Tyvärr ska jag och min sambo separera. Vi har ett gemensamt barn i lågstadiet och ett hus som är värderad till 3 000 000 kronor.
Som det ser ut nu kommer jag att köpa ut henne från huset och planen är att bo kvar. Jag har gjort en budget och det är väldigt tydligt att mina kostnader kommer att öka. Tidigare delade vi på alla kostnader. Nu får jag stå för kostnaderna. Jag väljer att bo kvar för att dottern ska få det så tryggt som möjligt. Jag vill inte ändra för mycket i hennes tillvaro. Hon ska få bo kvar på samma ställe och ha få ha kvar alla vännerna på samma gata. Samtidigt är huset stort för en person och en liten tjej som bara kommer att bo här varannan vecka. Det finns sex rum och boytan är 150 kvadratmeter. Källaren är inredd och är på 75 kvadratmeter.
Har ni varit med om något liknande? Finns det något jag ska tänka på?
Finns det oförutsedda kostnader som man ska tänka på när man bor ensam i ett hus?
Hur blev omställningen?
Är det dumt att bo kvar i ett stort hus? Jag kommer inte att använda all yta.
Jag har faktiskt gjort en översikt över kostnaderna och som jag bifogar. Elnät/vatten och elavgiften är ett snitt på de senaste 12 månaderna.
I uträkningen har jag kommit fram till att det kommer att bli 70 000 kronor dyrare per år jämfört med tidigare. Jag tror det är konservativt räknat men oavsett det så är det minst 70 000 kronor som jag inte kan använda till resor eller investeringar i fonder.
Varit med om liknande. Det bästa råd jag har är att detta låter som en jättebra lösning just nu. Tänk inte för mycket på beslut och på det långa perspektivet än, utan låt allting få landa. Hur du känner för att forma livet om 1 år kan skilja sig från i dag, så låt det växa fram bara. Alla beslut är rätt beslut.
Om ni bott där ett tag så borde du väl ha koll på vilka utgifter det finns för boendet? Men nu ska du inte dela dem utan betala allt själv. Kan du inte gå igenom alla kontoutdrag för att se om du missar något?
Ser inget bolån, du har kanske inget?
Fastighetsavgift? Eller är byggnaden för ny?
Lån på bilen?
Hur är det med service på bil? Eller värmepannan?
Bilvård? Besiktning?
Mobiltelefon (ej abonnemanget utan själva mobilen)?
Etc.
Ja service på bilen har jag glömt. Det är dock en kostnad som vi aldrig tidigare har delat på då vi har varsin bil. Det blir med andra ord ingen ändring där men såklart kan den in i kalkylen för att göra den mer komplett.
Värmepannan sattes in 2007 så den börjar närma sig slutet. Jag har tänkt på det.
Du har en bra KALP som det ser ut just nu, men är ju bra om sådant kommer in i din lista. Plus lite allmänna mindre kostnader som var för sig för små men totalt kanske blir en eller flera hundringar i månaden.
Kolla upp vad värmepanna kan kosta dig. Se till att ha utrymme för det antingen i dina investeringar eller som låneutrymme på bolånet.
Jag bytte panna nu i januari för nästan 150k, minus ROT så det blev väl typ 135k eller liknande.
Ser inget för kostnader relaterat till dottern förutom fritids. Kläder, aktiviteter etc blir väl iaf någon tusenlapp. VAB kan ju även minska inkomsten.
Vet inte om bilen är avbetald, men kan vara en poäng att sätta upp en post för värdeminskning så du kan köpa en ny (begagnad) bil när denna är för gammal.
Men du har ju goda marginaler, inget problem att bo kvar en period för att testa.