Jag(och frun) har faktiskt vunnit en ”stor” summapengar
för ca 4år sedan.
Till en början var det väldigt jobbigt, chockerande till och med .(avsnitt 191)
När det väl sjönk in (om det nu gjort det) köpte vi en husbil som vi alltid drömt om.
Köpt solceller till villan samt att vi nu kan unna oss lite lyx i vardagen.
Annars ligger vi rätt lågt fortfarande och jobbar på som vanligt, vilket i dagsläget känns bra.(trodde jag aldrig innan vinsten)
Det mesta av pengarna är i dag placerade för en tidigare pension om ca 10år->
Eftersom lotter är en garanterad förlust så får pengarna landa i mitt knä på annat sätt. Men visst, låt oss säga via en julklappslott…
Jag hade påbörjat projekt FIRE snabbare efter att ha investerat alltihop i stabila indexfonder. Det finns garanterat en slant över att stötta kidsen med bostadsköp… men utöver det kan jag inte se några större extravaganser i den där vinstframtiden faktiskt.
Jag skulle definitivt köpt mig en lada niva med snorkel och extra allt, en stuga i skogen lååååååångt bort från allt och alla sen så skulle jag sitta där och spela roliga visor på min ukulele. Jag skulle nog banne mig ha slagit till på en ny ukulele också. Det är jag värd Sen skulle jag ha behållt fyra miljoner för det är jag säker på att det skulle räcka mer än resten av mitt liv sen så skulle jag skänka bort det som blev över till någon fond eller förening som hjälper sengångare.
Jag hade startat någon typ av filantropisk verksamhet eller ett företag som sysslade med något som jag tyckte var riktigt viktigt men som kanske inte är det smartaste utifrån ett tjäna-pengar-perspektiv. Oklart exakt vad, men antagligen någonting som hade med lobbyverksamhet kring de riktigt viktiga frågorna i världen, typ att bli av med kärnvapen och att bota åldrandet.
Jag hade exakt samma tanke! Men @janbolmeson kanske pratar om model X plaid
Jag hade nog köpt en tesla. Kanske.
Framförallt hade jag nog slutat göra det jag gör idag, frågan är varför jag inte gör det ändå. Problemet är väl att försörja sig när jag gör sånt som jag hellre vill göra.
Köper aldrig lotter, men for the sake of argument…
Hälften hade jag satt upp en stiftelse för som hade stöttat katthem och djurs villkor, en fjärdedel hade jag hade investerat i portföljen och en fjärdedel hade jag köpt den där Porschen jag är för snål för att unna mig idag .
Skulle logga in på nätmäklaren och köpa en Golden butterfly-portfölj för 7 milj. Sedan rest mig och gått hem från jobbet samt mejla chefen om att jag inte kommer tillbaka.
Skänkt varsin miljon till mina tre nyutexaminerade barn så som har till kontantinsatsen för en bra bostad.
Sen hade jag efterlyst någon som kan hitta byggbara tomter enligt våra preferenser. När denne “någon” har hittat en tomt, hade jag byggt ett hus åt vår familj på detta ställe, utan några kompromisser. Som en litet sidospår är jag förvånad att hustillverkarna inte lägger mer krut på att ordna fram tomter åt potentiella kunder. Jag ringde upp en av de större och sa, jag vill bygga ett hus med er, kan ni hjälpa oss att hitta en tomt. Fick ett svar “tyvärr är det svårt att hitta tomter men vi önskar dig lycka till med ditt letande”.
Sen hade jag nog levt vidare som vanligt under några år, sen sagt upp mig (vilket jag har planer på ändå) och gjort något annat.
ingen förändring i livsstil tror jag. Möjligen gå ned lite i arbetstid för att mer tid att träna friidrott. Avgjort är att jag en jag skulle göra en stora saker:
Betala av CSN och bolånet = ca 1 miljon
Köpa en fjällstuga = ca 2 miljoner
Investera i indexfonder = 6 miljoner
Ha en stoooor likvid buffert = 1 miljon