Vad tänker vi om det politiska läget?

Jag tror Socialdemokraterna kommer att lägga fram den mest mellanmjölkiga budgeten någonsin. En budget som inte gör någon upprörd men håller ljuset tänt och cementerar att det är Socialdemokraterna som styr landet oavsett politiskt läge. Man filar lite i kanterna och inväntar nästa val helt enkelt.

Samtidigt är det skönt att någon pallat med att ta på sig den oerhört otacksamma uppgiften att skarva ihop så vi åtm har någon regering. Det kan inte vara roligt att gå till jobbet för Löfven. Trots att det inte är så som någon av partierna egentligen vill ha det hoppas jag tillräckligt många mandat hjälper till så att vi får ett styre som håller till nästa val.

Tänk om ingen bitit ihop och släppt på prestigen och hittat ett sätt att lösa detta, hur hade det sett ut då?

2 gillningar

Sverige är mästare på att kasta pengar på meningslöst skit så 400mkr gör ingen skillnad.

5 gillningar

Belgien klarade sig finfint när det tog dem knappt ett år att få ihop en regering. Vem vet om regeringar gör mer skada än nytta?

Hehe jag tror också att man klarar sig rätt länge utan en regering och bara någon typ av förvaltning. Men omvärlden står ju inte still så förr eller senare så blir behovet av förändringar så stort att det blir ett problem.

Ja, det är ju just detta som är väldigt oroande, inte minst från ett välfärdsskapande perspektiv.

Eftersom S-maskinen verkar överens om att Margareta Andersson ska ta stafettpinnen så är det ju inte konstigt om man börjar fundera över vem som tar över finansportföljen i sådana fall.

Andersson räknas ju som något av en högersosse och vi har inte sett riktigt crazy förslag hittills under hennes styre (speciellt inte sedan den där ISK-utredningen fick lite tyglar), men kan det förändras?

Marknaden behöver ju nå’n som känns stabil. Jag har hellre en lugn och sansad finansminister och en splittrat otydlig statsminister än vice versa.

Utifrån det resonemanget borde det ju vara bra med en lugn och sansad statsminister som DESSUTOM har järnkoll på sin kommande finansministers förutsättningar/jobb.

Tror att oavsett vad man anser om en viss partifärg eller politik är det en fördel med en “ekonomiskt kunnig/medveten/erfaren” statsminister som kristallklart förstår kopplingen mellan ekonomin och den tänkta/förda politiken. Alternativt att konstellationen av de två positionerna är ett radarpar som drar resten av tåget tillsammans.

3 gillningar

Absolut är det så. Jag slängde mest lite bensin på den här brasan för att få respons. :slight_smile:

Jag hoppas det finns nå’n ekonomiskt skolad påläggskalv där i kulisserna.

Statsminister Andersson.

Krossar glastak. Inför ISK-tak. :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror dessvärre S tillsätter en torr och tråkig partiledare. Hade gärna sett en karismatisk S-ledare, som kan få med sig folk.
Tyvärr är min uppfattning att Socialdemokraternas organisation just nu håller dem tillbaka. Man måste varit i partiet hela sitt liv typ, och knackat dörr och delar ut flygblad, för att ha en chans, känns det som. Dessutom måste man accepteras av alla interna falanger. Så känns som partiledaren kanske inte alltid är den som är bäst, utan istället den som är minst sämst.
Partiet känns som i ett TV-spel där man måste få poäng med faction Socialdemokraterna för att komma upp i leden. Inga genvägar.

Min uppfattning, som kan vara helt fel, är att andra partier är bättre på att exempelvis plocka in bra folk lite från sidan om det är rätt personer etc.

Som sagt jag kan ta fel, jag hoppas att jag har fel!

Jag har jag ett exempel på en vän (som är extremt kompetent, doktor i ekonomi, debattör och väldigt välrenommerad) som gärna hade varit aktiv lite längre upp i S men som—som jag uppfattade det—blev tillsagd att han skulle börja med dela ut flygblad och knacka dörr. Kanske finns det någon logik i det, vad vet jag, men tycker det är trist för deras skull och för hans skull, för jag vet personligen att han hade varit extremt värdefull i vilket organisation som helst.

Jag tror vi kommer att fortsatt få se svepande blockpolitik, snarare än politik kring enskilda sakfrågor. Vilket jag tycker är lite tråkigt.

1 gillning

Kan det vara Klas Eklund?
Någon frågade om efterträdare till Maggan, detta borde vara rätt kompetens om S fortsätter regera.

Nej det var det ej. Men, fortsätt gärna inte gissa :slight_smile:

Dags att väcka den här tråden. :face_with_raised_eyebrow:

Blir det nå’t raj-raj i veckan som marknaden kan hispa över tror ni?

Jag har en ganska neutral syn. Upplever att det är många “known unknowns”. T.ex. energi, inflation, supply-chain-problem, belåningsgrader i Kina etc. Det är inte det som kommer få börsen på fall. Det är det som ingen väntar sig som alltid ställer till det.

1 gillning

Jag tror inte man kan säg så… visst kan va en specifik händelse som UTLÖSER ett börsfall, men denna händelsen är beroende av alla andra saker som hänt… Alltså det är inte händelsen i sig som gör att det smäller utan kontexten när händelsen sker…
”the straw that broke the camel’s back”

Ja, det känns som att kamelen asar runt på en väldigt blandad last just nu… Så det är inte helt oviktigt om den har en ryttare eller ej och vem denne ryttare är.

Det ideala vore i min värld om Magda kunde styra (S) mot att göra på samma sätt som (S) i Danmark. Nyligen blev aktivistgänget Tro & Solidaritet utslängda från det verkställande utskottet och det kändes som en positiv förändring.

Vi befinner oss i ett läge där det finns tydliga akuta samhällsproblem som behöver hanteras. Regeringen har hittills haft en senfärdig och reaktiv hållning och har framstått som tappade bakom en vagn. Det är mycket prat om nolltolerans mot det ena och det andra men i praktiken har mycket lite uppnåtts.

M och SD kör en orkestrerad linje inriktad mot ökad repression med inlåsning och utvisning som centrala teman. Dessa åtgärder är helt nödvändiga men är givetvis inte tillräckliga. De är nödvändiga dels för att begränsa problemen här och nu dels för att öka efterfrågan på att lämna kriminella strukturer. För att begränsa tillflödet av nya kriminella behövs också ökad befogenheter för samhället, med delvis repressiva inslag, men också ökad social närvaro i skolor och i så kallade utsatta områden.
Viktigt är att detta styrs på nationell nivå och inte blir en fråga om kommunala prioriteringar.

Kriminaliteten är väldigt nära kopplad till migrationen. Det behöver då inte specifikt handla om asylinvandring, i meningen att personer som beviljas asyl på korrekt grund är samma personer som begår brott. Däremot används asylsystemet av många som kommit hit för att begå “egna” brott eller delta i kriminella upplägg. Att införa en lista med säkra länder, som t.ex. Tyskland redan gjort, är en nyckelfråga där. Det är en hög andel av de som söker asyl som kommer från helt andra länder än sådana där det råder krig eller förtryck. Dessutom är arbetskraftsinvandringen i dess nuvarande form ett stort haveri. Exakt hur en reformering skulle se ut är en öppen fråga men att det behövs tydliga begränsande inslag är tydligt.

9 gillningar

Håller med. John Mauldin har ett jättebra nyhetsbrev på ämnet:

bra skrivet, håller med dig fullt ut