Vad måste jag med EF fakturera per månad för att kunna ta ut 46.000 brutto?

Osäker på att jag förstår helt… :thinking:
Det var meningen att jag bara skulle ha detta jobb “mellan 2 jobb”, för att efter många år med överdriven obetalt arbetstid, ta ett/några år att jobba lite mindre, finnas där för familjen, etc. Därav Enskild Firma.
Det företag jag fakturerar för min tid vill inte anställa, utan låter alla fakturera för sina tjänster/sitt arbete.

Idag jobbar jag 2-3 dagar i veckan och tar ut en bruttolön på 33.000, men tänkte att jag skulle ta mig an lite andra kunder de andra dagarna i veckan och på så sätt komma upp i 46.000 brutto för pensionens skull…tills ett bra jobberbjudanden med anställning dyker upp :slight_smile: Då kommer firman läggas vilande.

Förstår jag dig rätt om du säger att jag bör fakturera totalt 73.000/ mån för att kunna ha en bruttoinkomst på 46.000? ( Har i princip inga kostnader i företaget mer än mobil, visma)

Idag sparar jag 10% i TJP av min nettolön på ett ISK i Lysa 90/10, är det rätt? Eller tar man de 10% från kapitalet i firman och inte från nettolönen?

Menar du att alla som har en bruttoinkomst på 46.000 kr/mån bör ha/ har AB och inte Enskild Firma?

Ber om ursäkt om jag ställer frågor som kan verka självklara. :sunny: