Vad tror ni kriget i Ukraina kommer kosta?

Jag är egentligen mest intresserad över vad vi tror kostnaden för kriget kommer bli för EU, men vi kan ju alltid spekulera i vad det kommer kosta för Ukraina och Ryssland om vi vill.

Min gissning är att det kommer kosta i form av nedan:

• Flyktingmottagande.
  • Humanitär hjälp.
  • Återbygga landet.
  • Hur sanktionerna slår mot oss själva.
  • Kostnaden för militär hjälp som skickas.

Någon mer jag missat?

Skulle jag gissa så pratar vi om väldigt många billioner. Men svårt att uppskatta dessa enorma siffror. Någon som vet någon som gjort detta?

Allt beror på hur länge det håller på. Jag tänker så här, under förutsättning att detta inte blir ett långt krig:

• flyktingar - Ukraina är inget U-land. Merparten vill säkert hem igen. Merparten har i mitt scenario hem att återvända till och familj att träffa.
  • humanitär hjälp - absolut, men mycket verkar tas ur befintliga krisbudgetar som jag förstått det.
  • Återuppbyggnad - ja, blir det mer bombande så blir detta dyrt.
  • Sanktionsrekyl - ja, men det borde vara begränsat om detta inte blir en segdragen konflikt.
  • Samma där, men i sammanhanget en mindre del jämfört med samhällsuppbyggnad och ekonomiska sanktionsrekyler tror jag.

Många killgissningar, jag vet. Det som kan tillkomma är svåröverblickat. Naturkatastrofer kopplat till sabotage och skador på infrastruktur kanske?

Men biljoner är ett stort tal. Om du inte syftar på billions (miljarder) förstås. Då är jag med på tåget.

1 gillning

Jag syftade på biljoner. Alltså ungefär ett års BNP för Sverige. Men jag kanske är helt ute och cyklar.

Vet ej, men jag tror och hoppas att den faktiska kostnaden för kriget blir betydligt lägre i det långa loppet än den kontrafaktiska kostnaden för att låta en bunt maktgalna ryska autokrater härja fritt i Europa.

Ja, vem vet. Drar det ut på tiden så kan det ju bli konsekvenser vi inte kan överblicka. Jag vill och tror nog att detta är slut innan sommaren. Men å andra sidan trodde britterna de skulle vara hemma till jul 1914 också… :roll_eyes:

2 gillningar

Jag är tveksam. Det skulle kunna vara slut på ett par veckor, om Putin störtas och vi får en ny rysk regering. Men annars kan det nog bli en frusen konflikt som varar i flera år. Det är nog bäst om vi förbereder oss för att detta kan vara ett maraton, och inte en sprint.

1 gillning

För Ukraina har EU-kommissionen nu pytsat in 20 miljarder SEK. Sverige pytsade idag in 1 miljard SEK. UNHCR annonserade nyss att de behöver 16 miljarder SEK för hjälp i detta skede. Andra länder har också skjutit till pengar. Ukraina har också fått in många miljoner i kryptovalutor via donationer. Läste att Putin har råd med ett krig som varar upptill 10 dagar, sen är pengarna slut. Vad det kostar i slutändan är oändligt med pengar och tiotusentals liv.

1 gillning

Oj,

• Utebliven tillväxt från alla unga liv som istället slutar på en gata i Ukraina.

Jepp, det kanske till och med blir en av de största kostnaderna.

I pengar räknat, så brukar krig öka tillväxt, ofta redan under kriget, så gott som alltid efter kriget (med ett fåtal undantag, t.ex. Nordkorea).

:heavy_plus_sign: Mindre produktiva delar av befolkningen är framförallt de som dör.
:heavy_plus_sign: Modernisering av infrastruktur och produktion tvingas fram.
:heavy_plus_sign: Kompetensutveckling. Både hos de som stannar kvar och strider, och hos de som flyr, och sedan kommer till andra länder, där de får lära sig saker de annars inte lär sig, antingen pga ändrad social status, eller för att det inte gick att lära sig i hemlandet. Vad SD än påstår, så leder ökad kulturell mix, mestadels till något positivt för länder där det sker (t.ex. Skandinaviens stärkta positioner under vikingatid, eller Sverige under stormaktstid, eller som orsak till USAs ekonomiska tillväxt från slutet av artonhundratalet och under nittonhundratalet).
:heavy_plus_sign: Efterfrågansboom. Krig kräver enorma resurser, vilket gynnar de företag som fortfarande producerar dessa resurser. Mycket nytt företagande startas under krig. De bästa företagen klarar att hålla sig kvar efter kriget.
:heavy_plus_sign: Social växling. Krig ger driftiga, och dugliga, människor i lägre samhällsklasser (eller av fel kön, kvinnor) möjlighet att avancera, som de annars inte sjulle haft. Nya, och starkare, socioekonomiska grupper skapas. T.ex. så var det låg solidaritet och stora ekonomiska klyftor, mellan judar före andra världskriget, men efter och under kriget, så tänkte judar mer på sig själva som en grupp, som i högre grad hjälpte varandra, och det ledde både till att gruppen stärktes socialt och ekonomiskt, och ekonomiska klyftor minskade inom gruppen.
:heavy_plus_sign: Inflyttning av människor med nya färdigheter och kunskaper. Krig dödar, efter kriget behöver de positioner som blivit vakanta, fyllas på med människor utifrån.
:heavy_plus_sign::heavy_minus_sign: Tvingar fram snabbare generationsväxling, både för personer och organisationer. T.ex. under och efter andra världskriget, så var detta jättepositivt, ur ekonomisk synpunkt, för inblandade länders ekonomi, samma sak efter Amerikanska inbördeskriget. Nackdelen kan vara att gamla kunskaper försvinner, utan att föras vidare, och att den nya generationen i högre grad upprepar misstag, som generationerna före dem redan gjort.
:heavy_minus_sign: Minskade naturtillgångar. Under krig försvinner naturtillgångar, antingen genom ökad konsumtion, eller att de förstörs (t.ex sönderbombade och nedbrända åkrar och skogar, det var det som gjorde att Nordkorea aldrig kunde återhämta sig efter Korea-kriget; tok-diktatur och att nästan alla utbildade dödats under stridigheter hjälpte inte, men att USA passade på att göra av med alla gamla bomber, och testa nya, så att, i sprängkraft, mer bomber fällts över norra Korea, än vad som sprängts i alla andra mänsklighetens krig, föregående och efterkommande).
:heavy_plus_sign: Ökad aktivitet att hitta nya naturtillgångar, eller hitta ersättningar. T.ex. har vårt nyaste krig, bara några dagar gammalt, skapat stora ansträngningar att hitta nya naturgasfyndigheter, hitta sätt att utnyttja kända, men svårexploraterade, naturgastillgångar, och att ersätta naturgas med annat (t.ex. sol- och vindkraft)
:heavy_minus_sign: Ökad psykisk ohälsa, och lägre motivationsgrad, hos delar av populationen. Det skapas en beatnickgeneration.

1 gillning

Helt sant, en del av de ekonomiska kostnaderna kanske kompenseras av andra positiva effekter.

Spännande inspel, hade inte alls tänkt på de positiva socioekonomiska konsekvenserna som kan komma från detta.

Skulle tro det beror på omvärldsfaktorer och skulle inte jämnställa detta krig med första eller andra världskriget.

Kollar man på andra konflikter, efter Koreakriget kom aldrig tillväxten igång i Sydkorea däremot i USA fick en boom. Skulle inte eller säga att irakkrigen, Iran-Irak kriget, afganistankrigen, Syrienkrigen, Balkankrigen eller Vietnamnkriget har varit jätte bra för ekonomin.

1 gillning

Den största kostnaden i detta kaos är mänskliga liv som går till spillo, allt pga en maktgalen person som vill återuppliva det gamla Soviet.

Skall inte gå in i politisk diskussion, kommer bara bli frustrerad.

Du har missat tapp av BNP till följd av mördade människor som annars skulle ha bidragit till BNP i Ukraina.

Därtill missar du alternativkostnaden: om vi inte hade lagt pengar på allt detta vad hade vi då lagt pengarna på?

1 gillning