Vad skulle du kunna göra för din privatekonomi (som du väljer att inte göra)?

Jag skulle kunna sluta dricka rödvin. Men det vill jag inte😉

4 gillningar

Här är min lista.

1. Gå upp i arbetstid. Jobbar 75 procent för att få ihop livspusslet. Dessutom blir jag uttråkad av att jobba åtta timmar. Jag gör klart dagens arbetsuppgifter på förmiddagen.
  2. Göra karriär (läs: sikta på ett chefsjobb). För att jag ogillar internpolitik, inte kan följa dåligt fattade beslut och skulle vara svajig i känsliga personalfrågor.
  3. Sluta med impulsköp av fordon. Just nu ligger jag bra till här, men historiskt har jag fallit för att köpa fordon med lån. Nu är kravet att vi alltid köper cash och det sätter ett hälsosamt tak på vad fordonet får kosta. Men lånedjävulen finns alltid där. Speciellt nu så lockar en elbil, men den kostnaden skulle vara en katastrof för oss privatekonomiskt.
  4. Förbereda helger bättre så att vi kan ta med matsäck på utflykter istället för att svänga in på McD. Jag tycker dock spontanitet är bra så tänker att det får lösa sig.
  5. Snåla som Günther Mårder. Jag gör mig skyldig till slentrianköp av dagligvaror så den budgetposten skulle kunna halveras om jag snokade mer i utförsäljningshyllan. Jag har tyvärr inte Günthers driv.
2 gillningar

Min ekonomi är ganska pressad redan, så köper mest bara viktiga saker eller saker som gör mig lycklig. Men en sak har jag kommit på efter tänkt någon dag:

• Handlar alldeles för ofta på lokala butiken, det är trots allt betydligt billigare på storvaruhuset i stan. Dessutom är utbudet bättre och det ligger på vägen hem från jobbet. Bara ren onödig lathet.
1 gillning
  1. Sluta köpa lokal producerat kött och grönsaker men jag vill fortsätta stödja de lokala bönderna.
  2. Utöka odlandet av egna grödor och frukter har kommit till en smärtgräns utan att det påverkar andelen gräsmatta för barnens lek.
  3. Flytta till något mindre eller närmare våra jobb men vi vill inte.
  4. Resa mindre samt göra färre utflykter men detta är något vi anser får kosta vad det kosta vill.
  5. Köpa mer Second hand åt barnen men det kommer aldrig ske.
  6. Köpa billigare Whisky men det är en få lyxartiklar som jag hunnar mig.
  7. Köpa en till frys så man har mer plats för att frysa in mer säsongsbetonade mat och reavaror men tycker det räcker med 4.
  8. Bygga en jordkällare för rotfrukter istället för kylskåp.

Ibland undrar jag också om det inte vore lönsamt att börja föda upp Höns för ägg och kött, @janbolmeson det vore väl något för oss att satsa på?

4 gillningar