mig mer i effektiviseringsarbetet:

Hur omfattande och hur länge en sådan bortkoppling skulle pågå är osäkert. Enligt Erik Ek handlar det inte om att landsändor i Sverige blir utan el. Om bortkoppling av el blir verklighet visar beräkningar på att det kan röra sig om mellan 200-600 MW under en vinterdag med maxförbrukning. Det skulle motsvara som mesta cirka två procent av den totala elförbrukningen i Sverige.

– I de flesta fall ser vi att bristen skulle ske i södra Sverige och därför är också risken för bortkoppling större där, säger Erik Ek.

Erik Ek betonar att detta är beräkningar och inte förutsägelser om hur det faktiskt blir.

– Huruvida gaslagren hinner fyllas, tillgängligheten i den franska kärnkraften ökar eller magasinsläget förbättras i södra Norge är utanför vår kontroll. Däremot kan vi, elkonsumenter, själva påverka utfallet, säger han.

Om vi svenskar sänker elförbrukningen eller flyttar förbrukningen med till exempel två procent från den period då förbrukningen är som störst i vinter minskas risken för bortkoppling fem gånger.

2 gillningar

Fast Statens Energimyndighet har ju just såna råd redan, lite kaka på kaka kanske? Finns länkar dit tidigare i tråden, och i slutet av artikeln från Svenska Kraftnät som jag länkade.

1 gillning

Inte jag heller. Jobbat mer med energieffektivisering i industrin :slight_smile:

Mycket beror på hur välisolerat bostaden är, i min mening. Om mycket läcker ut så tror jag ändå att en lägre natt temperatur hjälper. Likadant med om man är borta några dagar. Om det är välisolerat är det säkert som du säger.

Generellt sett borde dock en sänkning av inomhustemperaturen ge en besparing. Många har nog idag 21-22C överallt även i delar som används sällan. Varmt och skönt även när man är stillasittande en längre tid, tex. framför datorn för hemjobb eller privata grejer.

Sänker man inomhustempen till 18-19C och tar på sig lite mer inomhus så spar man enligt tumregeln 5% per grad runt 15% av förbrukningen. Sen måste man såklart vara smart och anpassa det för sin bostad och sitt liv.

Själva bor vi i ett annat EU land där energipriserna var höga redan före kriget. Vintern är kortare men relativt kall (typ som Skåne). Eftersom värmen är naturgas så är vi väldigt motiverade att minimera den - både kostnadsmässigt och för att ge långfinger åt Putin som helt klart förklarat ett energi-krig mot oss.

Inte så lätt eftersom isolering inte verkar ingå i byggtekniken i landet, tyvärr, men vi har bestämt oss för att köra med 17C samt att strypa ner i delar vi inte är i för tillfället. Detta just pga. den obefintliga isoleringen.

Omsatt till nödvändig förbruknings minskning per hushåll.
Det finns cirka 4.7 miljoner hushåll i landet.

200 MW => 43 W / hushåll
600 MW => 128 W / hushåll

Inte mycket besparing som krävs per hushåll för att undvika rullande nedsläckning.
Och då är hela besparingen på hushållen, inte totala samhället.

Känns som en no-brainer att vi skulle fixa det med lite tydliga direktiv a la Corona för att undvika samhällsproblem :slight_smile:

4 gillningar

Håller med dig helt och hållet om att om man har lägre temperatur i huset så spar man energi och pengar. Men om man sparar pengar på att ha lägre temperatur på natten än dagen eller sänker temperaturen när man är bortrest, beror på så många faktorer att det beror lite på fall till fall.

1 gillning

Fast du spolar ju inte med varmvatten… (hoppas jag verkligen!)
Det är ju energibesparing tråden pratar om, hur ädelt det än är att spara vatten.

1 gillning

Det var bara med som ett konstaterande att “snåla” saker inte alltid sparar pengar. Det kostar inte mycket energi att spola bort kallvatten men gissningsvis krävs det lite energi för att producera även kallvatten och för att driva reningsverken.

3 gillningar

I längden tror jag ändå snålspolande toalett vinner. Jag bytte nyss originalporslinet från 1975 på mina gästtoalett till en modern. Så bli inte förvånade om ytan i Vombsjön stiger de kommande åren. :rofl:

3 gillningar

Tryckkokare borde kvala in på listan.
Man sparar mycket energi under tillagningen och behåller mer näringsämnen i maten.
Sen kanske inte alla har en tryckkokare hemma…

3 gillningar

SVK och Energimyndigheten plockar fram det underlag och de råd som behövs i god tid, men från styret är det tyst - så snart vallokalerna har stängt kommer det garanterat att presskonferensas och morgonsoffas en hel del om detta även från de folkvaldas håll :wink:.

2 gillningar

Några till gällande matlagning:

Köp mat med kort tillagningstid

  • Snabbris 3 min framför ris 20 min.
  • Minutbiff framför något som tar evigheter
  • Hacka upp mat i mindre bitar innan tilllagning, tex. koka små hackade potatisar går snabbare än hela stora gigantpotäter.
  • Använd små kastruller och vatten anpassat efter matmängd. Det går åt mindre energi att värma upp en liten kastrull vatten än en större.
  • Mer råkost.

Gällande storkok, så är frågan om det alla gånger är energieffektivast, men någon har kanske räknat på det?
Energinackdelar med storkok är att:

  • Går åt mer energi att tillaga vid själva tillfället. En stor gryta med kall potatis som ska värmas till koktemparatur tar mer energi än liten kastrull vid just det tillfället.
  • Mat som ska frysas in som varm eller rumstempererad tar energi av frysen vid infrysningen.
  • När infryst mat ska ätas så ska den värmas en andra gång (men inte till lika mycket energi som första, dock tar det energi).

Så frågan hur mycket energi man sparar på storkok gällande vissa maträtter.

2 gillningar

Frysa in varm mat gör väl ändå ingen. Jag brukar låta det stå i rumstemperatur tills det är tillräckligt svalt för att ställa i kylskåpet och nästa steg är att frysa in.

Under kallare delen av året ställer jag alltid ut kastruller utanför ytterdörren för att kyla ner innan jag ställer in det i kyl/frys.

Sen har jag en ett extra kylskåp och frysskåp som jag normalt inte använder och är avstängda, bra även när man ska frosta av frysen eller göra rent i kylskåpet. Har jag stora mängder mat som ska frysas in så kan jag sätta på dessa för att slippa onödig uppvärmning av maten i de andra innan jag flyttar över dit och stänger av extra-skåpen.