För egen del så är mina prioriteter såhär:
-
Hjälpa släkten. När jag och min fru satt ner och funderade på frågan vad vi ska göra med pengarna, så var denna punkt det första vi kom att tänka på. Exempelvis så hjälper vi till att finansiera nära släktingars sommarhusköp och annat boende och hjälper även till med att dryga ut pensionspengarna varje månad för några släktingar.
-
Inga pengar till barnen. Barnen kommer möjligen få motsvarande en insats till lägenhet, om det behövs, när det är dags. Men i övrigt planerar jag inte lämna något till barnen. De får klara sig själva. Jag kan dock komma att ändra mig längre fram. De är förhoppningsvis gamla när jag trillar av pinnen, och då kanske det inte spelar så stor roll om de får lite pengar. Men vill i varje fall inte att de ska växa upp med pengar. Jag håller min ekonomi hemlig för mina barn.
-
Lägga pengar på sånt som underlättar mitt liv. Jag spenderar gärna pengar på sådant som underlättar mitt liv. Jag har samma mentalitet när jag driver företag. Privat handlar det exempelvis om hemstädning och hjälp med trädgårdsarbete och liknande. Allt för att köpa frihet och tid.
-
Resa på äldre dagar. Jag är inte någon stor fan av att resa. Men jag tänker mig att jag och min fru kommer att vilja resa och upptäcka en massa när vi blir äldre.
-
Frihet att göra vad jag vill. Så småningom vill jag ha frihet att göra precis vad jag vill med min tid. Om det innebär att börja på en utbildning på universitetet igen (trots att jag är medelålders), så vill jag kunna göra det. Om jag vill starta och driva nytt bolag, så vill jag ha frihet att göra det. Om jag vill ta ett år och skriva en bok, så vill jag kunna göra det.
-
Psykolog och samtalsterapi. Jag har länge använt mig av psykolog och samtalsterapi. Inte för att jag direkt har någon sjukdom, men det har varit väldigt givande och värdefullt. Det kostar rätt mycket pengar men är en sådan sak som jag unnar mig.