Vad skulle du kunna göra för din privatekonomi (som du väljer att inte göra)?

Sällan och billigt är förstås bäst.

Men jag känner att köpa det senaste men med flera års mellanrum, håller mig nöjd mycket länge och känslan av kvalité håller länge.

T ex köpte jag den senaste robotdammsugaren för ca 6år sedan och är fortfarande nöjd.

Bytte nyss upp mig till senaste telefonen efter 4 år, då va det hoppet mycket roligare än om jag köpt en ny varje år.

TVn är bara 2 år gammal då dottern slog sönder vår gamla som va ca 5 år gammal, men den hade hållit måttet även idag.

Så när jag jamför med de senaste modellerna, visst är där uppgraderingar men inte stora nog.

Spenderar för mycket pengar på trendiga kaffebarer på Slöddermalm på morgnarna när jag drar till jobbet.

Dock ökar det min livskvalitet att ta det lugnt på morgonen och läsa Svenskan samt dricka supergott kaffe, så egentligen är det billigt.

1 gillning

Intressant tanke.
Det som skulle kunna, men inte vill göra är:

• sluta med utlandsresor med sonen (min enskilts största utgiftpost, frånsett boendet). Det är livkvalitet och vi skapar minnen ihop. Det är värt varenda krona.
  • äga en bil. Skulle kunna sälja den och åka kommunalt istället, skulle lätt spara 3000-4000.-/månad. Skulle kunna åt kommunalt till jobbet, men jag skulle aldrig sätta mig att åka kommunalt till stallet.
  • bli nykterist. Gillar vin. Skulle lätt kunna avstå öl och sprit, men inte vin.
  • bli vegetarian. Skulle kanske göra en 500-ing i månaden, men en mör mediumstekt köttbit tillhör mina favoriträtter.
4 gillningar

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vin som hobby :wine_glass:

Hoppades hon på någon slags trevlig placeboeffekt att hålla ett tomt vinglas framför alla vinflaskorna i så fall :thinking:

Å andra sida blir ju då baksmällan också då en slags placebo som borde bli lättbotat :+1:

1 gillning

Jobba på kvällen dagarna jag vabbar.

Tjänar runt 60tkr/mån och har ett jobb där jag kan jobba mycket hemifrån. De dagarna jag vabbar skulle jag kunna begränsa den förlorade inkomsten med 2-3h kvällsjobb men väljer att inte göra det för att jag värdesätter den gnutta fritid man har som småbarnsförälder högre.

Jag skulle kunna snåla på massa saker, men väljer att inte göra det för det är tråkigt.

1. Köpa mindre skor, kläder, smycken och väskor som jag absolut inte behöver men blir barnsligt förtjust över och använder flitigt och med stort nöje
  2. Resor till människor i olika delar av världen som betyder mycket för mig
  3. Utbildning/vidareutbildning (har alla utbildningar som jag behöver, egentligen, men kan inte hejda mig)
  4. Dyrt smink/krämer (som får mig att känna mig lite pamperd)
  5. Utemiddagar med trevligt vin i goda vänners sällskap (investering i välmående)
  6. Köpekaffe on the go, när jag vill, helt oplanerat (vardagslyx, frihetskänsla)

…trots detta så håller jag min budget och sparar skoningslöst in på sånt som inte ger mig någon tillfredställelse (så som dyrt boende, bil, barn :wink:). Men skulle jag strypa 1-6 så skulle jag säkert kunna dra in 5,000-7,000 kr till per månad. :clinking_glasses:

Jag kan väl säga att jag har “tur” i att att det allra mesta av mina preferenser är sånt som dessutom är billigt.

• Är inte road av att resa en massa om det inte finns något speciellt behov i jobbet eller liknande men jag undviker det helst. Samåker ofta med bil på en del resor inrikes privat men har inte varit utomlands på i alla fall 15 år, inte heller rest med flyg. Har gjort mitt med råge där för att skona klimatet.
  • Kör extremt lite bil men jag har flera gånger räknat på att skrota min 20 år gamla bil och köra med busskort (eller biljetter med kortare giltighet), samt komplettera med att hyra bil ibland.
  • Är totalt ointresserad av alkohol, tycker inte att det är gott och jag blir mest trött av det. Så det kanske handlar om något glas vin eller några starköl på ett år i konsumtion i snitt. Lättöl till maten funkar, det är gott och där tar inte alkoholsmaken överhanden.
  • Vare sig röker eller snusar.
  • Är vegetarian verkligen billigare? Frukt och grönt har ju blivit väldigt dyrt när det inte är säsong.

Givet ovanstående blir det ju svårt att hitta större poster att spara in på. Å andra sidan behövs det inte.

1 gillning

Sluta köpa LEGO, satans dyra plastbitar. De har dock ett bra andrahandsvärde. :eyes:

1 gillning

Visst är det skönt att det inte behövs?! :slight_smile:
Det är just därför jag fortsätter som jag gör. Jag upplever att jag drar in tillräckligt och har tillräckligt låga utgifter trots mina utsvävningar.

1 gillning

Är inte vegetarian fullt ut men äter en hel del vegetariskt. Skulle säga ja, det är det. Men som alltid beror det på vad du väljer att köpa. Falukorv kontra oxfilé är ju båda kött men priserna varierar stort. En lasagnette med zucchini istället för köttfärs blir billigare. Svamppasta billigare än fläsk/oxfile pasta.

Frukt är relativt dyrt ja men linser, zucchini, svamp, bönor etc är långt billigare. Det är främst där man sparar in pengar.

1 gillning

Skulle säga att jag snusar för mycket och för dyrt, men det ska jag aldrig sluta med. Älskar det :man_shrugging:

Frugan är rätt dyr i drift, men henne älskar jag också :man_shrugging:

7 gillningar

Coca Cola och Monster, lägger lätt 1000 kr i månaden på det.

Busbilen: 3000 i månaden (i snitt över året) i driftkostnader (säg 2500 om vi räknar bort att bruksbilen rullar lite mindre på sommarhalvåret)

Annars inte så mycket faktiskt, lever rätt snålt.

Tycker inte att jag har så många omotiverade slarvutgifter numera. Däremot slarvar jag lite på inkomstsidan genom att inte orka sälja av gamla grejer. Likaså borde vi verkligen hyra ut vår bostad när vi inte är här, skulle kunna ge en bra slant. Men har hittills inte fått ändan ur för att få det att hända.

1 gillning

Bra fråga. Vi jobbar med att försöka få till så att 2 av våra fastigheter genererar inkomster. Just nu är det bara en.

Jag skulle troligen kunna dra in mer lön, jag har haft högre lön tidigare. Men jag är en relativt liten del av familjens inkomster så jag prioriterar tid och flexibilitet istället. Dessutom var det högavlönade jobbet inte lika kul som det jag har nu :slightly_smiling_face: Tidigare jobb hade inte funkat med familj då vi inte längre kan vara två som reser hela tiden och aldrig är hemma med sjukt barn :slightly_smiling_face:

Slutade snusa på andra försöket, ej av ekonomiska skäl :slightly_smiling_face: det var en kvinna i vit rock som sa att det vore bra, då gick det jättefint.

Skulle kunna spara 100 000/år genom att sluta resa utomlands, dricka vin och gå på date varje vecka med min sambo.

Under Coronan då jag varken reste eller gick ut med sambon (pga restriktioner på öppettider) kändes livet väldigt trist.

Intressant ämne och svar! Går själv i tankarna då vi snart ska bli föräldrar och en på föräldrapenning. Nu spårade min hjärna något när jag började tänka på detta och släpper ut allt även utanför det som frågades :innocent:

• Sälja dyr gammal skit som bara ligger - Får inte tummarna loss

• Sälj ena bilen - Vi har under tre år haft två bilar för att det är bekvämt. Med tillökning på g så blir det att sälja båda och köpa en större. Så nästan där!

• Dra ner på streamingtjänster - Inte riktigt där då jag kanske missar något som kommer ut. Ska bara se den serien också…

• Köpa mindre boende - Skulle kunna men vill inte då vi trivs så jäkla bra. Dock den överlägset största utgiften vi har.

• Semestra mindre - Möjligt men vill inte då vi båda får så mycket energi av det.

• Hyra ut saker som högtryckstvätt, slagborr, gräsklippare mm. - Rädd för att något inte ska lämnas tillbaka i bra skick (förstår att det är en falsk rädsla och där är försäkring men inte där mentalt än).

• Spara mer - Kräver att dra ner på livsstandard som vi inte är beredda på eller öka inkomsten.

• Öka lönen/vara tuffare i löneförhandlingar - Låter sjukt men är nöjd med min lön och vetifan om jag är värd mer :joy:

• Jobba mer med affärsidéerna som jag tagit fram - Jag saknar för tillfälligt fokuset och umgås inte lika mycket med personer i de tankarna → Tappar motivationen.

3 gillningar

Vi är väldigt dåliga på att utnyttja fritidshuset. Vi har diskuterat lite fram å tillbaks men landat i att vi inte vill hyra ut det… Men vi kan ju ändra oss …

Jätteintressant ämne. Många punkter i tråden som jag känner igen mig i där jag aldrig trodde att jag skulle fastna.

Utemat, vi käkar ute för ofta. Även när vi har rester. Ofta för att vi är sugna på något, för att vi är trötta eller för att vi är på resande fot.

Resor. Reser främst i jobbet, men vi har tillräckligt många hotellnätter privat för att plocka gratisnätter i bonusprogram.

Bilkörning, skulle kunna minska 500-1000 mil om året, men vill vara på plats på jobbet.

Barn, vi har ett barn… Skulle kunna undvika ett till, men så ser det inte ut att bli.

Stoppa impulsköp. Har blivit bra på det, men händer fortfarande. Senast ett bestickställ på IKEA för att göra det till en pelletskorg :face_with_raised_eyebrow:. Tror inte att den kommer användas eller användas mer än 1 gång… Är nu sugen på en konsoll från min ungdom…

Boende, bor i ett för regionen dyrt hus. Skulle kunna sälja och köpa ett annat i stort sett utan belåning. Men vi har bunden låg ränta och sitter istället still i båten. Flyttar vi till rätt ställe skulle vi dessutom kunna välja bort en av våra bilar.

1 gillning