Vägledning för En (o?)händig man

Den har jag plats för i alla fall :carpentry_saw::wrench::wink:

Nån som har tips på hur man håller ogräs borta från plattsättning? Känns som något man borde fått lära sig i skolan… Jag veeet att grundarbetet är viktigt, men sen då? Dra för hand? Elda? Ättika? Stålborste?

1 gillning

Beror på,

Min svärmor fixar det åt oss när hon är på besök med kniv och rensjärn :joy:.

För mig personligen så tycker jag det är för mycket jobb så kör med ättika eller elda men med nackdelen att man behöver göra om det oftare.

1 gillning

Grannen häller vägsalt i skarvarna, fungerar väldigt bra

1 gillning

Hälsa svärmor att hon är välkommen! Det låter som ett bra alternativ!

1 gillning

Jag kör med högtryckstvätt. Man kan behöva fylla på med mer fogsand efteråt, men det gäller ju även om man använder exempelvis rensjärn.

1 gillning

Ja det gör jag kanske 1-2 gånger om året. Däremellan så blir det gammal skruvmejsel och händer. Tycker det är ganska rogivande att göra ändå. :massage_man:

Bara det har ju blivit en industri i sig. Finns ju folk nu som fejk smutsar ner saker så de kan lägga upp en video när de rengör det. :poop:

1 gillning

Jepp, just trädgårdar och högtryckstvätt i trädgårdar är nog oftast äkta. Men mattvideos är nog 90% fejk numera. Man ser också att de klipper i loopar, för att få mattorna att verka skitigare än de är. :rofl:

1 gillning

Jag har bott i hus med renoverings/underhållsbehov i drygt tjugo år. Många verktyg och maskiner har det blivit. Det jag ångrar är att jag inte skaffade så många som möjligt i tidigt skede. Gärna i större “satser”. Blir billigare och man har det mesta man behöver samt slipper all tid det går åt att jaga verktyg.

2 gillningar

Köp vertkygen allt eftersom du behöver dom. Och satsa några kronor extra för det är väldigt mycket roligare att arbeta med bra verktyg. Jag brukar resonera som så att behöver jag verktyget mer än en gång så köper jag det, hyr gör jag om det är en engånggrejj, typ golvslip.
Det ska vara du som är begränsningen när du arbetar, inte verktyget. Och ett bra verktyg köper du oftast bara en gång i livet. Ett dåligt är bara dåligt…och dyrt i längden för det går sönder och måste ersättas.

2 gillningar