En fråga till riktad till Tomas med fler i den här tråden: Vad är egentligen poängen med att risksprida mellan flera indexfonder? Jag sparade tidigare enbart i LF Global Index, men har sedan några månader diversifierat genom att pausa LF och spara upp i Storebrand Global All Countries. Jag tycker mig samtidigt se att den senare över tid går sämre. Vad är skillnaden mellan de två; varför går LF bättre över tid (om det stämmer) och är det bättre att fokusera på en indexfond eller sprida sparandet på flera? Glad Påsk!
All countries involverar allt, LF innehar endast developed markets.
1 gillning
Ingen fara
DM = Developed Markets (utvecklade länder)
TM = Tilväxtmarknader. På engelska EM (Emerging Markets)
1 gillning
Jag gör det av två anledningar.
De har olika index, den ena allt och den andra västvärlden, så de kompletterar varandra ganska bra. Västvärlden brukar utvecklas bättre historiskt.
Sen är det även att sprida i flera fondförvaltare. Känns läskigt att ha så mkt pengar hos en förvaltare. Ingen fara eller risk enligt många. Men jag tycker det känns bättre att sprida i två fonder
1 gillning
Tack, Thomas_Mh och AnthonB, för svar! Då har ni hjälpt mig förkovra mig och jag fortsätter nog spara i båda indexfonderna, för exponeringens och riskspridningens skull!
1 gillning