Spännande diskussion. Jag håller med många föregående talare, det som jag upplever att min ekonomi och mina pengar ger mig idag är:
-
Friheten att välja - i alla möjliga situationer. Jag behöver inte ha pengar som primär “brist” eller faktor när jag fattar beslut. Allt från inköp av prylar, till aktiviteter att göra, till att kunna följa ens känslor och värderingar.
-
Alternativ - pengar ger även fler alternativ och “optionsvärde” t.ex. när det gäller investeringar. Några av de investeringarna jag gjort det senaste året hade jag inte kunnat göra utan relativt mycket pengar.
-
Bekvämlighet - jag uppskattar bekvämlighet, allt från t.ex. att kunna ta taxi istället för transfer när vi nu var i Grekland, till att göra egen utflykt med egen chafför, till att få saker inburna och installerade hemma, städning etc. Något ointuitivt gör det att man kan tjäna mer pengar också.
-
Energi-management - som ni vet är jag ett stort fan av att managera sin energi. T.ex. gjorde jag och @carolinebolmeson en lista förra helgen med över 30 surdegar vi har i vårt liv just nu. Allt från att det mesta hos oss just nu tenderar gå sönder (bil, motorgräsklippare, robotgräsklippare, lånade bilen, frysen) så insåg jag att på många av surdegarna kunde vi “bara” kasta pengar för att få dem lösta. Eftersom vi levt med vissa av dem nu ett tag (t.ex.1 år med kass robot-gräsklippare) så vet jag hur mycekt energi det tar. Nu är en ny inköpt, den blir installerade inom kort och det kommer sluta ta energi och förhoppningsvis kommer en ny gräsmatta ge energi också. Dubbelvinst.
-
Lära känna sig själv - som jag beskrivit i en annan tråd kring mitt funderande kring bilköp så ger pengar även möjlighet att lära känna sig själv. T.ex. att för mig handlar det väldigt mycket nu om att lära känna min irrationella, lustfyllda sida som t.ex. vill köpa en bil för en bit över 1 Mkr med tankar från allt “får jag verkligen lov?” / “är jag värd det?” / “vad kommer andra säga” etc.
Som @Daniel_Nilsson skriver upplever jag också det är klurigt att göra skiftet. Framförallt i större köp som t.ex bil.
Notera att många av sakerna ovan inte är relaterade till mängden pengar. Det vill säga det kan vara olika för olika personer. Sedan handlar det om att känna sig själv. En diskussion vi hade på dagens FikaTillsammans på Patreon var t.ex. Oskar som pratar mycket om FIRE som aldrig skulle köpa en bil för mer än 40 000 kr, jag är ju mer FI men överväger en bil på för 0.6 - 1.0+ Mkr.