Antag att jag har 10 Mkr på ISK och 10 Mkr i totala pensionstillgångar (inkomst-, ppm- och ITP2-tjänstepension).
Antag att jag lever till 85 år. Hur ska jag laborera med uttagen för att maximera pensionen? Dvs få ut så mycket som möjligt till så låg skatt som möjligt. Dvs hur kombinerar man ISK, Allmän- och Tjänstepension optimalt?
Alecta har en rapport som påvisar att löneväxling är mest lönsamt on man går i pension tidigt och då inte är över statlig skatt under en period. Exempelvis att du planerar att gå i pension vid 55-60 och använder löneväxlingen i perioden mellan. Svårt att räkna på dock och mycket osäkerhet.
Vi tänkte byta 10k netto månadssparande till 20-25k löneväxling något år framåt. Vilket motsvarar 25% av vårt månadssparande. Vi tänkte dock sätta oss i en situation där vi kan gå i pension vid 55. Hade varit spännande att höra tankar kring hur stor andel man bör löneväxla och hur länge.
Finns det några resurser att få hjälp med om man vet att man har även pension att få ut ifrån ett annat EU land, så att man kan göra en korrekt beräkning inför en kommande pensionering?
Ifrån en undrande 50+, som hade lokal anställning i ett annat EU-land vid millennieskiftet. Då tänkte man inte så mycket på pensioneringen, så det har blivit förträngt tills nyligen.
Bra synpunkt! Kan tillägga att det är viktigt att tänka på vilken avkastning som man kan få på de besparingar man inte behöver nalla av vid pensionsuttag innan riktåldern. I mitt fall har avkastningen på “onallade” besparingar varit 50 procent de senaste 4 åren medan den högre skattesatsen på pensionsuttag innan riktålder “bara” varit ca 10 procent. Det känns även bra att ha hunnit ta ut pension - man vet ju inte hur länge man kommer att leva.
Det här är jag också intresserad av och jag vet att frågan är relevant för flera i forumet. Nu vet jag bara att det bör komma en extra slant men har ingen aning om vad sex års intjänade “poäng” kan ge.
Om man drabbas av allvarlig sjukdom, säg cancer med utsikt att liva max 2 år vid 50, kan man på något sätt få dispans att till viss del få ut en hög intjänad tjänstepension eller brinner pengarna inne?
Angående yrkesarbete (som anställd) runt riktåldern: Är det fördelaktigt skattemässigt att arbeta halvtid de sista åren innan riktåldern samt lika många efteråt? Alltså jämfört med heltid exakt fram till riktåldern och därefter pension på heltid.
Dyka ner i vilka schabloner som används i simuleringen av tjänstepensioner hos minpension.se. T.ex vad gäller avgifter och avkastning. I vilka lägen måste man själv skruva för att få en mer rättvisande bild.