Vad ska man jobba med efter gymnasiet?

Vad bör man jobba med efter gymnasiet?
Jag går sista året på gymnasiet och läser matte, fysik, programmering etc. finns det nåt jobb direkt efter gymnasiet där man kan använda just dessa kunskaper?

Är praktik en bra idé?

Eller ska man bara ta jobbet där man får bäst betalt?

//Jens Hyldgaard

Du har inte nämnt var du tycker är roligt? Vad Vill du göra? Du har 50 år kvar tills pension. Jag rekommenderar inte att ha tråkigt 5 dagar varje vecka i 50 år.

5 gillningar

Jadå. Men du konkurrerar bl a med ingenjörer, systemvetare och naturvetare med långa universitetsutbildningar. Just matte/fysik är ju typiska akademikerspår medan programmering kanske inte kräver formella kvalifikationer.
Funderar på att läsa vidare?

1 gillning

Seriöst svar: jobba som säsongare nånstans och upplev världen. Lantbrukare i Australien? Liftkille i alperna? Engelskalärare i Asien? Reseledare på Mallis? Servitör i Vegas?

Oändliga möjligheter.

Sen funderar du på en utbildning och startar ett företag för skojs skull

3 gillningar

Det här är det enda råd du behöver. Gör det du tycker är kul, pengarna får komma i andra hand, det kommer ordna sig ändå.

Sätt dig ner och fundera på vad du skulle kunna tänka dig att göra i hela ditt liv. Sen kommer det kanske inte bli så, men det är en bra början. Är övertygad om att de flesta som väljer branscher efter hur mycket pengar det drar in utan att göra det som är roligt ofta blir deprimerade av sitt jobb (Obs! Spekulation).

Lycka till och håll oss underrättade!

1 gillning

Om du vill jobba med matematik, fysik och programmering så antar jag att du uppskattar områdena. Kan rekommendera Tekniksprånget för att testa på ingenjörsyrket. Gjorde det själv och gick sedan en ingenjörsutbildning.

Har också vänner med liknande bakgrund som börjat jobba direkt, då med programmering. De verkar trivas och tjäna bra med pengar, men får vibbar av att de gärna testat studentlivet, nu i efterhand. Gäller dock inte alla, särskilt inte de som startat egna företag.

Ta ett sabbatsår och jobba som säsongare på ngt mysigt ställe. Res lite för pengarna. Börja sedan på universitetet i ngn universitetsstad - det kommer bli de bästa åren i ditt liv.

Mvh

F

Mitt råd är att studera vidare. Även om du kan få ett jobb och arbeta upp en kompetensportfölj så blir du mer konkurrenskraftig och mindre sårbar om företaget du arbetar på går i putten eller om du vill/behöver byta jobb av någon anledning. Att ha formell kompetens på papper skulle jag säga är mycket viktigare än den faktiska kompetensen en utbildning ger i branscherna som låter mest aktuella för dig. Kan absolut gå alldeles utmärkt ändå men med en universitetsexamen i ryggen står du stadigare, plus att det är en kul och bra erfarenhet och möjlighet att skapa kontakter med likasinnade.

1 gillning