Vad spelar roll när man förhandlar om bolånet?

Oj vad den här tråden tog fart :open_mouth: Jätteroligt och intressant att följa :smiley: Tack!

Jag hör vad ni säger, ni har troligen rätt, jag köper argumentet att bankerna gör allt dom kan för att tjäna pengar på en. Och att då “förhandla” med en storbank är redan från början riggat till deras favör, hur fint det än låter på bankmötet.

Att man totalt sett kan spara sig/ tjäna pengar på att ha kontroll över sin egen ekonomi och sparande utanför storbankerna lär va modellen också.

Hum, mycket att lära här!
Började i måndags :slight_smile: ni har hållit på några år antar jag. Jag är tacksam för alla era perspektiv och att ni vill dela hur ni ser på det. Även olika åsikter är lärotikt, då inget bara är ena sidan alltid… finns alltid en andra sida.
Mycket om den har jag vaknat för här.
Men mer behöver läsas och förstås, nya frågor formuleras… får återkomma med dessa.

Om ni kommer på mer tips och, era upplevelser av ränteförhandlingar är mycket välkommet :slight_smile:

Mvh

3 gillningar

Jag gillar din entusiasm! Men du gör det lite onödigt komplicerat, tycker jag. Om jag vore dig skulle jag lägga tiden på nåt roligare. :grinning:

1. Mata in dina uppgifter hos de banker som erbjuder ränta utan förhandling, tex. SBAB. Då får du ett hum om vad som är realistiskt.

2. Kontakta andra banker och fråga vad de erbjuder för ränta. Strunta i komplexa argument, antingen är du nöjd med deras erbjudande eller så säger du “Jag har fått bättre erbjudande av bank X. Kan ni inte matcha det så är ni inte intressanta för mig”. Bli inte känslomässigt bunden till din nuvarande bank, utan signalera tydligt att du byter om du inte är nöjd med räntan de erbjuder.

3. Undvik komplicerade upplägg som knyter din övriga ekonomi till banken.

7 gillningar

Bra summerat Björn :smiley: tror flera här håller med.

Ja detta är vårt första rodeo med bolånsränta. Men helt bakom flötet är vi inte. Har redan sparet hos Avanza i både fonder och avkastningaktier.

Känns såklart som att man kan spara sig mycket på att röra sig fritt från storbankerna (även om det kan vara enkelt att ha allt samlat).

Får läsa på vart vi sparar mest totalt.

1 gillning

Hur tänker du nu? Det är väl alldeles självklart att bankerna vill tjäna maximalt pengar på dig. Något annat vore extremt konstigt. Tror du att exempelvis Peab, Volvo eller AstraZenekea på något sätt tänker annorlunda?

Att en bank är stor, betyder därmed inte automatiskt att man har dåliga villkor. Det finns ju ändå en orsak till att de har en hög marknadsandel. Är du akademiker kan till exempel Danske Banks villkor vara riktigt bra.

1 gillning

Ja jag håller med. Såklart alla banker vill tjäna alla pengar dem kan på oss.

Bästa är väll att inte ha lån alls, och låta pengarna få växa i fonder och aktier till låg avgift.

Är det någonn bank man ska hålla sig undan?

Om man får nära samma ränta på Handelsbanken som någon mindre bank (Stabelo, Landshypotek, SBAB), är det mer värt att ta storbanken då?

Nja, om du är långsiktig så kan lån vara bra för att få hävstång. Då kan du köpa hus och investera på börsen samtidigt.

1 gillning

Se till att få en bra ränta, då det här generellt brukar vara sämre än rörlig. Men som med elpriserna så kan det slå åt fel håll under perioder. När vi köpte så gjorde vi 40 % rörligt, 30 % på tre år och 30 % på fem år.

Ja, det är därför t.ex. Stabelo och Hypoteket bara lånar ut till kunder med en lägre belåningsgrad. Förr var det 60 %, idag något högre.

Ja, det spelar roll. Men det går även med lägre lön, t.ex. om man har företag. Vi har flera gånger blivit uppräknade på bankernas kalkyler då vi “bara” tar ut 45 000 SEK. På vårt hus hade vi behövt ha 60 000 SEK för att inte hamna över 4,5 regeln om lån mot årsinkomst. Men då vi kan plocka ut utdelning så slapp vi det. Kan vara bra att veta för den som har företag.

Direkt dumt. Jag avråder alla från att ha allt på samma bank. Jag brukar säga till Swedbank: “Den dagen ni erbjuder en lika bra och billig tjänst som LYSA så kommer jag flytta allt till er.” Gå definitivt inte med på att penesionsspara eller ha en massa dyra lösningar där.

Min upplevelse är att det inte spelar någon roll.

Tro inte det. Jag tror att sweet-spot för banken är 30 - 50 år. För ung och för gammal är större risk.

Nope.

Det finns väldigt lite möjlighet att påverka ute på kontoret. Spelreglerna sätts centralt. Handelsbanken hade förr mest autonomi, men vet inte om det är så längre.

Spelar i min upplevelse ingen roll.

Vet inte vad som avses.

Bankerna tar sällan med andra inkomster än lön och utdelning. Hyresinkomster tas nästan aldrig med om det inte är en verksamhet.

Ja.

Ja, spelar roll.

En hygienfaktor

Nej, det är det inte. CSN har ingen påverkan. Allt annat har en negativ påverkan.

Finns inget sätt för banken att ta reda på det. Banken utgår från att alla är trygga kunder. Riskabla kunder vill man inte ha. Finns banker som koller på ens kontoutdrag automatiserat där man försöker upptäcka sådant.

Tror att räntorna mer sätts av externa faktorer än av bolånekunderna, t.ex. pensionsbolagen och utländska investerare.

Gift bidrar, annars gissar jag inte att det andra spelar någon roll.

2 gillningar

Det som du inte har med är ett tips om att begära ut ett amorteringsunderlag på ett befintligt lån. Hos många banker triggar det en “client recovery”-process där man kan få lägre ränta om man stannar kvar hos banken.

Amorteringsunderlag känner nämligen inte de flesta till och det behöver man precis innan man flyttar. En kund som begär ett sådant är alltså ganska långt i processen. Få utgår från att man gör det som en del i förhandlingen. #TipsFrånCoachen :wink:

4 gillningar

Landshypotek är över 100 år gammal och har historiskt sett varit marknadsledare på lån till jordbruk. SBAB ägs av staten. Vid en finansiell härdsmälta kommer dessa banker att klara sig väl så bra som Handelsbanken. Jag skulle inte vilja definiera dem som mindre banker.

Stabello är en nyare aktör på marknaden. Eftersom bolaget har en belåningsgrad på 60 procent, så har jag dock svårt att se någon direkt risk där heller.

2 gillningar

Hur ser tågordningen ut rent praktiskt med amorteringsunderlaget? Säg att det är dags att förnya lånet. Tar man kontakt men sin nuvarande bank, frågar vad det kan erbjuda för ränta för att förlänga lånet, samtidigt som man begär ut amorteringsunderlaget för att sedan ringa runt till de andra bankerna?

Begäran om amorteringsunderlaget borde då signalera nuvarande bank att man menar allvar och de borde vässa erbjudandet från början och det är det man får se om någon annan bank kan slå.

Hur lång tid tar det att få ut amorteringsunderlaget?

2 gillningar

Obs obs se upp. Detta kan vara det absolut bästa sättet för banken att kunna diktera sina villkor. De kan ge bra initial rabbat. För att sedan justera villkoren för rörlig och sedan för 3 åringen. Man är trots allt låst hos banken i 5år, så när 3månadees/3åringen löper ut har man inte mycket krut att förhandla med.

Jag skulle säga antingen eller.

9 gillningar

Annars har konsumentverket en väldig bra simulering för potentiella besparingar med olika räntesatser samt amorteringstakt.

Ex, 2 Msek i bolån med 6000 kr/år i amortering ger 0,1% mindre i ränta en sänkt totalkostnad på 27 000 kr. Sen kan man själv avgöra om kostnaden är värt besväret att byta bank.

3 gillningar

Jag har provat det två gånger (storbank). Första gången så skickade jag ett meddelande bara i internetbanken om att få ett amorteringsunderlag (sa inget mer). Några dagar senare ringde en person från banken upp och var väldigt trevlig, nästan undergiven vilket överrumplade mig i början eftersom jag tänkte att det skulle behövas en förhandling.

Andra gången jag begärde ut amorteringsunderlag så hände ingenting, men då hade jag redan en (enligt storbanken) riktigt bra ränterabatt. Så jag gissar att det är “dålig ränterabatt” + “begärt ut amorteringsunderlag” som triggar deras process.

Ett par dagar. Det skickas via post, antingen för att dom gillar gammal teknik eller för att dom vill att det ska gå långsamt att byta bank.

3 gillningar

Har testat en gång hos Swedbank (Ölandsbanken). Ringde och frågade om att få amorteringsunderlag och det landade i brevlådan inom 2-3 dagar. De hörde inte av sig. Jag hörde av mig men det fanns tydligen inget att hämta hos de. Lämnade med glädje när alternativet var såpass överlägset vad jag hade hos Swedbank (2.1 vs 1.02).

Känns däremot som ett relativt enkelt sätt att testa temperaturen lite så kommer göra samma igen i framtiden.

3 gillningar

@janbolmeson är ju känd för att ha både hängsle, livrem och livboj där möjlighet finns…

Men ja, alla olika lån på samma sätt och bindningstid är alltid det bästa tipset, då ökar du möjligheterna att byta bank om du inte är nöjd!

2 gillningar

Tack, har inte tänkt på det så… :flushed::man_facepalming:

1 gillning

SuperTack Jan! :smiley: Jättemånga bra perspektiv som jag fått bättre insikt i nu när du givit en riktning på hur jag ska tänka, när jag söker vidare om detta. Asså mycket glad för att du tog dig tid <3 Du får en Google 5a :star: Tack!

1 gillning

Och Tack till alla andra er som svarat :smiley: <3 Man lär sig sååå mycket av era erfarenheter! Tack

2 gillningar

Vi har fått erbjudande på 1,6% på 5 åringen från Handelsbanken (innan vi begärt amorteringsunderlag)

Listräntorna på alla banker (höjdes den 13/1-2022 till) allt ifrån 1,95% till 2,2% för 5 år.

(Från SEB fick vi ett initialt prospekt på 1,85% och Swedbank initialt 1,9%, SBAB förhandlar ju inte och ger 1,6% som det ser ut nu… men kanske ändras, när vi skickar in amorteringsunderlaget).

Låter 1,6% rimligt?
Hur kan man få lägre?

Ni kan få lägre genom att välja 1-4 år :wink:

Skämt åsido så återkom till de som föreslagit 1.85 osv och säg att ni blivit erbjudna 1,6 på annat ställe och fråga om de kan få under det. Så gör du tills du vet hur långt de kan gå. Alternativt så kan du vända på det och säga att jag väljer er om ni ger mig, låt säga, 1,3%.

Kom på en sak som ger dig 0,10% ränterabatt- så kallat grönt bolån. För hus med energiklassning A-B.

1 gillning