- Sluta impulsköpa. Köper
sånt som behövs men behöver planera det bättre. - Mindre godis och snacks.
- Mindre mat ute (1gång i veckan nu)
- Dra ut dyra säsongsköp över flera månader.
- Säga upp försäkringar och lägga in samma pengar i indexfonder.
- Använder just nu kreditkort att handla mat för, funderar på att börja göra som förr och sätta budget och använda pengarna på kontot istället. Bättre koll.
Hade nog dubblat min lön om jag flyttade till sthlm, men familj etc etc…
- Börja jobba igen. Svårt att slå den punkten
- Byta till en billigare bil
- Dricka mindre och billigare vin
Jag har svårt att hitta ett sätt att förbättra min ekonomi. På kostnadssidan finns inte mycket att göra. Bor i en avbetald brf med mycket låga kostnader. Kör en billig och bränslesnål bil (nej den säljer jag inte, livet vore värdelöst utan bil). Min hobby är mest att jaga och arbeta i min egen skog. Äter matlåda på jobbet och köper sällan prylar och kläder.
Klart det går att börja snåla in absurdum. Trampa lådcykel, klä sig i secondhand, leva på potatis, resa med tåg etc. Men livet ska vara värt att leva också, och såna extrema åtgärder skulle ändå bara påverka ekonomin marginellt.
Det bästa sättet att förbättra ekonomin vore att öka intäktssidan på något sätt. Högre lön genom att byta jobb. Skaffa ett extraknäck eller dylikt. Men med 10 år till pension nöjer jag mig med den ekonomi jag har nu.
De stora i mitt och Carros är liv vore definitivt:
-
Ingen eller mindre bil.
-
Mindre hus / radhuset eller hyresrätt.
-
Billigare resor.
-
Inte de modernaste teknikprylarna (köpte t.ex. ett PS5 när det var svårt att få tag på men om det spelas 1 timme i veckan så är det mycket)
Ja, det finns onekligen förbättringspotential… ![]()
![]()
Det är ju bara att sätta igång och spela några timmar om dagen. Vips - prisvärd underhållning ![]()
Hahaha, sant. Men känslan för alternativkostnaden skulle äta upp mig. Enda undantaget är när jag spelar med barnen. Tänker kanske göra ett undantag med Diablo IV, men vi får se. Yngsta dottern älskar Astro som vi spelat typ 100 gånger… ![]()
Fast är det genuint roligt kan man sätta det på återhämtningskontot, som är en lika nödvändig kostnad som färgen till huset för att fasaden inte ska förfalla.
Sant. Men så roligt är det inte (eller så har jag inte hittat rätt spel än).
Jag undrar om du ens vågar räkna på det hur mycket pengar det skulle bli årligen/månadsvis sparade ![]()
![]()
![]()
? Eller kanske bäst undvika räkna på det för att slippa må dåligt @janbolmeson ![]()
?
Ta bort någon av våra 5 streaming tjänster och sluta dricka kapselkaffe ![]()
Just detta har jag faktiskt lyckats förbättra med åren! Att inte köpa nyaste telefonen, TVn etc. Även om man köper nytt finns många tusenlappar att spara här.
Viktigast är nog att inte köpa nytt ofta bara för att det är roligt! Kombinationen att köpa sällan och då inte senaste modellen är förstås allra bäst.
Jag hade kunnat ta ett jobb med 50% mer i lön, men har valt att inte göra det för att istället ha mer balans/flex i vardagen, dessutom mindre stress på själva arbetet vilket passar vad jag prioriterar här och nu efter en tuffare tid privat.
Byta jobb. Är socionom så vill jag ha bättre lön får jag en pissdålig arbetsmiljö istället, vilket är varför jag inte byter.
Spännande @Linnea82 - kan du inte säga något mer om det? Blev nyfiken.
Jo, många socionomjobb är rätt dåligt betalda. För att få upp lönen kan jag exempelvis börja jobba på barn och unga inom på socialtjänsten, men då får jag leva med att ständigt se en massa barn fara illa och ofta inte kunna göra det bättre, samt ha ungefär tre gånger mer att göra än jag hinner med och allt är akut. Jag kan också bli enhetschef, men får då leva med att behöva ge personalen dåliga scheman, anställa personal jag vet inte håller måttet för att ingen annan finns att anställa och ha mycket ansvar men litet handlingsutrymme.
Kan det vara ett alternativ att börja arbeta som konsult?
Hade kunnat minska kostnaderna för mat och restaurang. Vi är två personer och äter idag hemma för 5000 kr/månad och restaurang för ca 2000 kr/månad. Enklast genom att köpa det som är billigt istället för som idag, äta det man är sugen på.
Kan spara in pengar genom att ta bort bilen. Men då försvinner en frihet också. Slippa åka kollektivt med massa andra folk är guld för mig.
Ta bort en del av streamingtjänsterna. Det räcker med att ha Spotify + en streamingtjänst för film/serier. Men istället har man cirka 5 stycken. Egentligen det mest troliga sätt för mig att spara pengar, om man jämför med andra alternativ på min lista.
När jag hittar en ny hobby så köper jag gärna alldeles för mycket grejer. För att ett år senare inte vara lika insatt i den längre. Då har man plötsligt alldeles för mycket grejer och skräp liggandes runt, som kostat lite för mycket pengar.
Köpa ett hus istället för hyresrätt. Men folk har för mycket pengar. De är redo att lägga ut massvis med pengar för hus som inte är värda de pengarna. Så man är ju fullkomligt körd i budgivningarna.
Skulle vara att gå upp till heltid, men det låter jag bli av hälsoskäl.
Annars naturligtvis att bli sambo och som en bonus halvera mina boendekostnader i ett swish… håhåjaja, jobbar på saken men det skulle vara för kärlekens skull och inget annat ![]()