Vad tänker ni om fonden Handelsbanken Hållbar Energi idag? Den har gått ner mycket på kort tid

Hej,
Tänkte kolla om några här har investerat i fonden ”Handelsbanken hållbar energi”? Själv har jag det och det har gått bra, fram tills nu. Nu verkar den vara nere ca 20% på bara någon månad.
Hur går era tankar som har investerat i den, blir såklart nojig för den går ner men historiskt går ju nästan alltid fonder upp igen efter tid.
Tacksam för svar :slight_smile:

1 gillning

För en fond av den typen så har sådant som oljepriset och olika politiska beslut (eller icke-beslut) stor betydelse.

1 gillning

Välkommen till forumet @Oliverbv!

Det klassiska svaret i forumet på din fråga är m du skulle ha pengarna i kontanter, skulle du köpa fonden idag?

1. Om ja, behåll.

2. Om nej, sälj.

Misstaget många av oss har gjort och gör är att man köper det som har gått bra istället för att ha en tanke kring hur man vill investera långsiktigt. Det är därför t.ex. jag älskar indexfonder / LYSA, då slipper jag att hela tiden ta ställning till frågor om framtiden som varken jag eller någon annan har svar på. :slight_smile:

1 gillning

Hade den. Gick ner 25%. Sålde på minus då jag inte vill ha aktivt förvaltade fonder längre då dom är dyra och jag insett att aktivt förvaltade inte slår index över tid. Jag har istället gått över till breda indexfonder.

Om du tror på hållbar energi och tror att det kommer gå bra över tid, samt är ok med att det är en aktivt förvaltad fond och en dyr avgift så ha kvar. Annars… ja, lyssna på vad @janbolmeson sa :slight_smile:

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Hur var planen när du började investera i fonden? Var det en långsiktig eller kortsiktig plan?

Behöver du pengarna nu?

Tror du på fonden eller hållbar energi i framtiden?

1 gillning

Tack!
Planen var ju att spara långsiktigt men blir såklart nojjig nu när den bara går nedåt. Pengarna behöver jag inte just nu men majoriteten av sparandet ligger där, sen resten i lysa. Tankarna går ju mot att sälja på minus och lägga över allt till lysa tror jag. Men å andra sidan vill jag “våga” hålla ut och se om det går mot plus igen. Svårt beslut…

Låter snarare som du har för hög risk för din egen risktolerans. Det behöver inte vara fel på fonden om du nu tror på den här branschen. Men fördelningen är skev om du har majoriteten av ditt kapital i en enskild branschfond. Sådana fonder skulle jag personligen klassa till lekportföljen/spekulation och då kanske max 5-10% av det investerade kapitalet.

Om du nu istället har majoriteten (tolkar det som mer än 50%) i denna fonden så förstår jag att det svider nu. Lysa investerar ju bredare och mer enligt forskningen. Där gör det förhoppningsvis inte lika ont när det går neråt ibland. Om jag vore du så skulle jag nog omfördela och lägga majoriteten i Lysa och veta att du sparar bra med majoriteten av pengarna. Och sedan låta en liten del gå till sådant du tror på som t.ex hållbar energi.

Finns en del som pekar på att den kommer gå upp nu under 2024

1 gillning

Utveckla gärna, jag vill veta mer! :slightly_smiling_face:

Hej

Jag har också en liten del i denna fond, tänker att det borde vända och gå upp igen då “världen” behöver satsa på denna typ av fond men det går ju bara ned.

Någon som tror att den kommer gå upp? Eller ska jag sälja med förlust?

1 gillning

Jag gjorde mig av med HB Hållbar Energi i höstas, då jag tyckte den helt enkelt var för dyr. Sedan hade jag gärna haft den kvar pga inriktning men kunde inte längre motivera avgiftsnivån.

Hej!
Jag har varit inaktiv på forumet men läst länge och nu tänkte jag ställa min första fråga här! Fonden Handelsbanken Hållbar Energi (A1 SEK) har varit hajpad länge och jag har sparat i den ett bra tag. Nu har den gått minus under en längre period.

Det finns en viss optimism kvar hos mig men jag undrar nu om jag är naiv/dum som fortsätter att investera i denna fond?

mvh