Vad skulle du välja? 1 000 000 SEK i handen eller 50 % möjlighet på 50 000 000 SEK?

Återpostning av en spännande fråga jag såg på Twitter.

Om du fick möjligheten - vad skulle du välja?

• 1 000 000 SEK i handen direkt
  • 50 % sannolikhet att få 50 000 000 SEK

0 röster

Du ändrade ju frågan efter att jag svarade :sweat_smile:

6 gillningar

Du svarade ju fel, så jag var tvungen. :joy:

25 gillningar

Måste svara nr2. Varför? Jo för 1 miljon (även om det är väldigt mycket pengar för mig) skulle inte egentligen förändra särskilt mycket. 50 miljoner hade totalt förändrat livet. Skulle inte kunna tacka nej till den möjligheten.

15 gillningar

1 miljon i handen.

Somliga säger att den mängden av rikedom gör dig lyckligare än en stor förmögenhet som 50 miljoner. Dessutom hade jag blivit sjukt bitter om jag inte fick något alls.

9 gillningar

Vad händer vid ”negativt” utfall för alternativet 50 % sannolikhet?

”1 000 000 SEK i handen direkt” öppnar för tolkningen att man får 1M SEK även efter 50M-lotteriet. :grin:

Haha! Jag måste svara nummer 1 av samma anledning som du. För mig och min sambo hade 1 miljon i handen avsevärt förändrat våra liv – så pass mycket att jag inte vill riskera att gå från bordet tomhänt vid ett 50/50-bet.

4 gillningar

Jag tag 50% direkt och väntar på resterande 50 milj :heart_eyes::shushing_face::+1::partying_face: . Även om det blir 25 milj blir jag nöjd som f.n ! :star_struck::face_with_hand_over_mouth:

Alternativ 1! För mig är 1 miljon jättemycket pengar och det skulle innebära att vi kunde köpa vårt drömhus redan nu samt få pengar över att starta en pengamaskin.

Skulle som de andra säger, bli sjukt bitter om jag inte fick de där 50 miljonerna.

6 gillningar

Hellre chans till 50M. 1M påverkar min ekonomi för lite för att kännas som ett vettigt val.

9 gillningar

Jag skulle gå ihop ett gäng på typ 100 pers, och att vi gemensamt tar beslutet att alla väljer alternativet 50% möjlighet till 50 MSEK. Sedan delar gruppen på alla pengar som de med tur drog in. “Garanterat” sätt för alla att få 25 MSEK :wink:

Det gäller att tänka utanför lådan.

14 gillningar

Finns studier som visar att man inte blir lyckligare vid en viss nivå av inkomst. Nivån i USA var i en studie 75 000 dollar per år.

Mer än så gör en inte lyckligare enligt studien. Jag tycker det låter rimligt.

Får jag 1 miljon utöver min vanliga inkomst, så har jag allt jag behöver och lite till. Mer än det så är det bara lyxgrejer och ”onödiga saker” som jag inte behöver för att vara lycklig.

2 gillningar

Om man kunde glömma hela grejen när man bommade på de 50 miljonerna så hade jag chansat. Man ska inte underskatta bitterheten när man har otur! Problemet är att man säkert känt någon form av ånger om man valde 1 miljon också.

Svårt val när summorna är just den storleken. Hade man fått välja mellan 100 000 eller 50% på 5 000 000 så hade jag lätt valt 50/50. Hade det varit 10 000 000 eller 50% på 500 000 000 så blir valet enkelt 10 000 000.

5 gillningar

1 miljon. 50 milj är fånigt mycket pengar för det första. Så ser ingen anledning att ha så mycket.
För det andra skulle ångesten vara för stor att jag valde bort den där miljonen om jag inte ”vann” 50 milj.
För det tredje är jag 32 år, så för mig kan den miljonen växa på sig rätt bra och jag kan sluta jobba kanske 10 år tidigare.

4 gillningar

Haha bra tänkt!

Om jag tänker rätt så är sannolikheten fortfarande 50/50 att ni lyckas. Så det finns en risk att ni alla misslyckas…

Jag antar att man bara fick ett försök, annars är det ju inte så svårt.

Håller helt med, den är vald precis på rätt nivå för att det ska vara svårt.

Själv valde jag 1 miljon i handen eftersom jag mest är orolig för att jag annars skulle känna mig bitter. 50% sannolikhet för att vara bitter i flera år, eller 1 miljon i handen. Känns som ett givet val när man tänker på det så…

Du får räkna på det och visa hur det är 50/50 för hela gruppen :laughing:

1 gillning

Skulle välja 1 mkr alla dagar i veckan, även om det inte skulle förändra livet jättemycket skulle det vara en enorm trygghet, plus att jag hade varit jäkligt bitter om jag inte fick 50 mkr :smiley:

4 gillningar

Så vitt jag vet så är den studien baserad på inkomst av förvärvsarbete och inte t.ex. kapitalinkomster. Därför tycker jag att den studien ofta används på ett väldigt märkligt slentrianmässigt sätt när det gäller rikedom och lycka. Underförstått använder den man ofta för att säga att man blir inte lyckligare av att ha mer pengar - när den (åtminstone som jag har förstått det som) egentligen säger att man inte blir lyckligare av att tjäna mer pengar genom lön.

När det gäller inkomst av förvärvsarbete kan jag definitivt se en brytgräns då högre lön troligtvis (men självklart inte alltid) kommer med mer ansvar, mer arbetstid, mindre tid till familj, hobbies etc.
När det gäller inkomst av kapital eller passion så ser jag inte alls samma samband då man inte behöver “offra” något för att erhålla högre ersättning.

Lex mig själv. Jag hade inte tyckt att det var attraktivt med ett liv där jag hade 1 miljon kronor om året i lön, för jag misstänker att det jobbet hade inneburit restriktioner på mitt liv jag inte velat ha. Jag hade däremot mer än gärna levt ett liv där jag fick 1 miljon kronor om året i passiv inkomst och själv kan välja hur jag spenderar mitt liv och min tid.

EDIT: Hittade även denna studien som jag tyckte var lite spännande; Experienced well-being rises with income, even above $75,000 per year.
TLDR Författaren menar att en brist i tidigare genomförda studier är att de baserats på retrospektiva och dikotoma uppgifter där folk dels inte kunnat minnas hur de faktiskt kände i stunden utan ska tänke tillbaka på en upplevd situation, dels har det inte funnits tillräckligt utrymme att kvantifiera sin lycka ordentligt. I många aspekter som mättes slog folk tidigt “i taket” för hur lycklig man kunde ange att man hade varit varför personer sedan inte kunde framstå som lyckligare för att takvärdet i undersökningen redan var nått.
I denna studien har man istället bett folk uttala sig om sig glädje i stunden flera gånger per dag och då framgår en fortsatt korrelation mellan ökad inkomst och mer lycka.

6 gillningar

Med 1 miljon i handen tillsammans med mitt nuvarande sparande skulle jag kunna bli ekonomiskt oberoende ganska långt innan pensionen även om jag ger migsjälv 50,000 i nöjespengar (vilket bör räcka länge)

Jag avskyr vadslagning, chansbaserade spel och odds. Jag vill vara i kontroll i så stor mån som möjligt. Så även om jag vann 50,000,000 skulle jag leva vetandes att jag bara hade tur och jag lika gärna kunde ha haft inget. Så nej, jag tar det säkra valet då det är en stor summa pengar.

2 gillningar

Ja, varje person får bara ett försök :wink: Jag gjorde så klart antagandet att allas 50% är oberoende, så utfallet på den ena påverkar inte utfallet för en annan.

1 gillning