Nej ![]()
jag är lite för snål för att både unna mig något och har inte placerat mer i fonder (än iallafall )
Det framträder lite intressanta mönster när man börjar filtrera och sortera i plattform och ålder. Ganska förutsägbart, men kul att forumet verkar vara den plattform med störst åldersspridning på de svarande.
Sen kan vi nog räkna med att det trillar in fler svar nu framåt kvällen när de flesta kommit hem. Alla har ju inte tid att sitta och svara vid 14, fastän det är fredag ![]()
En stackare som hittat enkäten på Twitter också!
Jag angav för lite, för att dra ner snittet, så att ni andra kan känna er rika
(not)
Jag angav 200000 sek i månaden. Det är vad jag tjänar netto…skall jag gissa vad jag skulle tjäna brutto?![]()
![]()
Jag tycker man ska ange månadslön exkl bonus och förmåner alt. månadslön inkl bonus och förmåner föregående inkomstår.
Jag vet ju inte vad bonusen hamnar på i framtiden
Alt 3 som banken vill, endast grundlön ![]()
Ha! Lönen kom ju idag, så jag har ändå svarat. Det var ju sista chansen. ![]()
Ja självklart ska du ta chansen när tillfälle ges ![]()
Fantastiskt initiativ! Lönestatistik är inte bara intressant, utan det finns också mycket att lära sig av den. Det är alltid lite extra kul att jämföra sig med ett gäng höginkomsttagare istället för med hela befolkningen, det känns ju alltid lite trevligare att vara i gott sällskap, eller hur?
Jag tror också att det vore bra om yrke redovisades parallellt med lönen, det hade gett en ännu tydligare bild!
Som någon redan nämnt verkar det vara ont om yngre här på forumet eller iallafall specifikt i denna studie. Ser ut som att jag delar titeln “yngst i undersökningen” med endast en annan person. Men jag hoppas verkligen att fler i min ålder börjar få upp ögonen för ekonomi och investeringar! Jag skapade ett konto och skriver det här inlägget just för att bidra till det!
Typvärdet är mest intressant - vad de flesta tjänar.
Men också spridningen; hur långt kan man nå? Hur stor är risken för djup fattigdom?
Jag tror en utmaning i detta sammanhang är att inflationen lett till reallönesänkning senaste åren. Även om en lön som tidigare lät bra, säg 45 000 kr, så räcker den till mindre nu jämfört med 2021. Så det är lite av en mental omställning, tänker jag. Vi har alla blivit fattigare i reala termer. Och vi behöver justera vad som betraktas som en bra lön. Nya 45 000 kr kanske är 55 000 kr.
Så här ser det ut just nu:
| Snittlön | 62 349,21 kr |
| Medianlön | 51 000,00 kr |
| Snittålder | 49 år |
| Andel män | 66% |
| Antal svar | 560 |
och så här ser fördelningen ut:

Kommentar från en som fyllde i en hög summa till mig i DM:
Och för att ge ett perspektiv. Jag är inte chef, jobbar dock inom cybersäkerhet för en enormt stor amerikansk tillverkare i Sverige och säljer till kommuner / myndigheter.
Det är inte läge för en diskussion om kommuners och myndigheters cybersäkerhet nu va’? ![]()
On-topic: Under både medel och median? ![]()
Intressant. Vad har du lärt dig av statistiken?
Yngre människor gör väl inte annat än försöker optimera sina liv? Det måste väl vara bland de mer “rationella” generationerna som är unga vuxna nu?
Insikt/fördom jag fått; det är relativt lätt (tror jag) att se vilka bakom svaren som arbetar inom offentlig sektor kontra privat dito. Privat tenderar att inte räkna kronor och ören på samma sätt. Man tjänar där 50’ inte 49555 kr. Man har heller inte en lön på 22’ när man är född på 60-talet.
Jag tjänar mindre än medlemmarna i gemen på forumet. Oväntat. ![]()
Med det sagt, så visar en sådan här undersökning enbart vad de som svarar på undersökningen i forumet tjänar.
Ganska ointressant om man går utanför forumet.
Exakt, då gäller ju graferna i mitt andra inlägg ovan. ![]()
Vilket skutt i snittålder! Det har knappt tillkommit 100 svar sedan 20:00 men snittåldern upp 10 år!
Är det pensionärstimmarna nu?