Vad ska man tro om MS Global Opportunity?

Det har inte gått så bra för MS Global Opportunity i år. Vad ska man tro om denna fond framöver? Finns det någon annan MS- fond som är mer värd att satsa på?

Så här ser Global Opportunity ut via Morningstar:

Fonden har varit poppis på sistone eftersom stora tillväxtbolag gått bäst.
Problemet är att ingen vet vilken av dessa 9 kvadrater kommer gå bäst i framtiden.

1 gillning

Men man kan undra varför den tvärbromsat så…

Han som förvaltar fonden har ett sällsynt bra track record! + 680% sedan starten år 2011. Karriärstart år 2001. Dock lite höga nyckeltal? Och frågan är väl om han ändrar mixen på innehaven till lite mer blandad mellan värde och tillväxt om han anser det vore bra…

Risk för ökad inflation.

1 gillning

Och det skulle påverka tillväxtbolag mer än värdebolag?

Yes, läs t.ex. https://www.cnbc.com/2021/05/13/heres-why-stock-investors-are-watching-inflation-so-closely.html.

The stock market, of course, anticipates that there is a certain amount of inflation each year and adjusts what the expected returns should be against the expected inflation.

If, for example, investors expect a return of roughly 6% a year after inflation (including dividends), and inflation is 2% a year, investors will come to expect a roughly 8% return a year when inflation is factored in (this is in fact about the long-term return on stocks, over many decades).

But if inflation suddenly goes from 2% to, say, 4% very quickly, history indicates the overall market will react negatively.

That’s because investors will now demand a higher return to compensate for the now-higher risk. Instead of an 8% return, investors may demand a 10% return. Prices will likely drop.

The effect of inflation can vary from sector to sector.

For example, growth stocks tend to underperform when inflation is higher. That’s because growth stocks have much of their earnings expectations in the future, and when rates rise, it hurts those expectations.

Let’s say you have a value company that earns $1 a year for the next 10 years.

Then you have a growth company that will only earn 10 cents next year, but then 20 cents the following year, 40 cents the year after that, and so on so at the end of 10 years it’s expected to make $10.

With the value stock, each year the company makes about the same amount of profit. With the growth stock, the profit is much farther out in the future.

Investors who buy growth stocks estimate what the current value of that future stream of earnings will be. When inflation or interest rates start going up more than expected, it reduces the current value of the future stream of earnings.

Part of the reason is because the returns on the risk-free rate of return — government bonds — goes higher, making bonds more appealing against stocks.

Another reason is that higher inflation and interest rates will impact the future profitability of the companies.

“Growth stocks have longer duration than value because they have more of their earnings farther out,” said Larry Swedroe, director of research for Buckingham Strategic Wealth and an authority on stock market history. “If you get rising inflation, you have to discount future earnings.”

Väldigt svårt att veta om inflationsoron är underskattad eller överskattad. Så jag rekommenderar indexfonder så man får lite av allt :slight_smile:

2 gillningar

Ahaaa, det klarnar :upside_down_face:. Tänk vad man får lära sig här. Tack för detta!

1 gillning

Och det är inte bara för att tillväxtbolag gått bra i största allmänhet då?

Man kunde ju önska, för övrigt, att MS sysslade med något annat än tillväxtbolag också… Fonder med värdebolag. Eller en mix.

Vad är nackdelen med höga nyckeltal?

De har väldigt många fonder. Så här ser t.ex. deras ”Global brands” ut:

Men varför begränsa sig till Morgan Stanley? Varför inte en annan fondförvaltare, eller en indexfond?

1 gillning

Jaha, jag hittade inte den när jag sökte på Avanza… Tack :blush:.

Nej, det är bara tänkt som en del av lekhinken. Tycker de verkar ha duktiga förvaltare.

Både och skulle jag säga. Tillväxt har gått väldigt bra men grejen är att förvaltaren har slagit index med stor marginal sedan 2014!
Lite dyra bara…både sett till förvaltningsavgift samt nyckeltal på dom ingående bolagen i fonden.

Ok, ja, den är dyr. Men vad menar du med dyr med avseende på nyckeltalen?

Han menar väl att förutom den dyra fondavgiften så är också innehaven högt värderade (dyra).

Jaha, ok. Med större risk att fallet blir stort om det skulle komma ett, alltså?

Jag menar jämfört med andra aktiefonder till exempelvis index fonder…
Om du kollar in portfölj sidan hos Morningstar så ser du dessa nyckeltal för fonden vilka är rätt höga…

Style Measures:
Measures Market Cap
Mått på värdering MS invf global opportunity
P/e-tal 40,16
Kurs/eget kapital 6,69
P/s-tal 5,83
Kurs/kassaflöde 33,69
Direktavkastning (%) 0,13
Tillväxt eget kapital (%) 16,23

Oj då… Jag som har en viss skräck för höga p/e- tal (även om Nightowl nu försöker utbilda mig och tala mig till rätta :blush:).

Ja men för lekhinken kanske MS invf global opportunity inte är fel!
Här har du lite mera sansad värdering i LYSA Aktier C som jämförelse:

Mått på värdering Fond Kategorisnitt Index
P/e-tal 17,84 19,25 18,97
Kurs/eget kapital 2,33 3,09 2,68
P/s-tal 1,85 2,16 2,17
Kurs/kassaflöde 11,26 13,21 12,49
Direktavkastning (%) 1,84 1,68 1,78
Prognos framtida vinsttillväxt (%) 13,06 12,00 13,06
Historisk vinsttillväxt (%) −1,64 4,05 −0,88
Omsättningstillväxt (%) −0,99 0,16 0,78
Kassaflödets tillväxt (%) 5,66 11,68 5,46
Tillväxt eget kapital (%) 2,60 2,96 4,23
per 30 juni 2021 Kategori: Global Large-Cap Blend Equity Index: MSCI ACWI NR USD

Mvh/ Johan