Vad skulle du göra om du vann 10 miljoner på Lotto?

Starta en festival genom att börja lätt med den årliga avkastningen.

1 gillning

Satt in allt på 70/30 hos Lysa och sedan därifrån fått månadsutbetalning på 40k. Slutat att jobba och istället spenderat vintrarna I värmen.

Troligtvis investerat den absoluta majoriteten och använt avkastningen för att tillåta mer vardagslyx - resor och aktiviteter som lockar (men idag känns dyra) samt mer fritid genom minskad arbetstid och fler vardagstjänster (typ städare, hantverkare etc).

Sedan kanske en del för att bättre möjliggöra framtida inköp av drömhuset och kanske en bil som vi egentligen inte behöver (men som skulle underlätta resorna till IKEA och ge större vidd på (hem)estrarna).

Inte minst skulle nog en del gå till familj och välgörenhet.

1 gillning

Jag hade nog betalat av resten av huslånet på 1,5 miljon och sen kört det mesta in i mina portföljer. Hade definitivt utökat min lekhink en del också, mest för att det är kul.

1 gillning

Fixat till hus och tomt så som vi vill ha det. Ca en miljon till det.

Resten hade jag köpt tråkstabila utdelningsaktier för och left på utdelningarna.

Till sist, sagt upp mig från jobbet, startat eget AB och sen endast tagit kortare roligare konsultuppdrag mest för att ha nåt att göra, och varit ledig kanske 6 månader om året.

/H

1 gillning

Ingen aning för jag spelar aldrig på Lotto.

Kanske får köpa en lott så kan jag fundera på svaret. :joy:

2 gillningar

Bra fråga, på just 10 mkr hade jag nog gjort följande:

• Gett 1 mkr till min syster
  • Köpt en lite större lägenhet och inrett den fint. (ca 1 mkr till extra kontantinsats och inredning)
  • Köpte en bra ny bil (300 tkr)
  • 200 tkr på nöjen, ren spendering: Resor, golfutrustning, lite fina kläder.
  • Resten: 7,5 mkr rakt in på avanzakonto för framtida avkastning.

…eller åkt till st tropez och sprutat ut allt på champagne en kväll. En riktig rolig kväll att minnas, men man kanske vaknar med lite väl hög ångest dagen efter. :wink: :wink:

1 gillning

Sålt min befintliga villa och lagt 2 milj på större villa med stort garage.

2 milj på en Lamborghini
Behållt mina andra bruksbilar

Investerat 4 milj, mina hinkar är redan fulla så det hamnar i passiva.

1 milj i buffert och driftskostnad till Lambon

1 milj till roliga aktiviteter.

4 gillningar

Köpa en 2a på strandvägen och sen är pengarna slut. :slight_smile:

1 gillning

Sagt upp mig och utvecklat mitt AB. Kanske ett litet Chalet i Alperna och åkt skidor när andan faller på och snön är som bäst😀

2 gillningar

Jag hade gått ner i arbetstid alternativt levt upp varje krona från lönen. Månadsparandet hade hur som helst slutats med.

Jag skulle göra följande:

• Betala av bolån och CSN (3 Mkr)
  • Sätta av till gemensam pension (2 Mkr)
  • Sätta av pengar till en egen stiftelse (5 Mkr)

Tanken med stiftelsen är att bygga upp en välgörenhet på sikt. Men tror det behöver bli minst 50 Mkr för att den ska överleva under en riktigt lång tidsperiod.

Vad många bra förslag! Jag hade nog gjort följande:

1. Betalat av bolånet
  2. skaffat städhjälp
  3. skaffat städhjälp till min mamma
  4. gått ner till 80% arbetstid
  5. åkt till St Tropez och druckit champagne, med mamma och alla andra som ville följa med!
5 gillningar

Köpt tid för pengarna

3 gillningar

Delat lika med den som gav mig lotten, flyttat till lite dyrare bostad, hjälpt till att skjuta till pengar hos familj som behöver, unna mig ett par grejer jag egentligen borde köpa men är för snål för, investerat det mesta till låg risk utdraget över en lång tidsperiod, och gett 30 kr till Wikipedia.

3 gillningar
  • Kanske ta någon månads ledighet och fira med en resa.
  • Amortera bolånet till 50% minus några hundra tusen (för att kunna använda avanzas flexutrymme vid behov).
  • Lägga undan pengar till en elbil för ett rimligt pris, att använda när nuvarande bil går sönder.
  • Investera resterande summa.
  • Likt nu planera för att arbeta heltid några/något år till innan jag går ner till deltid. Med lottovinsten skulle jag till skillnad från nu (efter att jag gått ner till deltid) snabbare kunna välja om jag ska gå ner ännu mer i tid eller sluta helt om jag hittar någon roligare/mer givande betald/obetald sysselsättning/tidsfördriv än nuvarande jobb oavsett ekonomisk ersättning.

Så på kort sikt, ingen större skillnad. På längre sikt, eventuellt fortare kunna arbeta mindre.

1 gillning

Om man vill spruta ut Champagne är men inte värd att vinna pengar! :slight_smile:

1 gillning
  1. åkt till St Tropez och druckit champagne, med mamma och alla andra som ville följa med!

Var anmäler jag mig ?:joy: En tanke bara, Skall du dricka champagne med medhavdt sällskap tror jag mer på champagne än st tropez

1 gillning

Nu spelar jag typ aldrig på lotteri men har fantiserat att om detta skulle ske på TV skulle jag överdrivet överlyckligt utbrista: INDEXFONDER!!! :smiley:

6 gillningar

Hade nog letat lite mer efter det där boendet vi vill uppdatera till.
Resten pyttsa in i omgångar på börsen och fortsätta precis som vanligt. Har ingen längtan efter att sluta jobba i dagsläget. Kanske en extra ledig dag men inte mer. :slightly_smiling_face:

Hade förmodligen försökt att dela med mig av pengarna på.något sätt också. Vet dock inte på vilket sätt. :slightly_smiling_face:

1 gillning