Jag tror du & Caroline skulle sätta er ner och ha en workshop kring vad ni kan tänka er att ta sponsorpengar för och inte. Jag tror inte det är något vi användare egentligen ska hjälpa er med, för det handlar ju om era värderingar och vad ni kan stå för.
Kalla det en strategi som ni kan falla tillbaka på när frågor kommer. Så slipper ni ta ställning till det varje gång. Upplever att det är något ni brottas med. “Ska vi eller ska vi inte?”
Alltså lista företag, tjänster och företeelser som ni kan tänka er att ta in som sponsorer på en vit lista. Likaså en svart lista med sådant som ni absolut inte kan tänka er att ta sponsring för.
Ni kanske också får en grå lista där det lite som BMC där ni behöver ställa motfrågor före sponsringen om de är beredda på att sponsra men att ni behöver differentiera ganska tydligt att ni inte rekommenderar tjänsten och att det blir en del av avsnittet (tex 10 min) som handlar om skillnaden i filosofi.
Uppdatera / gå igenom listan varje år baserat på erfarenhet så bygger ni upp det över tid. Behöver inte vara perfekt från början. Så hade jag nog funderat kring sponsring. Inget svar men kanske en metod så att ni kan definiera det?
EDIT: Med en sådan vit lista skulle ni också kunna positionera er mot företag som inte känner till er. “Vi är öppna för sponsring från er”. Marknadsföra er helt enkelt.
Mm, men är det likadant för om ni själva lägger in: jingel - reklam - jingel i avsnittet och att den ligger kvar i avsnittet alla gånger de spelas framöver (kanske i åratal). Jag tänker att
YT sannolikt tar en stor del av reklampengarna medan om ni lägger in “egen reklam” i avsnitten så styr ni mer. Ni skulle t.o.m. kunna differentiera prissättningen beroende på hur populärt ett avsnitt är eller beräknas bli. Avsnitt #99 tex borde vara dyrt som ett avsnitt som så ofta länkas till. Tex på forumet med XX tusen användare.
Lite längre reklamer, inte bara 15-45 sekunder, utan lite mer ingående (1-3 min?) reklam för en tjänst/produkt där de pratar om det. Jag tycker man ser / hör det mer och mer, att företag kommer in och gör längre introduktioner i mitten av andras avsnitt.
Jag kan för lite om detta men det känns som du avfärdar intäktspotentialen i reklaminslag i avsnitten lite för lätt med hänvisning till YT. Reklam driver ju hela mediabranschen så, så illa kan det ju inte vara eller? Har du ingen kompis som håller på med sådant som skulle kunna hjälpa er?
Jag menar som princip för att i framtiden inte riskera att hamna i en shitstorm som ingen kunde förutse. Egna intressen = ingen Jan & Caroline i studion.
Aktien-som-ingen-vill-nämna kunde blivit en raket och alla var jättenöjda. Nu blev det inte så. Hade ni kört med principen ovan så hade den skiten inte landat på er. Det är mer den generella läxan som jag menar.
Och om vi tar Lunar och drar ut det lite i extrem för att få fram poängen. Lunars lönsamhet ökar ju fler kunder de får in, som då gynnar er som aktieägare, men lyssnarna kan inte ens, om de nu skulle vilja, köpa aktien för att ta det av det. Sen vänd på steken. Säg att Lunar av någon outgrundlig anledning hamnar i en bank-shitstorm och en massa kunder lider, inklusive från RT communityn, då blir det rätt mycket blow back på det.
Jag vet, jag vet, “ska vi inte kunna prata om bra produkter/tjänster bara för att jag har ett ekonomist intresse i dem?”. Jo i en perfekt värld, men ingen vet vad som händer i framtiden och vad som kan gå åt h-te med det ni föreslår. Ni gör det också väldigt brett och publikt vilket är lite annat än att berätta för kompisar om något nytt/bra. Ni utsätter er för dubbel risk, dels att investeringen går åt pepparn, och dels att ert förtroendekapital får sig en rejäl smäll. Ni får också tänka på att finans media gärna slår klorna i någon som er för att försöka skapa en mediastorm. Det har väl varit någon sådan grej även tidigare om jag inte minns helt fel. Så i min värld är svaret på frågan ovan “Nej, inte värt risken”.
Jag tycker ni borde göra er egen “insiderlista” på produkter/tjänster där ni har ekonomiska intressen och helt enkelt hantera dessa på ett annat sätt än att direkt associeras med företaget. IMHO.