Definitivt 1 miljon i handen, som skulle göra stor skillnad här och nu. Jag vill inte ha 0 SEK och jag vill inte ha 50 miljoner. Tror att jag skulle kunna tappa riktning och motivation om jag hade så mycket pengar så tidigt i livet. Gillar min sysselsättning och gillar att budgeten sätter vissa ramar så att jag inte har möjlighet att uppleva allt som går att uppleva på en gång. Vill jobba för och längta efter vissa saker.
Den chansen finns ja, hela en chans på 1000000000000000000000000000000 (om jag fick tillräckligt många nollor där, (1/2)^100 ~= 10^-30.) Vi snackar så osannolikt osannolikt att det är en osannolikhet som man inte ens kan föreställa sig. Det är lite mer osannolikt än att man får 4 ess på en deal med 5 kort, 6 ggr i rad.
(On topic: Jag chansar, 1 miljon gör varken av eller till i det stora hela.)
Skulle ni Betta 100 sek på ett coin toss med vinsten 50 gånger pengarna? Ja!
Inte samma sak, men jag hade lätt valt chansen på 50 mille.
“-Jag investerar rationellt, säkert, brett. Vill äga hela marknaden.”
“-Vill du satsa en mille för att vinna femti millar?”
“-Ja för fan!!!”
Jag försöker bara vara rationell, som man ju enligt ekonomisk teori ska vara. Alltså gamblar jag.
Haha, ja.
Vid dom här beloppen funkerar inte rationell spelteori.
En miljon borde ju isåfall vara samma vs 50 mille, som 100 sek är vs 5000. Och det är det ju inte.
Men som ekonomin ser ut, idag tror jag ändå jag skulle välja chansen.
Jo, för vissa människor så är det faktiskt exakt lika.
T.ex bra pokerspelare tänker exakt lika oavsett om det är 100 kr eller 10 000 000 kr i potten.
Matematik är matematik.
Skillnaden blir bara om pengarna är livsförändrande stora, så att man måste prioritera säkerhet över att maximera väntevärdet. Men då spelade man på för hög nivå till att börja med.
Tror du Warren Buffett skulle tacka nej till ett sådant bet?
Som Charlie Munger sa:
1 miljon är själv klara , men sen %50 beror på hur lottningen går till och vilka spel regler styr det hela , ändå jag tycker jag tar 1 miljon och tackar för mig då det kan lösa av en hel del av skullderna .
Men kul att tänka på ett mellanting också:
100k vs 5M
10k vs 500k
Det första påverkar de flesta här. Det andra gör det knappast.
Jag ser ingen skillnad på dessa. För mig är gamlingen given på dessa nivåer.
Hade det varit 10m vs 500m hade jag övervägt 10m bara för det är mer än jag behöver. Så allt bygger på om givna summan är vad du tycker är tillräckligt med pengar.
För mig är 50/50 ca 12% chans i verkligheten Men hade chansat på storvinsten iallafall. Det hade förändrat livet på ett helt annat sätt än 1 mille
1 mill alla dager i veckan. Skulle förändra mitt liv totalt är jag ganska övertygad om.
50 % för att få 50 000 000 SEK är det självklara svaret för mig (no brainer). Det skulle lika gärna vara 10 000 000 SEK. Till och med 4 000 000 SEK.
4, 10 , 50 miljoner skulle ändra mitt liv drastiskt. Jobba 50% eller till och med sluta helt och hållet direkt. Däremot med en vinst på 1-2 miljoner så skulle det bara in i index-fonder och jobba på, vilket sparar mig självklart flertal år till jag når ekonomiskt oberoende, men det ändrar inget i mitt liv just nu. Mycket möjligtvis glädje i en vecka
(P.S, är inte rik. Men har både hög humankapital (ung programmerare i Sverige ) och hög sparkvot)
Jag hade nog valt miljonen även om det inte påverkat mig mycket eftersom jag nog skulle bli lite bitter om jag inte fick något alls.
Miljonen skulle gå rakt till en extra amortering på huslånet
Väntevärdet på 50M är betydligt högre. Vad ska man med en miljon till? Amortera?
Hade det varit 1M i handen eller 50% chans att få 2.1M hade jag fortsatt valt 50% att få 2.1M.
1 miljon, när det är 50/50 så är det 90/10.
50% chans på 50.
En miljon skulle inte ändra mitt liv särskilt mycket, 50 däremot…
Lätt!
1 miljon i handen. 150 000 till en kolonilott, resten in på pensionskontot. Skulle bli tokbra ränta på ränta över tid, så bra att jag kunde trappa ner på mitt långsiktiga sparande.
Med min tur i oturen så är valet enkelt. Hade troligen vald detsamma även om oddsen varit bättre för den högre summan.
1 miljon i handen. Mycket pengar för mig som hade gjort skillnad här och nu.
1x1 < 0,5x50
Har läst ekonomi i fem år, däribland finans och sannolikhetslära (statistik). Mina lärare blivit mycket besvikna om jag valde 1 i handen.