Med tillräckligt mycket pengar kommer folk i hans närhet att ta hand om detta. De har redan koll på alla protokoll och rutiner. Samt, hur ska de stoppa ett flyg? Skjuta ner den? Räddar ju inte Putte … så kommer de bara på ett plan så är det slut för Putte. Jag har sett många actionfilmer och anser mig vara expert ![]()
Jag skulle omedelbart byta från samboliv till särboliv.
Sambolivet innebär många begränsningar och både små och större konflikter.
Som introvert hoppas jag att pengarna ska ge mig möjlighet att tillbringa betydligt mer tid ensam och därmed undvika så många konflikter som möjligt.
Hade nog inte ändrat så mkt, kanske lite mindre jobb, lite mera resor isch….
Tror att stressen kring mkt(!) pengar, säkerhet kring en själv och familjen hade nog varit påtagligt som jag helst inte vill ha. Rätt skönt att vara en i mängden.
Tror fler skulle ha det bättre om de vågade sig på särboliv.
Beror ju på vad som ger en glädje. Själv hatar jag att resa, gör det tyvärr en del ändå för att hälsa på släkt. Kom hem från utlandsresa igår och det bästa var att få landa hemma igen. Med obegränsat med pengar hade jag heldre köpt två sekelskiftsvåningar i min stad och tagit hit släkt för besök istället för att slippa åka runt. Hade aldrig velat ha boenden i olika länder eller städer. Hu!
Hmm, med obegränsat med pengar finns ingen hejd på listan, så det kan vi lämna därhän, men säg att man hade fått till 200 miljoner eller nåt sånt, då skulle jag ge föreningarna i byn det de behövde för att kunna uppfylla sina drömmar om typ “länets bästa förening i den aktivitet de erbjuder”, friskolan skulle få sin välbehövliga upprustning och utbyggnad.
Jag skulle också säkra upp resten av familjens framtida ekonomi med kapitalförsäkringar och /eller tjänstepensioner.
Bilar har jag redan köpt två nya i år (Skoda Enyaq och Polestar 2 DMLR) så där kanske man i så fall bara byter upp sig till något liknande men flottare.
Kanske ett par Polestar 3? Eller kommande Polestar 5 för mig, deras nya västing GT. ![]()
Och när man ändå håller på, ny snöskoter, ny fyrhjuling, ny trehjulig motorcykel, nytt släpvagn.
Jag kanske skulle börja köpa tjänster för tvätt, service, reparationer och besiktningar av alla fordon jag har.
Om tillfälle erbjöds skulle jag köpa en hus i byn där jag bor med större lagerutrymmen, eller plats att bygga en riktigt fin maskinhall där man kan lagra alla leksaker.
Jag skulle köpa något flottare hus i utlandet, möjligen på gran canaria för att kunna få sol och värme året runt, inte som på fastlandet att det bara är riktigt varmt från April till Oktober - det krockar liiite med sommaren i Sverige. Får inte vara för lång och besvärlig resa dit heller, det är över 7 timmar från min flygplats till Gran Canaria, och det är gränsfall till för långt.
Alla “varmare länder” närmare medelhavet går tyvärr bort, för osäkert och ociviliserat för mig.
Skulle bjuda alla vänner som jag ville ha på besök på reskostnaderna, och all förtäring på plats, om de är OK med det.
Går bränna även 200 miljoner rätt fort om man slutar jobba så man har tid att rådda på med alla inköp, resor och att använda prylarna, men jag är ju 60 år så jag har inte så lång tid på mig heller.
Sedan några månader har jag i alla fall bestämt mig för att jag har tillräckligt på kontot, och i och med försäljningen av aktierna i bolaget kommer det rulla in typ 500 000/år i 5 år, pengar som jag kan bränna på sånt jag tycker är kul.
I år blev det två nya bilar, och jag jobbar på att bli expert på shopping via Amazon, det rullar in paket nästan dagligen med små saker man tänkt att man behöver, men aldrig köpt för att man varit sparsam. Man kan köpa otroligt mycket prylar för 500 000/år.
Går börsen bra kan det ju också bli nästan lika mycket till som adderas varje år.
Jobbet kommer jag nog fortsätta med så länge sonen behöver hjälp, så en liten lön därifrån lär man få så länge verksamheten kan bära den kostnaden och ändå ge honom lite guldkant på tillvaron. Allt annat lika borde han kunna gå i FIRE vid 50, om firman rullar på och han kan anpassa sig till marknadens förändringar.
Kan rekommendera Scolia dart kameraövervakad dart med både lokala spel och onlinespel om någon är intresserad, riktigt kul tidsfördriv. Jag köpte med livstids tillgång till alla tjänster och onlinespel. Kan bli det bästa arv man lämnar efter sig till familjen?
Med TV vid sidan, och Soundbar för naturtrogen kommentator kostade kalaset ca 20 000 kr, helt klart värt pengarna.
Att stoppa diktatorer och införa demokrati i hela världen är nog omöjligt oavsett mängden pengar, det finns för många religiösa fanatiker och ointelligenta outbildade människor på planeten för att de ens ska vilja ha demokrati eller fred ens om de fick välja.