Vad tjänar du som anställd utvecklare inom IT 2024? (tidigare 2023)

Jag bara reflekterar över att många snackar om sina förmåner de har men sen visar det sig att de sällan utnyttjar dem så mycket, etc. Då är det ju bättre att hitta ett jobb med högre lön kan jag tänka. Själv hade jag ju valt ett jobb med förmåner just p.g.a förmånerna för att kunna utnyttja de, inte bara för att ha dem som en något man kan visa upp.

Jag känner en som hela tiden snackar om sina förmåner och hur bra de är. Personen påstår att han t.o.m nekat andra jobb som gett 10k mer i månanden för att de hade sämre förmåner (och inte kollektivt anslutna). Det är i princip 60k om året extra efter skatt. Vad jag vet så utnyttjar så klart personen väldigt få av dessa förmåner men hen känner sig trygg med att ha dem.

Hade passat mig bättre. Gjort mitt jobb fram till 13-14 tiden sen hade jag kunnat göra något annat. Detta utan att vara mindre produktiv.

Jo, kan man utnyttja förmånerna så är det såklart bra med förmåner.
Men i slutändan är det ju ändå nettoersättningen som spelar roll.
Några på mitt jobb satt och gnällde över att vi inte har lunchkuponger, för att “det finns ju på nästan alla andra jobb”. Jag påpekade för dem att nästan alla andra jobb betalar inte 10k€+ i månaden…

Så ser det ut en hel del dagar för mig (om man bortser från en del kvällsmöten), sen finns det perioder där man jobbar mellan 6-23 i några veckor, inte för att man är särskilt produktiv/timme då, utan för att andra personer är beroende av att man får saker gjorda inom en viss tidsram.

2 gillningar

Det kanske bara är du som har det :wink:
Man ska inte göra vissa antaganden!

Vi satt på jobbet och diskuterade att ordna våra ögon med laser när man fortfarande kunde göra detta med bruttolöneavdrag. Så konversationen gick i stil med “Ja, men man får ju 50% rabatt så det är ju kalas”.

Så va det ju en annan som hörde detta, “Vadå 50%? Jag fick bara 30%”.
Sen blev det pinsam tystnad en stund :roll_eyes:
Hen förstod inte att vi betalade statlig skatt på våran lön…

2 gillningar

Tier 2-3 är väl ändå enligt svensk standard - bank?

Minns att min far jobbade med DB2 som anställd (inget ansvar alls, alltså personalmässigt eller ”mål”) och fick över 80.000 och detta var för några år sedan

Det är lätt att få reda på om mina arbetskamrater tjänar mer eller mindre än 12,5k€/mån i alla fall :wink:

1 gillning

En sån där saknar jag i Sverige.

Visst, vi har Ratsit och taxeringskalender. Men Ratsit kostar pengar och taxeringskalender måste man leta i för hand :smiley: En öppen sök på det viset är ju mycket smidigare :wink: Kanske skulle lansera det som gratis tjänst i Sverige och driva den enbart med reklamintäkter.

Men finns det verkligen en tydlig gräns för när man har gjort sitt för dagen som utvecklare? Jag upplever det mer som att det alltid finns mer att göra. Blir man sen mer senior och har en del ansvar att definiera upp vad som behöver göras så finns det ju ingen naturlig gräns för hur mycket man borde få gjort på en arbetsdag.

2 gillningar

Vi diskuterade prestationsbaserad lön och då finns det lite tydligare gränser för när du har gjort ditt. Uppdragsgivaren förväntas att man ska vara klar med något till en viss tidpunkt och mer än så behövs inte.

Så klart, man kan jobba 24h/dygn i utvecklingsprojekt utan att uppgifterna tar slut, finns alltid mer att göra.

Blir än viktigare att man bara jobbar effektiva timmar så att man inte gör dåliga beslut p.g.a att man måste bestämma något de 2 sista timmarna på arbetsdagen.

Men jag förstår vad du menar. I vanliga projekt så finns det alltid saker på “scrum/kanban-tavlan” som ska göras och det blir inte lika lätt att avgöra om man gjort sitt.

1 gillning

Det är klart att det finns mer att göra, men för att kunna jobba effektivt måste man ha vila, annars kunde man ju bara fortsätta att jobba dygnet runt.
Om man kan få mest (eller lika mycket) gjort under dagen genom att arbeta effektivt under färre timmar än mindre effektivt fler, så går det ju alldeles utmärkt att göra det förra om det passar en bättre.

1 gillning

Håller med på alla punkter egentligen, men hur jobbar man bara effektiva timmar i praktiken?

Hur förklarar man för chefen att igår jobbade jag 4h men fick tillräckligt mycket gjort? De flesta anställningsavtal specificerar arbetstid som 40h i veckan.

Vi har såklart också specificerad arbetstid i våra anställningsavtal, men som jag nämnde tidigare har vi ingen tidsrapportering (nåväl, nu har vi, men det är väl snarast ett spel för gallerierna).
Kulturen på företaget är i princip; det viktiga är inte när du gör, var du gör eller hur du gör ditt arbete, det viktiga är resultat. Så om jag vill jobba hemifrån 4 timmar om dan mellan 00:00-04:00, så behöver jag inte förklara detta för chefen på något sätt om resultatet är tillfredställande.

Det är såklart frihet under ansvar, skulle jag på allvar jobba som ovanstående varje dag så skulle det börja synas på resultatet.

3 gillningar

Det är lite svårt det där med tid. Vid prestationsbaserade jobb blir det ändå i praktiken någon slags hybrid.

Jag har jobbat i vissa projekt där jag haft järnkoll på vad som skulle göras, jobbade i en techstack som jag hade järnkoll på, och därför var jag utan vidare 4-5x mer produktiv än de andra i projektet (som inte var juniora på något sätt, de hade bara inte jobbat med precis samma sak tidigare). Men om jag hade gått hem efter två timmar så hade nog inte min arbetsgivare blivit så glad…

Men tycker man att det man gör är kul så vill man ju inte gå hem efter två timmar, även om det skulle gå. Jag försöker ofta ta så lite semester som möjligt t.ex., eftersom jag tycker det i regel är lika kul att lalla runt på jobbet som att lalla runt hemma…

1 gillning

Så är det, och vad som ska räknas som arbetstid kan vara lite diffust med.

T.ex. om man jobbar 6 timmar en dag, och sen kommer det ett meddelande på kvällen med en fråga medan man ligger i soffan och kollar på film. Om man svarar på det meddelandet då (det kan spara företaget hela den andra personens arbetsdag om alternativet är att den söker upp informationen själv), ska det då räknas som att man haft “jour” fram till man svarade på meddelandet eller bara de 2 extra minuterna det tog att svara?

Jepp, men det gäller även att hålla koll på sin hälsa (fysisk och psykisk), det är lätt att gå in i väggen, speciellt om det är roligt så är det lätt att glömma bort sig.

2 gillningar

Hur gör man det?

Frågar lite för att en vän till mig gick i väggen. Känns så diffust.

1 gillning

Jag vet inte :grinning:
Men, jag har lyckats undvika det, så nåt rätt måste jag göra.
För mig handlar det nog mycket om att hitta balans mellan jobb/fritid.

1 gillning

14 dagar finns också

För att knyta ann till tidigare inlägg om tester osv. Min sambo sökte sommarjobb på Citygross igår, bageri & chark. Tog bara en timme att göra personlighetstest och logiktest för denna tjänst. :weary:

3 gillningar

Förstår inte varför vissa arbetsgivare/uppdragsgivare gör logiktest.
Har varit med om flertalet för roller som ens inte har haft relevans av ett logiktest, kommer ihåg en kund som ville göra ett logiktest för en marknadsföringsuppdrag.
Känns som att uppdragsgivare använder logiktest för att sålla ner kandidater.

Såvitt jag förstått har intelligenstest god prediktionsförmåga för prestation för i princip alla roller.
Se till exempel Schmidt, F. L., Oh, I. S., & Shaffer, J. A. (2016):

2 gillningar

Logiktest är ju bara ett annat ord för IQ test, man sållar helt enkelt bort korkade personer.
Tycker inte det är så konstigt egentligen?