Vad ska jag välja
I det här läget då pandemin grasserar är det då vettigt att ändra om börsen från aktier till fonder som följer index
Jag tycker personligen att det är vettigt att ha indexfonder oavsett om det är pandemi eller inte. Vilken typ av aktier har du nu?
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Aktiker vs. Fonder har att göra med hur mycket tid du vill lägga ner för att få så bra riskjusterad avkastning som möjligt.
Personligen har jag:
- Investor och Industrivärden (ca 10% av innehavet)
- LF global index (ca 70% av innehavet)
- Avanza emerging markets (ca 10% av innehavet)
- Handelsbanken global småbolag index (ca 10% av innehavet)
Personligen förespråkar jag indexfonder över aktier alla dar i veckan oavsett om det är pandemi eller inte.
Investera så brett och billigt som möjligt.
Hej
Roligt att ta del av andras åsikter.
Även jag tänkte på fonder som följer index.
Men om jag spånar lite över närmaste framtiden, och tänker att det skulle bli en ökning av räntan som i sin tur medför en penning försämring.
Om jag då tar index fonder som exempel. Så täcker dom inte den tänkta valuta minskning (som jag tro) alltså innebär även detta en förlust.
Men det måste jag räkna med i en oviss tid.
Lasse
Höjd ränta innebär att utländska aktörer köper svenska räntepapper. Sek flödar ut ur sverige och penningmängden minskar/sek stärks.
Det har dock föga relevans för att välja indexfonder före enskilda aktier.
Edit: tänkte fel innan
Hej
Trevligt att du ville kommentera mitt inlägg.
Men att penningmängden minskar och att kronan stärks. Har jag ett annat perspektiv på.
Låt säja att vid förhandling mellan arbetsmarknadens parter kommer arbetaren att kräva högre löner och i sin tur kommer produsenten att höja priset på produkten, vilket medför att arbetaren får betala mer för varan.
Enligt min syn att se på problemet så blir det ett noll summe spel
God jul
Lasse
För ett litet exportberoende land (som Sverige) gäller höjt pris = minskad export = sänkt bnp. Det är därför räntehöjningar används för att “kyla av” en ekonomi.