Vägen framåt efter problem

Jag är mest förvånad över er mat&hushållskostnad på 7000kr/månad för 2 vuxna och fyra barn. För mig är det obegripligt hur ni får ihop det. Vad äter ni?

1 gillning

Jadu, vi planerar och handlar mat för 2 veckor i stöten på runt 3000 sen 1000 kr i saker som behövs köpas till… Dock märker jag nu att jag inte fått med snuset nånstans. Det kanske ska in där så en tusenlapp till kanske.

Mycket av runtomkring sakerna ligger ju i andra poster.

Ja, det var min invändning. 11 600 kr för 2 vuxna och 2 barn enligt Konsumentverket.

1 gillning

Hmm, kanske har lite fel siffror då. Får kika över posten igen. Men aldrig att vi gör av med 12k i månaden på endast mat.

All cred för att ni vill ha ekonomi i balans. Låter dock lite lågt: Vad kostar maten varje månad? | Konsumentverket

Posten för ‘nöjen/äta ute’ hade jag inte tillåtit mig själv ha så högt om jag vore i er situation. Har du funderat något över att dra ned där? För att snabbare komma i mål?

En del av de kostnaderna är barnens aktiviteter. Kanske fel post att lägga den i så den hamnar kanske på 2-300 mindre.

Men ja, kanske man kan tycka. Personligen tycker jag att en tusenlapp på nöjen för 5 pers (-1 för den lille är ett år) är rätt fine.

Kan vi hålla oss till budgeten kommer vi ändå ta oss i mål inom 5 år. Skrapar vi 12-1300 kanske det går några månader snabbare. Men det utbytet tycker jag är värt det. Det kanske är en naiv inställlning?

Givetvis kan man finslipa hur mycket som helst, men det ska vara genomförbart också. Det är också ett annat läge om det inkluderar barnen i den summan, det ska kännas bra i magen för er. Det var en tanke.

Jag känner mig väldigt resistent när det gäller normer och grupptryck. Vi försöker vara väldigt öppna med våra barn gällande pengar, om vad saker och ting kostar och vad vi faktiskt kan och inte kan göra. De två äldre har ju smartphones (som vi dock styr med Family Link) men de blir ju influerade av skräpreklam på olika ställen och av kompisar som har samma källor.

Det där med beroende är svårt. Vi använder mestadels bil för att storhandla/köra barn till aktiviteter. Vet inte om vi hade hunnit med allt annars.

Bilen är avbetald och vi kör rätt lite med den.
Har en i40 -12 som går bra (änsålänge). Allt kan ju hända såklart så det kanske inte är en dum idé att lägga undan för det.

Japp, den summan inkluderar barnen.

Uppskattar tanken absolut! Men som du säger ska man ta sig igenom och inte tappa del av livsglädjen på vägen om det finns utrymme :slight_smile:

1 gillning