Vad tycker ni i forumet om att använda hävstång i sparandet?

Jag gör samma, lånar till 1.99 % och har det på Avanza sparkonto som ger 3,65%. :blush: 1,66% vinst, riskfritt

4 gillningar

Jag har ett högt månadssparande, ca 35% av 10% hävstång. Vid nedgång kan jag betala av istället för att investera. Dock missar jag ett tillfälle att köpa till bra pris…

Då skulle nog jag satsa på att fortsätta investera så blir belåningsgraden lägre.
Lurigt det där.

Bra att du funderar på en strategi i förväg.

1 gillning

Jag hade svårt att bestämma mig för om jag skulle köra 100% aktieindex eller inte…

Tillslut landade jag i 90+8/10.

10% sparkonto som ger 3.7% (Tjänstegör även som akutbuffert vid behov).

90% akteindexfonder belånat med ytterligare 8% för 1.99%. Jag har valt 8% för att ha god marginal till nästa avgiftsnivå (10% för 3.89%) och för att kunna sova lungt även när det skakar.

I princip är m.a.o. 80% av det som sitter på sparkontot lån till 1.71% riskfri vinst. :partying_face:

Yes.

Tack för tipset! :pray:
Jag hade tänkt låna först när ja behöver buffert.
Har precis lagt sälj order på 250.000 som ska lånas upp nästa vecka. De blir typ 300kr i månaden in helt gratis och riskfritt som du säger

Du kanske menar att du säljer på en annan plats och flyttar över till Avanza, men om du redan har kapitalet investerat på Avanza behöver du inte sälja innan du belånar innehavet. Bara att plocka ut kapitalet från kreditkontot och ditt innehav blir då belånat.

1 gillning

Ah okej, smidigt

Har själv en passiv hink med en belåningsgrad på 23 procent och en lekhink med belåningsgrad på 21 procent.

När jag tänker efter upplever jag att det är ganska hög belåningsgrad om vi jämför med andra här på forumet. Värsta fall gör jag en akut överföring och betalar av krediten, från bufferthinken.

Vad tycker ni?

Det är nog högst individuellt vilken risk man är beredd att ta och vilken börsnedgång man skulle klara av utan att få panik. Mitt råd är att du räknar på vad en rejäl börsnedgång skulle få för effekt på portföljen och försöka föreställa dig vad det skulle göra med ditt mående (vilket naturligtvis är oerhört svårt att uppskatta). Har du Avanza finns ett bra verktyg “Testa din kredit” under “belåningshjulet” som du får fram när du klickar på de tre punkterna vid sidan av kontot vid översikten.

Personligen valde jag 8% för att jag ville hålla mig under den högre prisklassen som börjar vid 10% och för att sova gott som sagt. Jag har kört med belåning i mindre än ett år och har alltså inte varit med om någon direkt nedgång med det ännu. Det är mest för att testa på hur det funkar. Kanske höjer jag belåningen någon dag men känns som att jag vill känna på lite skakningar först, för mer mental erfarenhet, innan jag tar det beslutet.

3 gillningar

Funderat på att göra så, men undrar ifall de kommer gnissla om man flyttar ut pengarna till annan bank?
Går ju att få högre ränta på annat håll.

Eller är räntefond på AF ett bättre alternativ?

Om regeringens förslag om slopad avdragsrätt för värdepapperslån från 2026 (och halvering 2025) blir verklighet blir det nya förutsättningar för hävstång.

2 gillningar