Vad tittar ni efter när ni söker jobb?

Exakt. Jag har sett kollektivavtalet som ett golv och det enda jag upplevt som begränsande är att jag inte kan välja Avanza som skal för min ITP.

1 gillning

Ser det som hygienfaktor att större bolag har kollektivavtal.

Kommer naturligtvis med en viss kostnad, men finns en brytpunkt för när det blir dyrare att köra utan för företag som växer.

Kan även bli väldigt dyrt vid nedskärningar utan kollektivavtal. Plus att uppsagda kan dra företaget till Arbetsdomstolen om de tycker arbetsgivaren har gjort fel vid uppsägningen.

Nej, detta handlar om rena begränsningar som kollektivavtalet sätter upp som jag ogillar.

Som sagt det är inskrivet i kollektivavtalet att en viss lösning är tvingande.

Jag gillar inte tjänstepensionslösningar alls, speciellt inte när pengarna tas före brytpunkten för statlig skatt vilket gör det oförmånligt och bara innebär inlåsningseffekter. Jag vill få ut mina pengar som lön och spara själv så jag har full kontroll. Att det inte skulle vara positivt för alla då de inte kan spara är sant men det ändrar inte faktumet att jag hellre tar en anställning utan kollektivavtal än en med.

Så du får gärna tycka kollektivavtal är något positivt och vilja ha det, jag ser att de har positiva sidor men jag vill inte personligen ha det.

Detta har inget med kollektivavtal att göra. Att säga upp någon på dagen utan lön är inte lagligt, kollektivavtal eller inte kollektivavtal. Kollektivavtal handlar endast som namnet antyder om ditt anställningsavtal och arbetsvillkor är förhandlade kollektivt av facket eller individuellt av dig. Det som står i ditt anställningskontrakt gäller oavsett vem som tog fram villkoren.

Jag har hört kommentarer som att ”Utan kollektivavtal så kan chefen säga upp dig när han vill” eller ”Utan kollektivavtal kan du inte få löneförhöjning” och andra liknande myter vilket helt enkelt inte stämmer. Kollektivavtal är bra för många men passar inte alla.

3 gillningar

Att få sätta sina egna mål och bestämma sina egna arbetsuppgifter är det viktigaste för mig. Det säkerställer att jag ständigt kan utveckla mina kunskaper och erfarenheter som jag själv prioriterar, samtidigt som frihet i allmänhet gör det lättare att arbeta effektivt. Balansen mellan att utmanas så att man utvecklas, och att ha kontroll över sina ansvarsområden, är viktig. Alla borde ha en handfull arbetsuppgifter som får det att kännas i magen.

Utöver det har jag alltid prioriterat arbete där jag får arbeta med sådant som jag tycker är viktigt. Att känna att man arbetar för att göra samhället bättre varje arbetsdag är viktigare än 20-50% mer i lön på en plats där man inte delar organisationens vision och mål.

Sen finns det andra hygienfaktorer. Att de närmaste kollegorna är trevliga och intressanta, att det finns tjp och att det finns annan trygghet.

2 gillningar

Jobbar inom IT-försäljning med inriktning på mjukvara och tittar nära på dessa faktorer (förutom de uppenbara som du säger):

Bolagets storlek och footprint i Norden - Spelar stor roll då ett stort globalt bolag som är åtminstone hyfsat välkänt i Norden kommer göra jobbet i början av anställningen lite smidigare.

Aktieprogram - Har man tillgång till en ESPP? Får man RSU:s? Hur fördelas potentiell vinst? Mycket viktig punkt i mina ögon.

Löneväxling - De flesta av mina branschkollegor inom detta område har höga löner och då kan det vara mer värt att löneväxla. Vad för villkor har bolaget gällande detta? Jag har inget emot en cap på löneväxlingen men den skall vara flexibel och kunna göras månadsvis.

Tjänstepension - Hör väl ihop med ovan, men hur ser bolagets tjänstepensionsavsättning ut? Är det den klassiska 4,5 % och sedan 30 %? Eller en fast avsättning? Detta är en smaksak och beror på hur hög pensionsgrundande inkomst man har.

Turnover - Har det skett mycket turnover av personal de senaste året? Om ja, varför?

Siffrorna i Norden - Hur ser deras siffror ut? Når dem målen? Tillväxtplaner eller nöjda?

Potentiell befordran - Jag ser gärna att det finns möjligheter till en befordran vid goda resultat inom rollen, eller åtminstone att man har möjlighet att göra andra arbetsuppgifter. Man behöver lite variation.

Sen finns det fler faktorer men dessa är väl top of mind.

1 gillning